2019-11-22, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Haha! Vilken bisarr händelse. Men allt är möjligt i Sverige.

Från att ha suttit på något fik dygnet runt i Rinkeby och rullat pärlband och spottat solroskärnor på marken som bekostats med socialbidrag, till att samtidigt vara försvarminister i kostym i ett helt annat land. Snacka om kontraster.

Kan detta vara årets troll och årets Borat? Hahaha!
Det är sjukare än så. Gubben jobbade under Saddam back in the days. Innan han kom hit.
Citera
2019-11-22, 16:44
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av califf
...
När något är så här sjukt är det oftast inte sant.

Jag misstänker att den här... individen... i efterhand kommer att symbolisera toppen av isberget av bidragsfusk. Han kommer säkert kunna vara bild för mycket mer. Men för en bild av bidragsfusket är jag nöjd med Iraks försvarsminister.

(Jag har inte Twitter och är inte den som precis (efteråt) uttryckte sig som jag.)
Senast redigerad av FedupFlorence 2019-11-22 kl. 16:51.
Citera
2019-11-22, 16:46
Medlem
S.Kandals avatar
Hanif skräder inte orden

Lyckas tyvärr inte kopiera in texten, sorry

https://twitter.com/hanifbali/status/1197897914523238400?s=09
Citera
2019-11-22, 17:00
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag tror inte du läste så ordentligt: Jag skrev
"... att kontakta Skatteverket ..."
Självklart måste en myndighet lämna ut de uppgifter som en annan myndighet kräver (inom lagens gränser) men en myndighet får INTE ta initiativ till att uppmana en annan myndighet att inleda en undersökning inom deras ansvarsområde. Man får bara utreda fusk som avser den egna verksamheten.

Exempel: Försäkringskassan får INTE anmäla till Migrationsverket att en asylsökande begärt att få åka till sitt hemland, trots att det skulle påverka asylprocessen. Mingrationsverket å sin sida får INTE meddela till Försäkringskassan att en asylsökande uppger sig arbeta i Sverige, trots att man kanske känner till att denne uppbär bidrag från Försäkringskassan.

Orsaken är historisk: Facket tyckte inte om att myndigheter blandade sig i deras medlemmars "privatliv", till exempel då de jobbade svart medan de gick på a-kassa eller hade a-kassa medan de gick på sjukpenning.

Exakt. Och du verkar inte kunna se hur man likväl kan samköra register utan att bryta mot ovanstående, och därmed få kunskap om fusk och agera inom den egna verksamhetens domän.

Ponera att försäkringskassan vill kontrollera om någon fuskar. De efterfrågar info om adress hos skatteverket. Skatteverket meddelar att personen flyttat utomlands. Försäkringskassan drar slutsatsen att personen bidragsfuskar.

Har skatteverket lämnat ut på EGET initiativ? Har försäkringskassan LÂMNAT UT något? Nej och nej. Ergo bröt man inte mot det du angav som olagligt och som du använde till att stödja att man inte kan samköra register utan att bryta mot lagen.

Frågor?
Citera
2019-11-22, 17:11
Medlem
orvar2014s avatar
Trodde nog att Nyheter Idag hade varit lite väl kreativa när jag läste det första gången, men det verkar ju lite sakta snurra på för att ta bra spinn. Inte för att jag är ett dugg förvånad i sak, bara toppen på isberget. Men vilken jävla skitstorm som kommer träffa sossarna, är verkligen ett hav av brunt bajs som väller in över dom.

Men det har väl varit en rådande flashback sanning att opinionen om det bruna guldet som nu blev till sand kommer svänga någon dag, helt plötsligt. Och nu verkar hela fiskstimmet sådär magiskt ha bytt riktning som förutsågs. En nyhet som den här är strålande för att ensa in stimmet i en ny riktning.
Citera
2019-11-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Exakt. Och du verkar inte kunna se hur man likväl kan samköra register utan att bryta mot ovanstående, och därmed få kunskap om fusk och agera inom den egna verksamhetens domän.

Ponera att försäkringskassan vill kontrollera om någon fuskar. De efterfrågar info om adress hos skatteverket. Skatteverket meddelar att personen flyttat utomlands. Försäkringskassan drar slutsatsen att personen bidragsfuskar.

Har skatteverket lämnat ut på EGET initiativ? Har försäkringskassan LÂMNAT UT något? Nej och nej. Ergo bröt man inte mot det du angav som olagligt och som du använde till att stödja att man inte kan samköra register utan att bryta mot lagen.

Frågor?

Jag tror du pratar om ett hypotetiskt scenario, att Försäkringskassan på eget initiativ skulle fråga en annan myndighet om relevant information för SAMTLIGA deras bidragsmottagare i avsikt att stoppa bidragsfusk, och därefter sålla ut de som inte tycks passa in. Alltså en bred-spektrum sökning. Och ÄVEN om dom skulle göra det (vilket jag är säker på att de aldrig gjort och aldrig kommer att göra) så är det OMÖJLIGT att göra en effektiv och systematisk sökning, till exempel samköra bidragstagare mot polisens register (för att se vem som tagit ut pass), mot skatteverkets nya databas över vem som mottar lön och dessutom pass-polisens in- och utreseregister. Bara för att ta ett exempel. Det skulle kräva ett systematiskt arbete som skulle få (v) att rikta misstroendeförklaring mot hela regeringen.
Eller bara köra pensionsmyndighetens register mot försäkringskassans utbetalningar.

