2019-11-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Har svarat på många av Jazzils frågor. De jag väljer att inte svara på saknar jag helt enkelt svar på.

Nä, det har du inte.

Så länge du inte kan svara på de eller ens visa en karta av din platta jord så behöver du inte skriva här.
Citera
2019-11-24, 15:07
Medlem
Jorden kan förutsättas vara klotformad av den enkla anledningen att implikationen om något annat skulle ha sådana effekter på vetenskapen att man kan dra slutsatsen att man inom dessa ämnen inte har en aning om vad man sysslar med. Det skulle innebära att allt ingenjörer lyckats konstruera och fungerar precis som förväntat enligt beräkningar som kan härledas, beror på ren och skär tur varje gång. Jag tittar mig omkring och konstaterar att man matematiskt skulle kunna visa på vilken absurd statistisk osannolikhet det vore. Diskussionen hålls i liv av troll och är en dimridå.
Citera
2019-11-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Hjälp mig då... Jag måste få nånting som gör att jag kan ifrågasätta..

Du kan ju bara inte komma med argumentet "du fattar helt enkelt inte". TYP

Okej. Du upplever världen som platt och orörlig. Videon från ISS visar någonting annat. Ifrågasätt det som skiljer sig från det du själv kan bekräfta.

Jag säger inte att du inte "fattar" - jag säger bara att du i det här fallet inte är kapabel till att ifrågasätta. Våga ta det steget.
Citera
2019-11-24, 15:26
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Okej. Du upplever världen som platt och orörlig. Videon från ISS visar någonting annat. Ifrågasätt det som skiljer sig från det du själv kan bekräfta.

Jag säger inte att du inte "fattar" - jag säger bara att du i det här fallet inte är kapabel till att ifrågasätta. Våga ta det steget.

Men du kan fan inte avvisa alla som håller med mig att vi har en psykologisk spärr/hjärntvätt som hindrar oss från att se din sanning. Du menar ju på att jag helt enkelt inte gjort den mentala gymnastiken för att ha föratått det du förstår.

Så fantastiskt nonchalant så hälften kunde vara nog.

Månlandningen också bluff?
Citera
2019-11-24, 15:35
Medlem
Citat:
Men du kan fan inte avvisa alla som håller med mig att vi har en psykologisk spärr/hjärntvätt som hindrar oss från att se din sanning. Du menar ju på att jag helt enkelt inte gjort den mentala gymnastiken för att ha föratått det du förstår.

Så fantastiskt nonchalant så hälften kunde vara nog.

Månlandningen också bluff?

En av oss är kapabel att ifrågasätta det vi ser på TV, en av oss är inte det. Det är ett ganska enkelt påstående som inte kräver särskilt mycket mental gymnastik.

Ska du lämna din bekvämlighetszon så krävs självklart en ansträngning. Enklare kanske, att helt enkelt försöka intala sig själv att man behöver en anledning innan man ska ifrågasätta något? Jag vet inte hur du resonerar där riktigt.
Citera
2019-11-24, 15:41
Medlem
snivlems avatar
Citat:
En av oss är kapabel att ifrågasätta det vi ser på TV, en av oss är inte det. Det är ett ganska enkelt påstående som inte kräver särskilt mycket mental gymnastik.

Ska du lämna din bekvämlighetszon så krävs självklart en ansträngning. Enklare kanske, att helt enkelt försöka intala sig själv att man behöver en anledning innan man ska ifrågasätta något? Jag vet inte hur du resonerar där riktigt.

Jag är kritiskt lagd.. Under snart 40år har ingenting som pekar på annat än att jorden är rund dykt upp på min radar. Mitt bullshit alarm är överkänsligt. Förstår du det omöjliga i att lyckas med en sådan världsomspännande konspiration? Som samtliga rymdstyrelser är ense om och INTE EN ENDA INDIVID HAR TALAT BREVID MUN NÅGONSIN???

För såvitt jag vet finns inga flatters som hoppat av från nasa eller liknande! Men jag kan ha fel. Finns dem??
Citera
2019-11-24, 15:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag är kritiskt lagd.. Under snart 40år har ingenting som pekar på annat än att jorden är rund dykt upp på min radar. Mitt bullshit alarm är överkänsligt. Förstår du det omöjliga i att lyckas med en sådan världsomspännande konspiration? Som samtliga rymdstyrelser är ense om och INTE EN ENDA INDIVID HAR TALAT BREVID MUN NÅGONSIN???

För såvitt jag vet finns inga flatters som hoppat av från nasa eller liknande! Men jag kan ha fel. Finns dem??

Inte bara Nasa. Även byggnadsingenjörer, lantmätare, piloter och sjöfarare saknar avhoppare så vitt jag vet. Plattjordare saknar undantagslöst högre relevant utbildning och finns aldrig bland de miljontals männiksor världen runt som utbildar sig till något av ämnena ovan, eller arbetar inom dem.
Citera
2019-11-24, 15:50
Medlem
Citat:

Omöjligt? Du tittar på en live-feed från ISS och nöjer dig så, "titta, där ser man ju tydligt att jorden är rund!" Kom igen, öppna upp ditt kritiska tänkande en aning.

