2019-11-25, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Nej, mitt påstående är att jag faller likadant oavsett om jorden är platt eller rund. Mitt fall mot marken, är likadant. Det är kraften(om det nu är en kraft) som ligger bakom fallet som skiljer sig åt. Inte fallet i sig.

Förstår du?

Vi vet genom tiotusentals experiment att det är en kraft och att kraften uppstår genom att massor attraherar varandra.

Så nej, tyngdkraften blir inte annorlunda om jorden är platt. Tyngdkraften är vad vi genom experiment har konstaterat att den är. Och detta oavsett jordens form.
Citera
2019-11-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Den sfäriska jorden behöver inga försvarare.
Alla bevis talar för en sfärisk jord.
Inget bevis talar för platt jord.
Om inte du slår världen med häpnad och presenterar ett bevis, utöver ”den ser platt ut, om man bortser från de gånger då kurvan syns”.

Den sfäriska jorden hoppar över observationer för att kunna bekräfta sin rundhet. Det är trams-vetenskap.
Citera
2019-11-25, 11:03
Medlem
Citat:
Varför har en sfärisk planet någonting med våra naturlagar att göra? Det är precis så som vår verklighet fungerar, oavsett platt eller rund. Saker faller....

Och vi vet varför saker faller:
Massor attraherar varandra vilket ger upphov till en nedåtriktad kraft som är proportionell mot massorna och omvänt proportionell mot avståndet.

Citat:
Saker flyter.

Ja saker flyter. Och varför saker flyter listade Arkimedes ut för mer än 2000 år sedan.
Flytkraft uppstår som en reaktionskraft till tyngdkraften - ingen gravitation ingen flytkraft.

Citat:
… Tryckskillnader existerar...

Det där med tryckskillnader, att lufttrycket minskar med stigande höjd, är ett bevis för att jorden inte är ett slutet system.

Citat:
… Lyftkraft existerar...

Och vi vet lyftkraften som behövs är lika stor som tyngdkraften som i sin tur är en konsekvens av gravitationen.
Citera
2019-11-25, 11:09
Medlem
Citat:
Den sfäriska jorden hoppar över observationer för att kunna bekräfta sin rundhet. Det är trams-vetenskap.

Jag förslår att du skriver en vetenskaplig artikel om det hela. Eller i alla fall förklarar vilka "observationer" som "hoppas över".

Innan du eller någon annan har gjort det så kan vi avfärda ditt påstående som svammel.
Citera
2019-11-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ja, det har jag. En rund jord på bilder, en platt jord i min direkta verklighet.
Jaha.
Antar du menar på film eftersom man inte kan observera hur saker faller på en stillbild, men hur kan du utifrån bilder veta att kraften som ligger bakom hur saker faller skiljer sig åt mellan platt och rund jord. Nyss skrev du ju att saker inte faller annorlunda oavsett rund eller platt jord.
Går det se på bilderna att kraften som ligger bakom hur saker faller skiljer sig mot den du observerar i din direkta verklighet trots att fallet i sig inte ser annorlunda ut oavsett platt eller rund jord?
Senast redigerad av Prudent 2019-11-25 kl. 11:15.
Citera
2019-11-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ignorera kraften. Fokusera på fallet.
Vad beror fallet på?
Det svaret tror vi sig veta rätt så bra idag! Gravitation. Som är en teori, vi förstår inte oss på den helt.
Om alla gick efter din observation och bara det så skulle vi fortfarande leva i grottor..

Vad har detta att göra förresten med din tro om att jorden är platt? Det är absurt hur du motstrider fakta.

"Mina ögon kan inte observera de krig som dom påstår på TV att det råder...alltså måste det vara fejk." Din logik
Citera
2019-11-25, 11:43
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig påstått.

Fast nu ljuger du, det är exakt det du gör hela tiden!
Ignorerar du inte fotografierna vi har från rymden t.ex.
Ignorerar du inte alla experiment som fastställer jordens form, storlek? Jo det är exakt det du gör.
Du har flera gånger sagt att måtten firmament är kända...ge oss dom då?
Du är bara ett troll då du inte kan ens backa upp dina egna påstående...
Citera
2019-11-25, 11:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det har jag aldrig påstått.

Men det var vad du uppmanade till. ’Ignorera kraften’. Jag förstår hur du funkar. Du medger ju även att du ser kurvan. Ignorerar du det också?
Citera
2019-11-25, 11:55
Medlem
Citat:
Eftersom du ju medgivit att du inte förstår vad jag skriver, varför fortsätter du fråga? Ignorera kraften. Fokusera på fallet.
Fast nu påstår ju du att utifrån att se på bilder av en rund jord jämfört mot den platta jorden i din verklighet så har du observerat att fallet ser likadant ut men kraften som ligger bakom hur saker faller skiljer sig åt mellan platt och rund jord.

Hur kan du utifrån bilder veta att kraften som ligger bakom skiljer sig åt?
Varför vill du ignorera kraften som ligger bakom hur saker faller om det är där skillnaden går observera?
Citera
2019-11-25, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men det var vad du uppmanade till. ’Ignorera kraften’. Jag förstår hur du funkar. Du medger ju även att du ser kurvan. Ignorerar du det också?

Jag medger att jag förstår hur ni tror er se en kurva. Medger du att ni skiter i hur vidare granskning av horisonten avslöjar något annat?
Citera
2019-11-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Fast nu påstår ju du att utifrån att se på bilder av en rund jord jämfört mot den platta jorden i din verklighet så har du observerat att fallet ser likadant ut men kraften som ligger bakom hur saker faller skiljer sig åt mellan platt och rund jord.

Hur kan du utifrån bilder veta att kraften som ligger bakom skiljer sig åt?
Varför vill du ignorera kraften som ligger bakom hur saker faller om det är där skillnaden går observera?

För skillnaden i fallet är obefintlig. Så, saker faller, oavsett rund eller platt jord. Ditt hittepå-scenario med en rund jord som drar allt mot sin mittpunkt är irrelevant. Det är en teoretisk förklaring för varför saker faller, inte hur de faller.
Citera
2019-11-25, 12:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag medger att jag förstår hur ni tror er se en kurva. Medger du att ni skiter i hur vidare granskning av horisonten avslöjar något annat?

Jag skiter inte i det, för ’vidare granskning’ har verkligen inte avslöjat något annat. Nu hittar du allt på lite som du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in