2019-11-22, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Har inte hittat någon liknande färsk tråd så jag vågar mig på att starta en ny.

Det finns många trådar om att hitta jobb, men situationen för oss som är medelålders och inte lyckas hitta någon inkomstkälla är speciell. Själv har jag, efter många år utomlands, inte lyckats få fotfäste på den svenska arbetsmarknaden på de tre år jag varit "hemma". Jag har haft en tillfällig anställning på ett år som inte ledde till något mer. AF har inget intresse av mig alls eftersom jag talar svenska flytande (jag är ju svensk) och har en högskoleexamen. Enligt dem ska jag då lätt hitta jobb, även om verkligheten inte stämmer överens med deras fantasier.

Bor inte i min födelsestad p.g.a. den enorma bostadsbristen, och har inget nätverk som kan öppna dörrar. Jag är nog uppe i fyra siffror vad gäller det antal jobb jag sökt, och jag har verkligen inte siktat mot stjärnorna. Inte ens jobb man skulle kunna klara av med bara gymnasiekompetens verkar inom räckhåll. Med 15 år kvar till en eventuell pension vet jag inte hur jag ska motivera mig att vänta. Tänker inte lära mig koda eftersom jag vet att det inte hjälper, och dessutom har jag inget intresse av det.

Så är vi många? Som trots utbildning, språkkunskaper och ett långt förvärvsliv (utomlands) är ointressanta för den svenska arbetsmarknaden? Det finns de som säger att det finns jobb bara man söker, men de lever i en drömvärld (eller i Stockholm). Det har länge funnits långt fler arbetssökande än arbetstillfällen. Sverige fylls på med hundratusentals nya kroppar varje år som ska pressas in i arbetslivet med bidrag, och det finns en uppsjö av yngre med färskare utbildningar som jagar samma jobb som jag. Jag har i princip gett upp hoppet men måste ändå söka jobb och fylla i rapporten till AF.

Hur motiverar ni andra i mogen ålder er själva att fortsätta? Hur går dagarna? Hur går ekonomin? Jag har aldrig kommit in i a-kassesystemet så det är svältgränsen som gäller. Är mitt liv redan över vid 50 års ålder?

Gärna pm från andra i samma situation om ni föredrar, och inga klischéer om att det är mig det är fel på. Jag har gjort allt "rätt", det är den svenska arbetsmarknaden som är sjuk.
Klart det inte är över. Det gäller att kämpa och ta jobb som kanske inte är just de man söker, men det ena leder ju till det andra. Det är inte din ålder eller utbildning som sätter käppar i hjulet, utan din attityd och inställning. Du vill inte lära dig något nytt eller ta något ointressant jobb. När jag läser din text så har du tagit på dig offerkoftan och skyller på invandringen. Du har bättre språkkunskaper, fler kontakter och kanske bättre utbildning, men ändå får invandraren jobbet enligt dig. Du kanske är värdelös trots allt.
Citera
2019-11-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Sverige kan du nog glömma. Ett bakvtten med världens mest spända rekryterare.
Sverige har blivit sämsta vita landet för vita män.
Citera
2019-11-22, 21:11
Medlem
Suecotes avatar
Så har även den här tråden spårat ur. Likt arbetsförmedlare är det den arbetslöse som ska skuldbeläggas. Det gissas och antas hej vilt. Det är kanske oundvikligt på Flashback. Människor som inte har något matnyttigt att bidra med ska ändå prompt yttra sig. När befolkningen ökar med en mindre svensk stad varje år och när antalet jobb sjunker i takt med utflytt och automatisering av arbetstillfällen måste man väl vara sosse eller miljöpartist för att tro att ekvationen ska gå ihop.

Nej som sagt, tack till er som bidragit konstruktivt. Jag hade hoppats få läsa några inlägg från andra i min situation, hur ni tänker och hur ni hanterar det svarta hål som är transportsträckan fram till en osäker pensionering.

Jag håller ett öga på tråden fortsättningsvis men inlägg som skuldbelägger mig eller anklagar mig för både det ena och det andra ignorerar jag bara. Jag vet att den svenska arbetsmarknaden är förstörd med bidrag och inkvotering, det kan jag inte göra något åt. Jag har inte röstat på de partier som driver destruktiv svenskfientlig politik. Jag vet också att ålder är något fult i det här landet.
Citera
2019-11-22, 21:13
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:

Det finns många trådar om att hitta jobb, men situationen för oss som är medelålders och inte lyckas hitta någon inkomstkälla är speciell. Själv har jag, efter många år utomlands, inte lyckats få fotfäste på den svenska arbetsmarknaden på de tre år jag varit "hemma". Jag har haft en tillfällig anställning på ett år som inte ledde till något mer. AF har inget intresse av mig alls eftersom jag talar svenska flytande (jag är ju svensk) och har en högskoleexamen. Enligt dem ska jag då lätt hitta jobb, även om verkligheten inte stämmer överens med deras fantasier.

