Citat:
Ursprungligen postat av
mrwong
Tjena,
Fick Oxyscand utskrivet i samband med Sertalin. Kör 50mg sertalin och det funkar sisådär nu efter 5-6 månader. Vad som funkar bra när jag är som mest stressad/ångest är oxyscand. Har både 5 och 10 mg.
Enkel fråga: Hur länge kan jag gå på 5-10/mg per dag utan att riskera beroende eller abstinens när väl tabletterna är slut?
Det är ett under att Oxascand ens finns i 5 mg-format, vore som att saluföra "femtedels-Treo"...). Med en lekmannagissning är man inte ens med stora stickprover (och därmed stor kontrollgrupp som får placebo/sockerpiller) möjlig att hitta en signifikant effekt av 5 mg per dag. Obs! Själv förvisso bensberoende med dock inte "flöddrat sönder min tolerans" skulle jag inte observera en skillnad på placebo och Oxa fram till... ...kanske 15-25 mg.
(för att sätta saker i perspektiv - för att behålla mig i verkligheten sattes jag under alkohol-detox på 300 mg diazepam under tre dygn, plus andra benso, samt Haldol och annat skit (dock en vederhäftig medicinsk bedömning, imho). 100 mg dia motsvarar (faktorn varierar mellan 2 och 3, ibland, logiskt, satt till 2,5) alltså mellan 200 och 300 mg oxa....
Enl min egna "spritekvivalenser" står du på motsv en halv till 2/3 lättöl per dygn. Skulle vilja påstå att läkaren din är en idiot och gör dig en björntjänst;
- dosen så låg att den inte ger någon lugnande el ångestdämpande effekt - måhända en placebo-dito (som jag nu kanske sabbar... sorry!

.).
- däremot när du ska "sätta ut" denna halva lättöl har du gjort dig psykiskt beroende av din dagliga Oxa, trots ingen som helst risk för fysiskt beroende, men med detta sagt, psykiskt dito.