Om du tror den här konspirationen kräver att alla som jobbar inom någon sorts rymdstyrelse behöver vara "med" på det, så tänker du fel. Men jag förstår att det ungefär så de vill att du ska tänka, idén att jorden är platt ska vara så främmande för dig att du inte vågar ge den en ärlig chans.
Citera
2019-11-24, 15:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Omöjligt? Du tittar på en live-feed från ISS och nöjer dig så, "titta, där ser man ju tydligt att jorden är rund!" Kom igen, öppna upp ditt kritiska tänkande en aning.

Som vanligt snöar du in på någon liten detalj. Hur vore det om du tog ett samlar grepp kring Connys lista?

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Dags att friska upp minnet igen:

Bilder/film från sjön Pontachtrain.
Horisonten.
Polstjärnans höjd över horisonten.
Stjärnhimlens rotation på södra respektive norra halvklotet.
Midnattssol på södra halvklotet.
Geostationära satelliter.
GPS
Bilder/film från ISS.
Berg kastar skugga på molnens undersida.
Avstånd på södra halvklotet.
Avstånd på Jordglob stämmer med avstånd i verkligheten.
Stora lodräta strukturer är inte parallella.
Måne ser ut att vara uppochned sedd från norra respektive södra halklotet.
Solen går upp/ned söder om södra vändkretsen när det är sommar på södra halvklotet.
Solens storlek är (nästan exakt) konstant hela tiden.
Solen rör sig i en spikrak bana vid vår/höstdagjämning.

Citat:
Om du tror den här konspirationen kräver att alla som jobbar inom någon sorts rymdstyrelse behöver vara "med" på det, så tänker du fel. Men jag förstår att det ungefär så de vill att du ska tänka, idén att jorden är platt ska vara så främmande för dig att du inte vågar ge den en ärlig chans.

... och som du så ofta gör så påstår du bara att någon har fel, utan att på något enda sätt förklara vad du menar.

Och, som du alltid gör ignorerar du frågor du inte kan fantisera ihop svar till

Nej, alla som arbetar på en 'rymdstyrelse' är inte inblandade i alla tekniska aspekter med rymdfart. Men tillräckligt många är det för att den totala avsaknaden på visselblåsare talar sitt tydliga språk.

Sen har du ju alla de som ritar kartor, bygger hus, navigerar och håller på med satellitkommunikation.

Sen har du ju även det faktum att det inte finns några som helst tecken på att jorden skulle vara platt.
Citera
2019-11-24, 16:00
Medlem
snivlems avatar
Citat:

Wow men förfan ge mig nånting att gå på. Nånting som pekar i den riktningen du säger. Det är ju en enkel sak om du är "på riktigt"

Vilket jag inte tror.

Jag tror du har ett minst sagt trassligt liv.. Egentligen ingenting vettigt o bra sker eller kommer göra det överhuvudtaget i framtiden heller. MEN, du har det här som du lurat dig själv att gå på, för det skänker innehåll och mening åt ett annars väldigt torftigt liv.

Bottenlöst tragiskt!!!
Citera
2019-11-24, 16:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
flygning från start till yttersta gränsen till rymden https://www.youtube.com/watch?time_continue=520&v=nr3RDLDs0fg&feature=emb_ logo

ser klart och tydligt att jorden är sfärisk
Den där filmen bevisar tyvärr ingenting då det är fish-eye lins. På den filmen är det ju tom. negativ kurvatur på vissa ställen och kurvaturen är ju kraftigare på filmen någon kiometer upp en vad den brukar vara på filmer från ISS som ligger 10-15 gånger så högt som ett stridsflygplan ens kan drömma om att nå.
Citera
2019-11-24, 16:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
En till psykiskt sjuk som borde spärras in och hjärntvättas till normalitet
Är man psykiskt sjuk för att man påpekar att en film med fish-eye lins är ett dåligt exempel om man vill visa jordens kurvatur?
Jag tror helt klart att jorden är rund om man tittar på bevisen men genom att länka till en film med fish-eye ger du bara dom plattjordtroende vatten på sin kvarn. Har du inte ens sett att kurvaturen växlar fram och tillbaka på filmen du länkar till på ett sätt som inte alls är korrelerat till höjden plan är på och att det i vissa lägen visar negativ kurvatur.
Du ser ingen kurvatur på 1 km upp i verkligheten utan du måste upp betydligt högre.
Har du någonsin flugit i ett passagerarflygplan? Har marken utanför fönstren sett kurvad ut så kraftigt som på den här filmen då?
Senast redigerad av Jonas1968 2019-11-24 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in