Bor inte i min födelsestad p.g.a. den enorma bostadsbristen, och har inget nätverk som kan öppna dörrar. Jag är nog uppe i fyra siffror vad gäller det antal jobb jag sökt, och jag har verkligen inte siktat mot stjärnorna. Inte ens jobb man skulle kunna klara av med bara gymnasiekompetens verkar inom räckhåll. Med 15 år kvar till en eventuell pension vet jag inte hur jag ska motivera mig att vänta. Tänker inte lära mig koda eftersom jag vet att det inte hjälper, och dessutom har jag inget intresse av det.

Så är vi många? Som trots utbildning, språkkunskaper och ett långt förvärvsliv (utomlands) är ointressanta för den svenska arbetsmarknaden? Det finns de som säger att det finns jobb bara man söker, men de lever i en drömvärld (eller i Stockholm). Det har länge funnits långt fler arbetssökande än arbetstillfällen. Sverige fylls på med hundratusentals nya kroppar varje år som ska pressas in i arbetslivet med bidrag, och det finns en uppsjö av yngre med färskare utbildningar som jagar samma jobb som jag. Jag har i princip gett upp hoppet men måste ändå söka jobb och fylla i rapporten till AF.

Hur motiverar ni andra i mogen ålder er själva att fortsätta? Hur går dagarna? Hur går ekonomin? Jag har aldrig kommit in i a-kassesystemet så det är svältgränsen som gäller. Är mitt liv redan över vid 50 års ålder?

Gärna pm från andra i samma situation om ni föredrar, och inga klischéer om att det är mig det är fel på. Jag har gjort allt "rätt", det är den svenska arbetsmarknaden som är sjuk.

Ta en YH eller en Komvux inom IT. Det finns alltid plats i det offentliga för halvdana nätverkstekniker.
Citera
2019-11-22, 21:40
Medlem
Citat:
Många som kommenterat förstår att jag inte sitter och hittar på. Det handlar inte om att jag tycker att Sverige är skyldig mig ett jobb. Det handlar om att jag gjort som man ska, tagit examen, bott och jobbat utomlands, skaffat erfarenhet, kan språk, har utvecklat egenskaper som behövs för att bli en bra och pålitlig arbetstagare osv. Ändå kommer de gamla vanliga kiicheerna om att lära sig koda... trots att det finns flera trådar om att programmerare inte heller kan välja och vraka bland jobb. Indier kostar mindre än hälften och jag har noll intresse för kodning.

Tänkte egentligen inte gå in på mer detaljer men min examen är företagsekonomi och jag har jobbat med revenue management flera år. En smal bransch så jag söker även redovisningsassistent och administration, jobb som man kan göra direkt efter gymnasiet eller ännu tidigare om man har en normal IQ. Så jag är rädd att allt snack om att det alltid finns jobb om man inte är kräsen är nys. Antalet jobb på Platsbanken är ingen indikation, det finns dubbletter, timanställningar som kanske aldrig blir något, förtäckta ”jobb” där man egentligen måste bli egen företagare - och pizzabagare... där vet man att den som ska anställas redan är utsedd, det handlar bara om att kunna casha in bidrag från AF. Bemanningsföretag hjälper inte, de förstår ännu mindre vilka kompetenser som är värdefulla än interna HR-avdelningar och samlar bara på kandidater. Har haft mycket bättre erfarenheter med bemanningsföretag i andra länder, de har lyckats hitta passande jobb. Icke så i Sverige.

Så jag klarar mig utan dryga kommentarer men tack till er som verkligen förstår situationen. Och nej, jag är verkligen inte kräsen utan söker de jobb jag är kvalificerad för. Men som det skrivs i andra trådar är det inte bra att vara för kvalificerad heller. Eller över 40. Ja utlandsflytt blir allt mer aktuellt. Hade hoppats kunna spendera resten av mitt liv i mitt eget land men den planen har kollapsat rejält.

Tungt.

Nu har du en utbildning som även unga har svårt att få jobb med, men samtidigt de som får jobb får bra betalt.
Vore jag i din sits skulle jag försöka få in en fot i din gamla nisch med hjälp av referenser från dina tidigare arbetsgivare i de länder du varit verksam.
Idag är världen ganska liten, mindre än man tror faktiskt.
Tackade precis nej till ett jobb i tyskland(p.g.a att jag trots allt vill vara kvar i sverige) som jag blivit erbjuden p.g.a kontakter i Spanien och Frankrike.
Så om du har nätverk i ditt tidigare land/länder försök att använda dem, jag förstår de arbetsgivare som tvekar att anställa en "vuxen perosn " utan referenser och en gammal utbildning till ett relevant tjänst eller att tveka på att anställa en som är rejält överkvalifiserad.
Citera
2019-11-22, 21:46
Medlem
submariners avatar
Hej,

Har du ordning på din LinkedIn profil? Allt fler företag, samt rekryterar fokuserar på kompetensbaserad rekrytering vilket borde funka för dig om du har utbildning och erfarenhet.

