Citat:
Ursprungligen postat av
krauthammer
Jag förstår,men i här och nu så är det Trumps agerande som är i fokus.
Absolut, men det är viktigt i sammanhanget att Bidens inblandning inte förkastas eller glöms bort, eftersom där råder det inga tvivel att ett quid pro quo begåtts. Det är också Bidens agerande som delvis ligger till grund för processen mot Trump just nu, och samtalet med den ukrainske presidenten den 25 juli.
Citat:
Ursprungligen postat av
krauthammer
"i would like you to do us a favor though"
Sen tillägger man Col.vindmans påstående om att det call summary som vita huset släppt,inte är den hela sanningen och att Burisma verkar vara det enda Trump har i åtanke när det gäller jakten på korruption.
Ja, men det är endast ett mycket svajigt vittnesmål från en ukrainskfödd militär med tvivelaktiga avsikter, som uppenbarligen är emot Trump. Hela intrycket under förhöret som jag fick är att visselblåsaren de facto är Vindman själv, och att man har försökt att blanda bort korten så att man tror det är någon annan. Hur det än ligger till, så finns det inga konkreta bevis, mer än diverse vittnens subjektiva uppfattningar. Sådant håller inte i längden, det vill till något mer konkret.
Citat:
Ursprungligen postat av
krauthammer
Får jag fråga dig: vore det mer eller mindre lämpligt av trump att be sitt inrikesdepartement,eller kongressens etiknämnd,eller FBI att öppna en utredning om joe biden,burisma,hunter biden,mfl ?
Eller att frysa bistånd och be den ukrainske presidenten som just nu befinner sig i ett krig, om en tjänst?
vilket anser du vara mest lämpligt?
Under normala omständigheter vore den rätta vägen för Trump att använda sig av de informella kanaler som finns till hans förfogande. Tyvärr är hostiliteten gentemot Trump på en sådan nivå att han helt enkelt inte kan lita på diverse departement, etiknämnder och FBI. Det är ju också därför han uppenbarligen använde sig av någon han verkligen litade på (Giuliani) för att komma till botten med det hela.
Att Trump sedan i ett samtal den 25 juli med den ukrainske presidenten bad honom att undersöka Biden, crowdstrike och korruption i största allmänhet , var i mina ögon klockrent. Hade jag varit väljare, då hade Trumps agerande i samtalet precis varit så som jag skulle vilja att min president framträdde.
Läs noga igenom vad Trump sa i samtalet:
"I would like you to do us a favor though, because our country has been through a lot and Ukraine knows alot about it. I would like you to find out what happened with this whole situation with Ukraine, they say Crowdstrike ... I guess you have one of your wealthy people... The server, they say Ukraine has it. There are a lot of things that went on, the whole situation .. I think you’re surrounding yourself with some of the same people. I would like to have the Attorney General call you or your people and I would like you to get to the bottom of it. As you saw yesterday, that whole nonsense ended with a very poor performance by a man named Robert Mueller, an incompetent performance, but they say a lot of it started with Ukraine. Whatever you can do, it's very important that you do it if that's possible."
I hela det här stycket så ber alltså Trump den ukrainske presidenten att försöka gå till botten med den ukrainska inblandningen i det amerikanska presidentvalet 2016 (Crowdstrike). Trump pratar om
”what happened with this whole situation with Ukraine.”... ”There are a lot of things that went on, the whole situation”....”but they say a lot of it started with Ukraine.”
Märk väl att här nämns inte Biden eller Burisma överhuvudtaget. Trump pratar om den allmänna situationen. Sedan så kommer nästa stycke där Biden nämns:
”Good because I heard you had a prosecutor who was very good and he was shut down and that's really unfair. A lot of people are talking about that, the way they shut your very good prosecutor down and you had some very bad people involved. Mr. Giuliani is a highly respected man. He was the mayor of New York City, a great mayor, and I would like him to call you. I will ask him to call you along with the Attorney General. Rudy very much knows what's happening and he is a very capable guy. If you could speak to him that would be great. The former ambassador from the United States, the woman, was bad news and the people she was dealing with in the Ukraine were bad news so I just want to let you know that. The other thing, There's a lot of talk about Biden's son, that Biden stopped the prosecution and a lot of people want to find out about that, so whatever you can do with the Attorney General would be great. Biden went around bragging that he stopped the prosecution so if you can look into it ... It sounds horrible to me."
Här pratar han om Giulianis inblandning, vilken alltså inte var någon hemlighet i sig. Sedan så hänvisar han till att Attorney General (William Barr) kommer ta kontakt med ukrainarna (vilket han även nämnde i det föregående stycket).
Biden kommer in i samtalet då Trump säger att det snackas mycket om att Biden stoppade korruptionsutredningen och fick riksåklagaren (Shokin) sparkad. Trump tyckte det lät förfärligt, och det tror jag att alla andra normala människor också tycker. (Med tanke på Bidens egen inblandning och jäv-situation) Utifrån detta samtal så var det helt klart en legitim förfrågan av Trump.