2019-11-24, 18:27
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
5 mil (högsta höjden av stratosfären) är inte tillräckligt högt att få en tydlig bild av kurvan. Du flyger vanliga flygplan på 1 mils höjd tex. Du måste förstå hur extremt stor jorden är.

Så nej, det du ser som krökning är enbart en effekt av vidvinkelobjektiv.

Jag förstår visst jordens storlek.
varför har du den här inställningen.
är du också insjuknad?
Citera
2019-11-24, 18:32
Medlem
Att ifrågasätta sin verklighet kan vara nyttigt. Man borde trots det inte ha svårt att förstå värdet av vetenskapsteorin för människans förmåga att fungera tillsammans och anta en någorlunda gemensam grund med riktlinjer om vad som anses vara kunskap och bevis för något som ryms där inom.
Om man menar med att ifrågasätta, ägna sig åt metafysiska frågeställningar så landar man i olika idéer och tolkningar om verkligheten som inte går att bevisa eller motsäga men som kan vara av själslig betydelse. Något Kant kallade "stridsplatsen för ändlösa konflikter"

Detta är ju inget som diskvalificerar vetenskapen i sig. Att ifrågasätta den kunskap som utvunnits kan ju endast göras i samma domän för att vara relevant. Alternativet är att sätta sig på marken med händerna över öronen och proklamera hur man förkastar allt och att ingenting har något sanningsvärde. Jorden skulle således kunna vara varken rund eller platt på ett sätt som inte kan förstås oberoende vårt sätt att observera världen. Men vart leder det?
Citera
2019-11-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Och ni påstår er veta att jorden är rund. Man kan väl säga att jag också är agnostiker kring mitt tänk om jordens form, den skulle kunna vara rund, det har jag ju trott hela mitt liv. Det är först när vågar ifrågasätta den "sanningen" som saker och ting blir mer komplicerade. I alla fall, jag anser att bevisbördan ligger hos er, troende på bollen.

Om du tittar på vilka "bevis" anställda på NASA lägger fram så är det precis samma nonsens som vi ser här i tråden, båtar som försvinner vid horisonten... Bilder från rymden... Skuggor i en brunn... "Vi har minsann vetat i 2.000 år att jorden är rund! Det är inte OKEJ att tro den är platt!"

Klart sen att om jorden nu är platt, så måste ju den runda jorden vara byggd på en lögn, inte sant? Den lögnen måste ju såklart upprätthållas. Kan ju inte låta folk sluta tro på den runda jorden. Vad händer då med alla politiska och ekonomiska system som håller oss förslavade?

Men det här är nog inga tankar för en individ som ej kan ifrågasätta vad de ser på TV. Det har jag faktiskt full förståelse för.

Förklara gärna relevansen i jordens form i förhållande till de ekonomiska och politiska system som förslavar oss. I synnerhet som dessa ur mänskligt perspektiv är dynamiska i förhållande till jordens egenskaper. Är det en viktig del i det att ljuga om just att jorden är rund? Skulle det inte isf kunna vara så att dom ljuger om att jorden existerar över huvdtaget?

Anser du att vi kan nå kunskap om vår verklighet och fenomen av relevans och som flera personer kan vara ense om? Om så, vilken metod föredrar du för detta för att nå dit?
Citera
2019-11-24, 18:56
Medlem
Citat:
Det enda jag sagt är att du är inkapabel att ifrågasätta din verklighet. Det verkar stämma ganska bra. Det stämmer ganska bra på alla försvarare av en rund jord i denna tråd.
Faktiskt är det så att de som försvara jordens rundhet har förmågan att ifrågasätta. Det är därför man utför experiment för att se vad som stämmer och vad som inte stämmer. Allt pekar på en rund jord, inget pekar på en platt jord.
Citera
2019-11-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Förklara gärna relevansen i jordens form i förhållande till de ekonomiska och politiska system som förslavar oss. I synnerhet som dessa ur mänskligt perspektiv är dynamiska i förhållande till jordens egenskaper. Är det en viktig del i det att ljuga om just att jorden är rund? Skulle det inte isf kunna vara så att dom ljuger om att jorden existerar över huvdtaget?

Anser du att vi kan nå kunskap om vår verklighet och fenomen av relevans och som flera personer kan vara ense om? Om så, vilken metod föredrar du för detta för att nå dit?