Vad du kan göra är att exkludera väldigt tidiga arbetserfarenheter för att dölja åldern till förmån för erfarenhet.

Lycka till!
Citera
2019-11-22, 23:09
Medlem
Citat:
Många som kommenterat förstår att jag inte sitter och hittar på. Det handlar inte om att jag tycker att Sverige är skyldig mig ett jobb. Det handlar om att jag gjort som man ska, tagit examen, bott och jobbat utomlands, skaffat erfarenhet, kan språk, har utvecklat egenskaper som behövs för att bli en bra och pålitlig arbetstagare osv. Ändå kommer de gamla vanliga kiicheerna om att lära sig koda... trots att det finns flera trådar om att programmerare inte heller kan välja och vraka bland jobb. Indier kostar mindre än hälften och jag har noll intresse för kodning.

Tänkte egentligen inte gå in på mer detaljer men min examen är företagsekonomi och jag har jobbat med revenue management flera år. En smal bransch så jag söker även redovisningsassistent och administration, jobb som man kan göra direkt efter gymnasiet eller ännu tidigare om man har en normal IQ. Så jag är rädd att allt snack om att det alltid finns jobb om man inte är kräsen är nys. Antalet jobb på Platsbanken är ingen indikation, det finns dubbletter, timanställningar som kanske aldrig blir något, förtäckta ”jobb” där man egentligen måste bli egen företagare - och pizzabagare... där vet man att den som ska anställas redan är utsedd, det handlar bara om att kunna casha in bidrag från AF. Bemanningsföretag hjälper inte, de förstår ännu mindre vilka kompetenser som är värdefulla än interna HR-avdelningar och samlar bara på kandidater. Har haft mycket bättre erfarenheter med bemanningsföretag i andra länder, de har lyckats hitta passande jobb. Icke så i Sverige.

Så jag klarar mig utan dryga kommentarer men tack till er som verkligen förstår situationen. Och nej, jag är verkligen inte kräsen utan söker de jobb jag är kvalificerad för. Men som det skrivs i andra trådar är det inte bra att vara för kvalificerad heller. Eller över 40. Ja utlandsflytt blir allt mer aktuellt. Hade hoppats kunna spendera resten av mitt liv i mitt eget land men den planen har kollapsat rejält.

Tungt.

Har du haft kontakt med bemanningsföretag eller företag som säljer konsulttjänster inom ekonomi? Om du själv har eget är det ofta lättare att komma in som underkonsult på kortare uppdrag.
De tar ingen risk med att anställa o.s.v. Din CV och utbildning låter ju helt ok så det borde gå.

Det trista är väl att även denna sektor är störst i storstäderna...

Som sagt anställning är man extremt försiktig med i Sverige, även för yngre som kommer in via talangjägarna och dylika företag.

Förstår den "förlamning" man kan känna i din situation, men du har ju erfarenhet, utbildning och CV så det handlar om att komma rätt på något vis.

Du kommer inte hitta jobb via Arbetsförmedlingen, de administrerar ju bara bidrag numera känns det som. Det är andra kanaler som gäller. Jag tror på bemanningsföretag!
Senast redigerad av obisvenkanobi 2019-11-22 kl. 23:14.
Citera
2019-11-22, 23:45
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Har du ordning på din LinkedIn profil? Allt fler företag, samt rekryterar fokuserar på kompetensbaserad rekrytering vilket borde funka för dig om du har utbildning och erfarenhet.

Vad du kan göra är att exkludera väldigt tidiga arbetserfarenheter för att dölja åldern till förmån för erfarenhet.

Lycka till!

Hej du

Min LinkedIn-profil kan bli bättre, ska jobba på den. Har varit på competence-based interviews och tycker de varit totalt värdelösa, eftersom jag inte fick någon chans att prata om mina fackkunskaper alls. Men kanske är det så nuförtiden, det är viktigare vem och hur man är än vad man vet. Det märker jag ofta med människor i kundtjänst. Bara jag slipper göra en audition

Jo jag har fått rådet att dölja de datum jag arbetat och bara ange antal år. Men har också fått rådet att dölja min akademiska utbildning för att det skulle öka mina chanser... Frågar man 20 rekryterare för man nog 20 olika svar.
Citera
2019-11-23, 07:46
Medlem
submariners avatar
Citat:
Hej du

Min LinkedIn-profil kan bli bättre, ska jobba på den. Har varit på competence-based interviews och tycker de varit totalt värdelösa, eftersom jag inte fick någon chans att prata om mina fackkunskaper alls. Men kanske är det så nuförtiden, det är viktigare vem och hur man är än vad man vet. Det märker jag ofta med människor i kundtjänst. Bara jag slipper göra en audition

Hej.

