Citat:
Ursprungligen postat av
itsaek
50 miljoner är ingenting, vi kan bara hoppas att dessa problem växer sig större så snabbt som möjligt så eländet kan ta slut.
50.000.000/18.000 = 5000/18= 250 kr per invånare och år. Ingenting
Är det schyffertnomics du redovisar? Jag förstår inte vad poängen är med din uträkning. Vad ska den visa och varför är det "ingenting"? Allt från spädbarn och gamlingar som ligger på livsuppehåll, samt en väldigt stor del av övriga befolkningen, bidrar inte ekonomiskt till kommunbudgeten, så uppenbarligen kan din beräkning inte gälla vad t.ex. skattebetalarna skulle behöva bidra med. Inte heller är det så att alla nyttjar det offentliga lika mycket, samt flera är nettobetalare, så jag förstår inte heller hur din beräkning skulle visa hur mycket många kommer att förlora på eventuella nedskärningar.
Så kort sagt, förklara vad beräkningen är tänkt att visa, samt vad "ingenting" betyder i sammanhanget. Om hela 50 miljoner sparas på t.ex. äldrevården, hur skulle det vara "ingenting" för de äldre och eventuellt även deras anhöriga? Hur skulle de eventuella följdeffekterna av det, t.ex. inkomstbortfall och minskade skatteintäkter, också vara "ingenting"?
Edit: Jag förstår att du skrev utifrån perspektivet att det inte räcker för att folk ska bli sneda och kräva förändring? Men redan de nuvarande besparingarna kan räcka rätt långt om Sverige inom kort går in i en ekonomisk kris (att man kommer gå in i en lågkonjunktur är tämligen garanterat), med följden att skatteintäkter minskar och de sociala problemen ökar redan på grund av det.