2019-11-22, 23:52
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tål att förtydligas:

MGM:
- Kurdisk bakgrund
- Kom till Sverige 2006
- Tillfälligt uppehållstillstånd till jan 2007
- Ansökte om permanent uppehållstillstånd men fick avslag
- Oklart var mannen befann sig mellan 2007-2013, mest troligt som illegal flykting i landet.
- 2013 ansökte han om nytt uppehållstillstånd
- 2014 beviljades han svenskt medborgarskap

?2013 var det då han uppgav han var homosexuell?

Utveckla gärna lite kring din fråga!
Citera
2019-11-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Kan det väl visst göra. Kan ju vara så att han faktiskt avvikit från jobbet, vilket syns hos arbetsgivaren, vilket polisen får reda på och han har ingen bra förklaring till detta och därför sitter han där han sitter.
De har ingen kropp, ingen händelse de utgår ifrån ändå är han häktad = De har något på han som han inte har en bra förklaring till.

Tack för lite stöd, jag säger självklart inte att detta skett, men det skulle kunna vara en möjlighet. Han skulle förmodligen också kunna ringa till sina klienter en a två timmar bort och säga att han blir sen just den dagen, då tvivlar jag på att några "larm skulle lösa ut...
Citera
2019-11-22, 23:53
Medlem
Tuttelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Variera vissa loggar in med mobilen via ett chip vid dörren andra loggar in via en tagg allt beror på vilket system dem valt kommunen eller vårdbolaget, Sedan finns det vissa som har en kännare inmonterad i mobilen som avger en signal till en sändare som sitter vid telefonen som avger en blipp i dator systemet på arbetsstället där personalen sitter!
Alldeles riktigt+ att bilarna har gps.
Citera
2019-11-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Hur verkade han vara då? Hade han egen bil vad du vet?

Bra fråga. Jag skulle gissa att en av pappans bilar var "hans". Jag själv hade också tre bilar när mina söner var under 25 år. Kostar annars 10000 kr/år extra i försäkring.

Rent logiskt är det mest troligt att han är helt ensam om både dådet och bortforslande av kroppen. Det finns inget som tyder på att han eller hans närmaste släkt är kriminella. Det rör sig om normala människor, fast med en annan religion och kultur. Det är otroligt svårt att tänka sig att någon utanför den närmaste släkten skulle gå med på att frakta liket av en mördad ung flicka. Även den närmaste släkten är osannolika medbrottslingar. Jag tror inte ens att de skulle ställa upp på detta.

Min gissning är att "sannolika skäl" grundas på teknisk bevisning, i lägenhet eller i den bil han använder eller i båda.

Mycket gissningar men så blir det utan reell information.
Citera
2019-11-22, 23:55
Medlem
vi lever ju ändå i ett samhälle då de flesta är vaksamma på märkliga händelser.. någon borde ju sett något, det borde finnas något spår, mobiltracking, använda kontokort osv - om faktumet var att hon höll sig borta av egen fri vilja.

det finns alltid en gräns för när man behöver social kontakt..

om ett brott begåtts så finns det alltid något de inte tänkt på,
inhandling av "saker" som syns i butikernas övervakningssystem,
användande av kontokort, bilar som registreras i vägtullar osv..
Citera
2019-11-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Det är olika vissa har den inbyggd på ett ställe som operatören till systemet har, Ingen har numera den inpluggad i det uttaget iom dem måste veta var närmsta bil är om det kommer ett akutlarm så dem kan sända den som ligger närmast!

Jag förmodar att det är i Uddevalla dom har detta system?
Här är jag ganska säker på att inget av dessa system du räknar upp finns, i Umeå har vissa patienter som bara vill ha tillsyn som trygghet men inte ständiga besök fått kamera övervakning i hemmet.
Citera
2019-11-22, 23:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Fallet påminner om mordet på Nathalie som försvann spårlöst. Pojkvännen sa att hon gått ut. Hans berättelse sprack sedermera när man hittade Nathalies ytterskor prydligt uppställda i skohyllan. Har för mig att hon senare hittades i en åker för pojkvännen hade tydligen strypt henne efter ett gräl.

Har också tänkt på det. Nathalie Johansen i Alingsås. Hon dödandes i samband med ett gräl.

Pojkvännen ströp henne på ett vidrigt sätt i badrummet Sen kånkade han ut henne mitt innatten till bilen och körde iväg och dumpade henne i en leråker.

https://www.expressen.se/gt/har-dog-nathalie-johansen/

(FB) Mordet på Nathalie 20, Alingsås, 2008
Senast redigerad av T34Panzer 2019-11-23 kl. 00:21.
Citera
2019-11-23, 00:00
Medlem
JulietsBleedings avatar
Jag undrar hur omfattande våra kamera/övervakningssystem är?
Tänkte om det går att spåra deras bilars rörelse bakåt. Dagar / veckor?
Citera
2019-11-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Född 970122, en "ensamkommande" eller?
(de papperslösa "ensamkommande" får alltid ett januari-personnr)

Han kom väl som 2 åring?
Citera
2019-11-23, 00:09
Medlem
Inte många tvivlar på/förstår, att den stackars tjejen mycket troligt är död, det finns inte stor chans att hon skulle hållit sig borta från kontakt i över en vecka frivilligt.....

Pojkvännen är inplockad på sannolika skäl misstänkt för mord (dråp kanske), det som återstår i fallet är att (kanske) hitta kroppen och försöka binda MGM.

Nu kommer det att ta en tid innan fallet går vidare, en funnen kropp och/eller ett erkännande ger ny fart. Men så länge det inte hänt, är det fortfarande öppet. Det jag tänker mest på är hur anhöriga till offret måste leva varje sekund, minut, timme....i ovisshet, fruktansvärt, går nog inte att föreställa sig.
Citera
2019-11-23, 00:11
Medlem
Undrar vad det är åklagaren vet men inte vi. Då han är häktad på ”sannolika” skäl.
Citera
2019-11-23, 00:12
Medlem
missmirakels avatar
Det kom ju fram i intervjuer redan i början att han hade jobbat och inte betett sig underligt på jobbet utan skött det som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in