2019-10-22, 18:46
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitokondrie
Är Oxascand ett starkare benzo än Imovane? Är det mer beroendeframkallande?

Benso, även de svagare som oxazepam, anses generellt sätt vara mer beroendeframkallande än analoger. Framförallt inom vården, där man också är ännu mer restriktiv med benso än analoger. Det stämmer nog när det gäller den fysiska biten, och de som har erfarenhet av AT:s på bägge sorterna brukar säga att bensoabs är värre. När det kommer till den mentala biten tror jag mer att det skiftar från person till person. Vissa tycker att zopiklon ger bättre effekt än benso och då har man väl lite lättare att trilla dit på den än benso.

Själv tycker jag att oxazepam ger bättre ångestdämpning än zopiklon, men att zopiklon är bättre mot insomnia. Andra tycker att zopiklon är ger bättre ångestlindring än vad någon benso gör.
Citera
2019-11-10, 14:42
Medlem
Hur länge kan man gå på Oxyscand 5mg/dag?

Tjena,

Fick Oxyscand utskrivet i samband med Sertalin. Kör 50mg sertalin och det funkar sisådär nu efter 5-6 månader. Vad som funkar bra när jag är som mest stressad/ångest är oxyscand. Har både 5 och 10 mg.

Enkel fråga: Hur länge kan jag gå på 5-10/mg per dag utan att riskera beroende eller abstinens när väl tabletterna är slut?
Citera
2019-11-10, 14:54
Medlem
Någon abstinens får du i princip aldrig av 5-10mg, det krävs större mängder. Däremot lär effekten avta över tid om du tar det varje dag.

Vad gäller beroendet så sitter det i huvudet och alla är vi olika. Har du mycket ångest och mår väldigt bra av att ta dem så löper du så klart högre risk att utveckla beroendeproblematik.
Citera
2019-11-10, 16:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrwong
Tjena,

Fick Oxyscand utskrivet i samband med Sertalin. Kör 50mg sertalin och det funkar sisådär nu efter 5-6 månader. Vad som funkar bra när jag är som mest stressad/ångest är oxyscand. Har både 5 och 10 mg.

Enkel fråga: Hur länge kan jag gå på 5-10/mg per dag utan att riskera beroende eller abstinens när väl tabletterna är slut?

Det är ett under att Oxascand ens finns i 5 mg-format, vore som att saluföra "femtedels-Treo"...). Med en lekmannagissning är man inte ens med stora stickprover (och därmed stor kontrollgrupp som får placebo/sockerpiller) möjlig att hitta en signifikant effekt av 5 mg per dag. Obs! Själv förvisso bensberoende med dock inte "flöddrat sönder min tolerans" skulle jag inte observera en skillnad på placebo och Oxa fram till... ...kanske 15-25 mg.

(för att sätta saker i perspektiv - för att behålla mig i verkligheten sattes jag under alkohol-detox på 300 mg diazepam under tre dygn, plus andra benso, samt Haldol och annat skit (dock en vederhäftig medicinsk bedömning, imho). 100 mg dia motsvarar (faktorn varierar mellan 2 och 3, ibland, logiskt, satt till 2,5) alltså mellan 200 och 300 mg oxa....

Enl min egna "spritekvivalenser" står du på motsv en halv till 2/3 lättöl per dygn. Skulle vilja påstå att läkaren din är en idiot och gör dig en björntjänst;

- dosen så låg att den inte ger någon lugnande el ångestdämpande effekt - måhända en placebo-dito (som jag nu kanske sabbar... sorry! .).

- däremot när du ska "sätta ut" denna halva lättöl har du gjort dig psykiskt beroende av din dagliga Oxa, trots ingen som helst risk för fysiskt beroende, men med detta sagt, psykiskt dito.
Citera
2019-11-15, 07:35
Medlem
Funkar oxascand att komma ner och sova efter tjack rus?
Hur mycket bör man ta?
Har aldrig tagit benzo förut
Citera
2019-11-15, 07:53
Medlem
zero414s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duravitta
Funkar oxascand att komma ner och sova efter tjack rus?
Hur mycket bör man ta?
Har aldrig tagit benzo förut

Ta två st 15mg Oxascand. Det borde räcka så du landar lite i alla fall.
Sen får du känna av om du behöver mer.
Du kan googla detta och hitta massa bra info!
Citera
2019-11-21, 17:32
Medlem
zero414s avatar
Hur många Oxascand 15mg kan man ta safe?
Citera
2019-11-22, 14:48
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero414

Jävligt många. Även om du har 0 tolerans så kan du äta väldigt många utan att det är farligt
Citera
2019-11-22, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero414

Somsagt jävligt många. Men har för mig att du också kör opis? Kanske uppenbart men har du käkat opi så var försiktig med att ösa på utan tolerans.
Citera
2019-11-24, 15:03
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Sobril, hållbarhet efter utgångsdatum?

Dessa gick ut i slutet på 80-talet Är de fortfarande verksamma måntro, eller rent av dåliga/farliga att inta?

Jag VET att jag för länge sedan läste en artikel om Magnecyl eller om det var Alvedon, och att det bara tappade 1% på runt 30 år vid korrekt förvaring (mörkt, tort, inte för varmt) vid en analys. En kompis sa likadant, jag googlade snabbt men utan något resultat direkt. Nu är ju inte alla ämnen likadana så det behöver ju inte gälla för Sobril.
Citera
2019-11-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Dessa gick ut i slutet på 80-talet Är de fortfarande verksamma måntro, eller rent av dåliga/farliga att inta?

Jag VET att jag för länge sedan läste en artikel om Magnecyl eller om det var Alvedon, och att det bara tappade 1% på runt 30 år vid korrekt förvaring (mörkt, tort, inte för varmt) vid en analys. En kompis sa likadant, jag googlade snabbt men utan något resultat direkt. Nu är ju inte alla ämnen likadana så det behöver ju inte gälla för Sobril.
Det ska inte vara några problem. Har tagit diazepam från 80-talet och jag kände ingen skillnad alls.
Citera
2019-11-24, 15:08
Bannlyst
Det finns bara ett sätt att få reda på det, ta ett piller och se om det får effekt.
Är ingen pillertrillare själv och har ingen medicinsk bakgrund men har svårt att se att pillren skulle blivit toxiska så du är med största sannolikhet safe att testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in