Alltså: Jag tror inte det har hänt, jag tror inte det någonsin kommer att hända. För det kräver att någon känner ansvar för de pengar de olika myndigheterna skickar ut.
Citera
2019-11-22, 17:14
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av califf
...
Hallå??!!
När något är så här sjukt är det oftast inte sant.
Rimligtsvis borde det inte vara sant, men det är sverige det handlar om så bli inte förvånad om det visar sig stämma.

OnT: Misstänker att detta kommer att påverka hans fortsatta anställning.
För vilket land vill ha en representant med detta på sitt CV.
Citera
2019-11-22, 17:17
Medlem
Kanske tvåa på pucken men nu är det inne i Expressen. Källan hänvisas till och med med namns nämnade: Nyheter i dag.
Svår dag för Expressen men man hade inget val, varken kunna förtiga den extraordinära nyheten eller nonchalera ursprungskällan.
Nu måste andra media följa efter.
Citera
2019-11-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Kanske tvåa på pucken men nu är det inne i Expressen. Källan hänvisas till och med med namns nämnade: Nyheter i dag.
Svår dag för Expressen men man hade inget val, varken kunna förtiga den extraordinära nyheten eller nonchalera ursprungskällan.
Den Sd-kopplade källan nyheterna idag, glöm inte detta förminskande, changen som knappt var medlem i ungdomsförbundet för femtioelva år sedan!!
https://www.expressen.se/nyheter/iraks-forsvarsminister-far-bidrag-i-sverige/

Aftonbladet ,Den SD-närstående sajten,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mREgAO/sjukskriven-man-i-sverige-ar-forsvarsminister-i-irak
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2019-11-22 kl. 17:44.
Citera
2019-11-22, 17:22
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Hoppas Chang Frick kan fortsätta duka upp. Enda sättet att få någon förändring. Hela världen skrattar sig harmynta.
Citera
2019-11-22, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
otroligt att Expressen med enorma resurser 2 journalister ständigt i Regionen körs över av en kille med kass ekonomi som Driver en hobbysida

dessutom kallar expressens Chef detta hatmedia
Citera
2019-11-22, 17:30
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag tror du pratar om ett hypotetiskt scenario, att Försäkringskassan på eget initiativ skulle fråga en annan myndighet om relevant information för SAMTLIGA deras bidragsmottagare i avsikt att stoppa bidragsfusk, och därefter sålla ut de som inte tycks passa in. Alltså en bred-spektrum sökning. Och ÄVEN om dom skulle göra det (vilket jag är säker på att de aldrig gjort och aldrig kommer att göra) så är det OMÖJLIGT att göra en effektiv och systematisk sökning, till exempel samköra bidragstagare mot polisens register (för att se vem som tagit ut pass), mot skatteverkets nya databas över vem som mottar lön och dessutom pass-polisens in- och utreseregister. Bara för att ta ett exempel. Det skulle kräva ett systematiskt arbete som skulle få (v) att rikta misstroendeförklaring mot hela regeringen.
Eller bara köra pensionsmyndighetens register mot försäkringskassans utbetalningar.

Alltså: Jag tror inte det har hänt, jag tror inte det någonsin kommer att hända. För det kräver att någon känner ansvar för de pengar de olika myndigheterna skickar ut.

Ja, där kan vi nog vara eniga. Jag tänker att om någon tipsar av dem om att Abu Bakr Al-bagdadi har flyttat till Syrien, t.ex., så tar de och frågar efter relevant info från andra myndigheter. I Danmark finns samma lag, tror den avspeglar GDPR. Och där kör dom ganska hårt på ganska marginella indicier om fusk. Sen är jag säker på att svenska myndigheter är mindre proaktiva än danska.

T.ex.: Det var skandal när det kom fram att danska myndigheter inte hade automatiserat kontroll av om folk var registrerade i utlandet i samband med att de skickade in anmodninger om någon sorts skatterefundering. Minns inte exakt. Alltså när det kom fram så tvingades olika ministrar förklara sig, och cheferna i relevanta myndigheter utfrågades, och man fixade snabbt automatisk kontroll.

Sånt händer inte i Sverige.

Om det kommer fram cases med bristande kontroll av faktureringar till olika kommunala projekt i danmark, så blir det skandal. Och det jobbas stenhårt med att identificera såna risker och åtgärda dem.

Av liknande cases från Sverige, se bara forumet för korruption i offentlig verksamhet, så ljuset reaktionerna med deras frånvaro.

Så ingen tvekan om att svenska myndigheter generellt är laisez faire (stavningskontroll, hehe). Men inom lagens ramar så kan de göra dessa kontroller. Och inom lagens ramar kan de köra random stickprovar, eller kanske utifrån riskanalys selektera klasser av folk de vill dra fler provar på. Sen att det finns en motvilja mot pragmatism och en motvilja mot att fixa till såna saker, det är en helt annan problematik i mina ögon. På sätt och vis finns en närmast siciliansk mentalitet i sverige kring sånt här. Blanda in lite beröringsskräck och rasism-OCD samt en medial bevakning som tar OCD-perspektivet, och så har du en lam självkontroll på myndighetsnivå, efter som ingen vågar säga vad problemet är, och det är värre att skulle svara på varför man åtgärder än att bli tagen i att inte åtgärda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in