Med en bra linkedIn (gärna både på svenska och engelska) blir du sökbar, kan du dessutom få några fd. partners/kollegor att skriv rekommendationer är det värt mycket. Och dom allt annat gällande rekrytering är det mycket trender och skitsnack för att kunna fakturera runt 3 månadslöner för jobbet en någorlunda kompetent HR BP borde kunna gjort själv

Känner du dig trygg i dina kunskaper, lägg dem åt sidan och fokusera mer på att bli likable - man ska inte underskatta hur mycket det personliga intrycket spelar in i dagens öppna och projektinriktade kontorslandskap.
Citera
2019-11-23, 08:16
Medlem
Rekas avatar
Citat:

Jag har varit i din situation när jag var i åldern 40+. När jag blev arbetslös tänkte jag att det går snabbt att ordna ett nytt jobb. Jag har ju bra utbildning, många år i branschen, brett nätverk, osv. Tji fick jag. Efter tre kvartal på a-kassa och risig ekonomi omutbildade jag mig och fick då anställning.

Men säg den glädje som varar för evigt. Efter ett drygt år permitterades jag och 19 till och vips var man inskriven på Af igen.
Dock hade jag stor tur och snubblade på en ledig tjänst inom mitt gamla yrke och då blev ordningen återställd igen.

Har väl inga råd att ge, men spontanansökningar var det som gav mig arbete båda första och andra gången relaterade till jobben i denna text.

Håller med om att arbetsmarknaden är lite skruvad. Vore jag arbetsgivare skulle jag föredra en medelålders sökande. Personen har gedigen erfarenhet, låg risk för VAB eller likn. Samt mindre risk att personen slutar pga erhållen anställning i annat företag.
Citera
2019-11-23, 08:52
Medlem
Citat:

Tyvärr är det faktiskt så. Många företagare tror i sin enfald att ungdom per automatik ger ett mervärde.
Jag har aldrig förstått det där. Jag har drivit företag både i landet och utomlands.
I Europa ses äldre som en marknadsfördel och särskilt om man får tag i en "rätt" utbildad 50+. De levererar från dag 1. De är ovanliga och eftertraktade. Kanske för deras pensionsregler.

I Sverige är helt tvärt om. De som i allmänhet rekryterar är sällan involverade i verksamheter utan konsulter med förutfattade meningar och en mall som de inte avviker i från. Och är därför oförmögna att värdera den sökandes kunskaper.
De är inte sällan extremt fördomsfulla och okunniga.

Utomlands sker inte rekryteringar av annat än kompetent personal "in house", av folk som kan verksamheten och kan bedöma kompetens. I Sverige gör jobbet ofta av HR brudar i 20-30 års åldern som inte ser kvalitet om det så skrivs på näsan. Då blir det inte bättre.

Vi är mycket få företagare som BARA anställer erfarna och äldre personer. Och kan då, med rådande klimat, plocka russin ur kakan. Mitt bolag hade jag tänkt att lägga ner iom min pensionering för ett antal år sedan. Men det lever kvar just pga att kunderna hela tiden återkommer och vill ha mer. Så bolaget är som ett självspelande piano. Och så länge det folket vill vara med så kommer det leva.
Vi är dock små och extremt specialiserade. Samt alla i bolaget är i pensionsåldern eller nästan där. Minstingen är 59. Och skulle jag agera utefter förfrågan skulle vi kunna fördubbla oss för varje år. Men jag är pensionär och vill ha en lugn ålderdom. Och grabbarna och tjejerna vill diktera sina jobb själva.
Nu går det och de får det.
Senast redigerad av Pingubengt 2019-11-23 kl. 08:59.
Citera
2019-11-23, 09:33
Medlem
Citat:
Hej du

Jo jag har fått rådet att dölja de datum jag arbetat och bara ange antal år. Men har också fått rådet att dölja min akademiska utbildning för att det skulle öka mina chanser... Frågar man 20 rekryterare för man nog 20 olika svar.

Skippa den där jävla Linkedin. Det är bara ett tillhåll för de som redan är "inne" på arbetsmarknaden där de kan sitta och vara dryga. Du kommer bara göra bort dig där, eftersom de aldrig kommer att släppa in dig i värmen, om du inte har ett jobb redan.

Arbetslösheten är enorm, men detta döljer makten med olika statistiska knep och låtsasjobb. Det bästa är kanske att utbilda sig inom någon kort utbildning där jobb garanteras kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in