2019-11-24, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Sen har du ju även det faktum att det inte finns några som helst tecken på att jorden skulle vara platt.

Förutom då att jorden alltid, från där jag kan se den(och bortsett från saker som ser ut att försvinna vid horisonten, då detta inte är en bild på en kurva som ni så oärligt försöker få det att framstå som) ser helt platt ut. Förutom det faktumet, så finns det inga som helst tecken på det, nä.
Citera
2019-11-24, 16:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Förutom då att jorden alltid, från där jag kan se den(och bortsett från saker som ser ut att försvinna vid horisonten, då detta inte är en bild på en kurva som ni så oärligt försöker få det att framstå som) ser helt platt ut. Förutom det faktumet, så finns det inga som helst tecken på det, nä.
Och det faktum att marken ser platt ut tyder inte på någonting då jorden är för stor för att den skulle se kurvad ut från marknivå.
Skulle marken se kurvad ur från marknivå utan kraftig zoom som på bilderna från Lake Pontchartrain så skulle planeten vara extremt mycket mindre än dom 4000 mil runt om som den är.
Citera
2019-11-24, 16:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vadå oärligt? Du går ju med på att det ser ut som en kurva. Här kan du bara inte lita på avd du tycker dig se, den är endast den där flygturen när du tyckte vattnet ser platt ut som ställer till det för dig till den rad att du inte låtsas se

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Dags att friska upp minnet igen:

Bilder/film från sjön Pontachtrain.
Horisonten.
Polstjärnans höjd över horisonten.
Stjärnhimlens rotation på södra respektive norra halvklotet.
Midnattssol på södra halvklotet.
Geostationära satelliter.
GPS
Bilder/film från ISS.
Berg kastar skugga på molnens undersida.
Avstånd på södra halvklotet.
Avstånd på Jordglob stämmer med avstånd i verkligheten.
Stora lodräta strukturer är inte parallella.
Måne ser ut att vara uppochned sedd från norra respektive södra halklotet.
Solen går upp/ned söder om södra vändkretsen när det är sommar på södra halvklotet.
Solens storlek är (nästan exakt) konstant hela tiden.
Solen rör sig i en spikrak bana vid vår/höstdagjämning.
Citera
2019-11-24, 16:24
Medlem
Hydrostatisk jämvikt ger en förklaring till varför större objekt antar en sfärisk form. Med det sagt är jag inte dummare än att jag förstår att om man känner till begreppet eller lyckas ta det till sig, så tror man inte att jorden är platt från början. Vilket är lite märkligt med tanke på att man ofta köper förklaringar på mer fascinerande fenomen här i livet. Att bara förstå den saken du sitter och skriver på just nu. Sin funktion, uppbyggnad och komplexitet, baserat på samma fysikaliska lagar som visar att jorden är runt. Det är fascinerande. Ändå ifrågasätter man inte att det fungerar som den fungerar.
Citera
2019-11-24, 16:37
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Jag har gett dig något att gå på. Sluta leka psykolog och håll dig till ämnet.

Det har du definitivt inte gjort.. Du har sagt att jag släppa precis all kunskap människan samlat på sig.. Helt konstigt
Citera
2019-11-24, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Det har du definitivt inte gjort.. Du har sagt att jag släppa precis all kunskap människan samlat på sig.. Helt konstigt

Det enda jag sagt är att du är inkapabel att ifrågasätta din verklighet. Det verkar stämma ganska bra. Det stämmer ganska bra på alla försvarare av en rund jord i denna tråd.
Citera
2019-11-24, 17:31
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Det enda jag sagt är att du är inkapabel att ifrågasätta din verklighet. Det verkar stämma ganska bra. Det stämmer ganska bra på alla försvarare av en rund jord i denna tråd.

Du kan inte bara slänga ur dig påståenden och när folk vill ha info säga att de helt enkelt inte har tänkt efter.. Bevisbördan ligger hos dig.

Precis som religiösa ska bevisa guds existens och inte tvärtom
Citera
2019-11-24, 17:37
Medlem
Citat:
Du kan inte bara slänga ur dig påståenden och när folk vill ha info säga att de helt enkelt inte har tänkt efter.. Bevisbördan ligger hos dig.

Precis som religiösa ska bevisa guds existens och inte tvärtom

Om du ifrågasätter Gud, vem är det då som har bevisbördan hos sig, du som ska motbevisa Gud, eller den religiösa som ska bevisa Gud?

Du verkar för övrigt vara något av en expert när det kommer till att slänga ur sig påståenden. Har du ingen självinsikt?
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-11-24 kl. 17:47.
Citera
2019-11-24, 17:53
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Om du ifrågasätter Gud, vem är det då som har bevisbördan hos sig, du som ska motbevisa Gud, eller den religiösa som ska bevisa Gud?

