2019-11-22, 19:51
Medlem
Halloj, har funderat i några år nu att starta ett eget litet gatukök men har dock kronofogden på mig sedan flera år tillbaka. Jobbar nu men anställningen avslutas i maj nästa år, med mycket goda referenser vill jag tillägga.
Så, flashback-vänner, vad behöver jag för att sluta drömma och på riktigt komma igång med mina planer?
Som sagt, vill sluta drömma och göra något av planerna.

Mvh
Citera
2019-11-22, 19:58
Bannlyst
Köpa en kebabsvarv är en bra början.
Citera
2019-11-22, 20:03
Medlem
Zer0Shits avatar
Betala av dina skulder kan vara en bra början.

z
Citera
2019-11-22, 20:22
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Finns mycket att ta reda på innan man slår till. Beror på vart i landet du bor, jag personligen brukar inte starta mina grejer från grunden utan oftast så hittar jag en verksamhet på blocket som passar mina punkter och köper det, jobbar något år, tjäna pengar och sedan sälja det för lite högre peng. Men just gatukök så har jag inte så mycket intresse i och inte heller erfarenheter. Jag har oftast varit aktiv inom resturang och café. När du säger gatukök så menar du typ korvmoja?

Iallafall. Även om du har KF efter dig så är det inte hela världen, fuck dom! AB Fixar du lätt genom antigen din parter/familjemedlem/bästa kompis som ägare och du som suppleant. Hittar du någon fin verksamhet som uppfyller dina krav så kolla gärna engångtill på läget och hyran. Jag själv tycker att dom viktiga punkterna är just läget och hyran. Bokslut, leasing, fastigheten, personalkostnaderna mm är också viktiga punkter. Dagskassan är en viktig faktorn också och oftast säljer folk sina verksamheter efter den, en låg DK betyder inte dåligt, har man ett bra läge och små utgifter så får man upp kassan med en super bra service till kund.
Citera
2019-11-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Finns mycket att ta reda på innan man slår till. Beror på vart i landet du bor, jag personligen brukar inte starta mina grejer från grunden utan oftast så hittar jag en verksamhet på blocket som passar mina punkter och köper det, jobbar något år, tjäna pengar och sedan sälja det för lite högre peng. Men just gatukök så har jag inte så mycket intresse i och inte heller erfarenheter. Jag har oftast varit aktiv inom resturang och café. När du säger gatukök så menar du typ korvmoja?

Iallafall. Även om du har KF efter dig så är det inte hela världen, fuck dom! AB Fixar du lätt genom antigen din parter/familjemedlem/bästa kompis som ägare och du som suppleant. Hittar du någon fin verksamhet som uppfyller dina krav så kolla gärna engångtill på läget och hyran. Jag själv tycker att dom viktiga punkterna är just läget och hyran. Bokslut, leasing, fastigheten, personalkostnaderna mm är också viktiga punkter. Dagskassan är en viktig faktorn också och oftast säljer folk sina verksamheter efter den, en låg DK betyder inte dåligt, har man ett bra läge och små utgifter så får man upp kassan med en super bra service till kund.

Tack för ditt peppande inlägg! funderat på en typ av hamburgerhak intill nån lastbilsterminal hehe, en dröm.jag haft länge..
Citera
2019-11-22, 21:18
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Tack för ditt peppande inlägg! funderat på en typ av hamburgerhak intill nån lastbilsterminal hehe, en dröm.jag haft länge..

Du måste undersöka läget ordentligt innan!

Kan bara säga hur det blivit i min Stad.

