2019-11-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KumlaSugerKuk
Den anhållne är i 40-års åldern.
Fadern till MGM är 44-år.

Okej🙏 tack..
Och den som jag nämnde är 37 och media kan/brukar benämna när dom skriver ut "den anhållna är i 40-årsåldern" så vi får la se om de kommer ut mer info snart då!
Citera
2019-11-24, 17:54
Medlem
MGM och familjen ska ha levt gömda i Sverige under flera år!
Kan Wilma möjligen finnas någonstans där familjen tidigare gömt sig?

Nån som vet var de befann sig under de åren?
Citera
2019-11-24, 17:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag undrar var GROVT kommer ifrån. Om det handlar om att brottslingen är en mördare, eller vad det handlar om. De har rubricerat grovt och inte bara "skyddande".

Jag vet inte om det bara kan handla om brottet. Följer ett annat mordfall där en är misstänkt för bara skyddande av brottsling. Så varför blir det GROVT i det här fallet kan man ju verkligen fråga sig.

Är det för att W*lma är/var minderårig och därför anses mordet som mer grovt eftersom det sker mot ett försvarslöst barn i beroendeställning?
Citera
2019-11-24, 17:55
Medlem
Tekniker i MGM bostad i detta nu.
Citera
2019-11-24, 17:56
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uddevalla-79
Friarleksvägen o de andra längorna är villor med krypgrund. Max 1 meter under huset.. hoppas polisen kollat av där....

Intressant. Hoppas polisen läser det. Kolla krypgrunden. Läste att polis är på plats vid föräldrarnas hus, med hund. Stod i någon av artiklarna jag skummat genom. Någon annan som läst samma?
Citera
Medlem
Docklands avatar
Kan de haft avlyssning på gubbens lur sedan någon vecka tillbaka månne?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tessthess
UDDEVALLA - (16.00)

Under eftermiddagen idag har åklagare anhållit ytterligare en man i fallet med förvunna Wilma. Enligt uppgifter till RP är det en person som står i mycket nära relation till den redan häktade mannen.

Finns bara en sådan.
Citera
Medlem
Jag tror dig. Tycker dock att det är märkligt att man kan ge alibi till en person som sitter misstänkt för mord. Det anser jag är att skydda mördaren. Vet att det inte är brottsligt att ljuga i förhör, men likväl tycker jag att det är skyddande.

Tror dock på dig i detta. Vad jag tycker är oväsentligt

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Högsta Domstolen avgjorde den frågan i april i år. Innan det hade både Tingsrätten och Hovrätten friat kvinnan. Det handlar om de enda två gångerna det är kriminaliserat att ljuga är:
1. Falsk angivelse - Den som på falska grunder anmäler en annan person för brott.
2. Mened - Den som under ed ljuger i domstol.

Och ingenting av detta passar in på att ge falskt alibi till någon under en polisutredning.
Citera
2019-11-24, 17:57
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kidrauhl
Tekniker i MGM bostad i detta nu.

Igen?! Alltså pappans bostad eller den huvudmisstänkta?
Citera
2019-11-24, 17:57
Medlem
Dr_Kronas avatar
Någon som vet om farsan pratar svenska eller om man måste ha tolk ?

(Borde ju kunna svenska efter åratal i landet.)
Citera
2019-11-24, 17:58
Avslutad
Citat:
Jag undrar var GROVT kommer ifrån. Om det handlar om att brottslingen är en mördare, eller vad det handlar om. De har rubricerat grovt och inte bara "skyddande".

En person döms till skyddande av brottsling om denne exempelvis undanröjer bevis eller på annat sätt motverkar att brottet uppdagas eller beivras. Kan tänka mig att tidsperspektivet i detta ärende också påverkar att det blir grovt för att han motverkar polisens arbete att finna kroppen. Och säkerligen upprepade samtal/förhör/kontakt med polisen ljugit och vilselett samt skyddat den misstänkte gärningsmannen. Dessutom är utredningen av stor omfattning och jag tror det påverkar men givetvis undanröjning av bevis, han kanske till o med åker för medhjälp vid senare skede beroende på hur insyltad han är
Citera
2019-11-24, 17:59
Medlem
Citat:

Var läser du det? Polisen skriver : Den anhållne mannen är på sannolika skäl misstänkt för skyddande av brottsling grovt brott.

Tolkar det som att personen = brottsling begått grovt brott. Skyddande av brottsling har väl inte olika grader? Antingen har du skyddat personen eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in