Vad skulle avslöjandet av en platt jord betyda för dig? Om du tillåter din fantasi att skena iväg lite.
Jag tror vårt sätt att leva skulle förändras över en natt. Allt ställs på sin spets.
Citera
2019-11-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Faktiskt är det så att de som försvara jordens rundhet har förmågan att ifrågasätta. Det är därför man utför experiment för att se vad som stämmer och vad som inte stämmer. Allt pekar på en rund jord, inget pekar på en platt jord.

Vilka experiment har utförts som säger att båtar försvinner bakom en kurva? Påstår jag att det kanske inte alls rör sig om en kurva, så verkar den tanken vara helt omöjlig att hantera för er? Vilket experiment använder ni er av för att vetenskapligt kunna avfärda en sådan teori? Uppriktigt nyfiken.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-11-24 kl. 19:19.
Citera
2019-11-24, 19:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vilka experiment har utförts som säger att båtar försvinner bakom en kurva? Påstår jag att det kanske inte alls rör sig om en kurva, så verkar den tanken vara helt omöjlig att hantera för er?

Du har ju ännu inte lyckats komma med en enda alternativ förklaring. Trots att du verkligen vill. (Eldflugans rumpa et al.)
Citera
2019-11-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du har ju ännu inte lyckats komma med en enda alternativ förklaring. Trots att du verkligen vill. (Eldflugans rumpa et al.)

Hur var det nu med att hänga upp sig på detaljer?

Det är ju ni som säger att det omöjligt kan röra sig om något annat än en kurva. Var är experimentet som stödjer denna åsikt?
Citera
2019-11-24, 19:30
Medlem
Citat:
Vad skulle avslöjandet av en platt jord betyda för dig? Om du tillåter din fantasi att skena iväg lite.
Jag tror vårt sätt att leva skulle förändras över en natt. Allt ställs på sin spets.

Först och främst skulle de ha en eloge för hur man lyckats knyta ihop lögnen på ett så sofistikerat sätt att vi lurats till att tro att vi kan bygga hus, bilar, flygplan och datorer.

Rent generellt saknar jordens form helt betydelse då det uppenbart fungerade trots allt. Jag hade dock varit väldigt exalterad över att ta mig till kanten.

Vad får dig att tro att människor över en natt helt plötsligt skulle vilja förändra sättet att leva på av den anledningen? Människan är ett vanedjur. Vars beteende tar tid att förändra.

Varför stannar lögnen just om att jorden är platt? Varför är den inte ännu mer omfattande?
Citera
2019-11-24, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Först och främst skulle de ha en eloge för hur man lyckats knyta ihop lögnen på ett så sofistikerat sätt att vi lurats till att tro att vi kan bygga hus, bilar, flygplan och datorer.

Rent generellt saknar jordens form helt betydelse då det uppenbart fungerade trots allt. Jag hade dock varit väldigt exalterad över att ta mig till kanten.

Vad får dig att tro att människor över en natt helt plötsligt skulle vilja förändra sättet att leva på av den anledningen? Människan är ett vanedjur. Vars beteende tar tid att förändra.

Varför stannar lögnen just om att jorden är platt? Varför är den inte ännu mer omfattande?

Vad har vår förmåga att bygga hus/bilar/flygplan/datorer med detta att göra?

Jag hade också varit exalterad över att utforska vår platta jord. Kanske bortom kanten(om det nu finns någon kant)?

En platt jord = allt vi tror oss veta om oss själva och vår verklighet visar sig vara en lögn. Att en sådan sanning skulle komma fram får nog en del systematiska beteenden vi besitter att fallera.

Men det är klart, vissa kanske bara rycker på axlarna. Alla de som med sådan passion försvarar den runda jorden i denna tråd skulle nog gå in i en existentiell kris.
Citera
2019-11-24, 19:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Månlandningen kan väl inte vara bluff? Det har jag ju sett på TV.
Hade garanterat varit möjligt att fejka en månlandning men att fejka jordens form på ett trovärdigt sätt enda sedan Aristoteles och Platons tid enda fram till idag hade varit en omöjlighet.
Citera
2019-11-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hade garanterat varit möjligt att fejka en månlandning men att fejka jordens form på ett trovärdigt sätt enda sedan Aristoteles och Platons tid enda fram till idag hade varit en omöjlighet.

Ja, det är klart, helt omöjligt. Att vi kan se båtar försvinna vid horisonten är ju något alla kan se och således bekräfta för sig själv att jorden absolut är rund. Det kopplat med alla vackra bilder vi har på vår runda jord så är ju allt klappat och klart.

🤗
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in