Arbetslösa nyanlända/invandrare med dålig utbildning (får inga jobb på öppna marknaden eftersom tillgången på okvalificerade jobb är mycket liten)
Får ide att öppna mobil mathak. (Troligen AF och div bidragsmyndigheter inblandade)

ett par sådana öppnade förra året i utrangerade husvagnar.
Var ganska bra kundflöde som man såg. Fanns bord och stolar så man kunde sitta äta, även ett tält sattes upp över borden vid dåligt väder.
Blev dock ett jävla liv på övriga fasta resturanger runtom samt div privat personer som ansåg området "förslummades"
visst kan delvis hålla med, men samtidigt får man ju ut dom i egen försörjning.

blev i alla fall stopp och förbjud från staden med husvagnar som mathak, dessutom krav på att dom skulle väck nattetid.
så det belv istället riktiga matbodar på hjul, eller som eget fordon.
INGA bord eller stolar !! Troligen förbjudet
Dessutom flera stycken (överetablering)
efter ett halvår har ett par lagt av pga det lönar sig ej, speciellt inte om dom varje natt måste transporteras bort, avgift för torgplats och el var för betungande.
Knappt några kunder heller. Tro fan om man inte får sitta ner och äta heller

Så lite ekonomisk varning på detta.... Bra ide men tror olika myndigheter och övernitiska paragrafryttare sätter käppar i hjulen med löjliga regler och dyra tillstånd
Citera
2019-11-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Arbetslösa nyanlända/invandrare med dålig utbildning (får inga jobb på öppna marknaden eftersom tillgången på okvalificerade jobb är mycket liten)
Får ide att öppna mobil mathak. (Troligen AF och div bidragsmyndigheter inblandade)

Var ganska bra kundflöde som man såg. Fanns bord och stolar så man kunde sitta äta, även ett tält sattes upp över borden vid dåligt väder.
Blev dock ett jävla liv på övriga fasta resturanger runtom samt div privat personer som ansåg området "förslummades"

blev i alla fall stopp och förbjud från staden med husvagnar som mathak, dessutom krav på att dom skulle väck nattetid.
efter ett halvår har ett par lagt av pga det lönar sig ej, speciellt inte om dom varje natt måste transporteras bort, avgift för torgplats och el var för betungande.

Så lite ekonomisk varning på detta.... Bra ide men tror olika myndigheter och övernitiska paragrafryttare sätter käppar i hjulen med löjliga regler och dyra tillstånd

Låter som suedo i ett nötskal..haha..men bor dock inte i sverige utan ett annat nordiskt land som inte är så arabiserat som schwedenistan.
Citera
2019-11-22, 22:21
Medlem
Harrihaffis avatar
Citat:

Låter som ett allvarligt problem.
Känns dumt att vi har regler som hindra folk från att jobba. Blir inte resultatet att de levet på social bidrag istället. Eller hade det blivit fler arbetslösa om restaurangerna inte gick runt?
Citera
2019-11-23, 10:15
Medlem
Citat:

Hur har det gått för negrerna/negressernas mobila mathak i Uppsala - det är/var dock jävligt
juste mobil med juste kök
Citera
2019-11-23, 16:24
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrihaffi
Låter som ett allvarligt problem.
Känns dumt att vi har regler som hindra folk från att jobba. Blir inte resultatet att de levet på social bidrag istället. Eller hade det blivit fler arbetslösa om restaurangerna inte gick runt?

Det är ju helt klart en överetablering av Restauranger i Stan, så finns ett visst fog för detta hos ägarna av restaurangerna, menade på att det inte var på lika villkor.

Självklart blir det flera på socialbidrag när man inte får starta eget.

Det finns inte "enkla jobb" som bla svetsaren pratar om, dom jobben är utlokaliserade till Asien, dom lite mera krävande enkla jobb går ju till Polacker och östfolk då dessa kräver duglighet och arbetsvilja då det är tuffa jobb typ ofta.

så Resturang jobb och städjobb är vad som återstår, tyvärr överetablerat med detta i Sverige
Citera
2019-11-23, 19:54
Medlem
godboys avatar
Flera bra saker har redan sagts.

-Läget. Det är A o O. Nära ett lastbilsterminal, ja det kan vara bra, men behöver inte vara det. Fördelen med att ligga i ett industriområde är ju att det är onödigt med helg - kvälls - och nattöppet. Där sparar man personalkostnad, men kanske samtidigt en viktig intäkt.

- Vad finns mer för matställen i området? Det kan ju bli tufft om det redan finns etablerade verksamheter.

- Sen så fullkomligt kastar ju Arbetsförmedling diverse nyetableringsbidrag på våra importerade odugliga apor, så det finns ju en risk att du inte får lönsamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in