Du verkar för övrigt vara något av en expert när det kommer till att slänga ur sig påståenden. Har du ingen självinsikt?

Kristna påstår sig veta att gud finns.

Jag är agnostiker.. Jag vet helt enkelt inte. Därmed när de säger att gud finns så ligger bevisbördan på dem!

Nu är det såhär att du påstår nåt annat än vad 99% av mänskligheten är eniga om. Därmed ligger bevisbördan hos dig.

Men skitsamma. Kan du förklara varför tex anställda på nasa i samtal med flat earthers bara fortsätter ljuga om jordens form? För det är väl så du ser på det, att anställda på nasa är lögnare?
Citera
2019-11-24, 18:06
Medlem
Citat:
Kristna påstår sig veta att gud finns.

Jag är agnostiker.. Jag vet helt enkelt inte. Därmed när de säger att gud finns så ligger bevisbördan på dem!

Nu är det såhär att du påstår nåt annat än vad 99% av mänskligheten är eniga om. Därmed ligger bevisbördan hos dig.

Men skitsamma. Kan du förklara varför tex anställda på nasa i samtal med flat earthers bara fortsätter ljuga om jordens form? För det är väl så du ser på det, att anställda på nasa är lögnare?

Och ni påstår er veta att jorden är rund. Man kan väl säga att jag också är agnostiker kring mitt tänk om jordens form, den skulle kunna vara rund, det har jag ju trott hela mitt liv. Det är först när vågar ifrågasätta den "sanningen" som saker och ting blir mer komplicerade. I alla fall, jag anser att bevisbördan ligger hos er, troende på bollen.

Om du tittar på vilka "bevis" anställda på NASA lägger fram så är det precis samma nonsens som vi ser här i tråden, båtar som försvinner vid horisonten... Bilder från rymden... Skuggor i en brunn... "Vi har minsann vetat i 2.000 år att jorden är rund! Det är inte OKEJ att tro den är platt!"

Klart sen att om jorden nu är platt, så måste ju den runda jorden vara byggd på en lögn, inte sant? Den lögnen måste ju såklart upprätthållas. Kan ju inte låta folk sluta tro på den runda jorden. Vad händer då med alla politiska och ekonomiska system som håller oss förslavade?

Men det här är nog inga tankar för en individ som ej kan ifrågasätta vad de ser på TV. Det har jag faktiskt full förståelse för.
Citera
2019-11-24, 18:19
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Och ni påstår er veta att jorden är rund. Man kan väl säga att jag också är agnostiker kring mitt tänk om jordens form, den skulle kunna vara rund, det har jag ju trott hela mitt liv. Det är först när vågar ifrågasätta den "sanningen" som saker och ting blir mer komplicerade. I alla fall, jag anser att bevisbördan ligger hos er, troende på bollen.

Om du tittar på vilka "bevis" anställda på NASA lägger fram så är det precis samma nonsens som vi ser här i tråden, båtar som försvinner vid horisonten... Bilder från rymden... Skuggor i en brunn... "Vi har minsann vetat i 2.000 år att jorden är rund! Det är inte OKEJ att tro den är platt!"

Klart sen att om jorden nu är platt, så måste ju den runda jorden vara byggd på en lögn, inte sant? Den lögnen måste ju såklart upprätthållas. Kan ju inte låta folk sluta tro på den runda jorden. Vad händer då med alla politiska och ekonomiska system som håller oss förslavade?

Men det här är nog inga tankar för en individ som ej kan ifrågasätta vad de ser på TV. Det har jag faktiskt full förståelse för.

Hur kan du förklara att inte en enda privatperson med båt hittat kanten? Eller är det en isvägg ni påstår det är frågan?

Och fotona tagna av jorden från sateliter, månlandare och så vidare då? Du påstår strax att månlandningen är bluff också.

Det finns folk som erbjudit sig betala båtexpeditioner till eran sort för att hitta kanten/isväggen men då är ingen intresserad

Det är konstigt!
Citera
2019-11-24, 18:21
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Är inte ytterst gränsen av straosfären galet hög höjd. När man är så långt upp att luften är så tunn att bärkraften är för låg?

"oftast" är ett torftigt argument minst sagt?

Men nämn gärna en annn galet hög höjd... Gärna högra än den jag just nämnt!

5 mil (högsta höjden av stratosfären) är inte tillräckligt högt att få en tydlig bild av kurvan. Du flyger vanliga flygplan på 1 mils höjd tex. Du måste förstå hur extremt stor jorden är.

Så nej, det du ser som krökning är enbart en effekt av vidvinkelobjektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in