Citat:
Ursprungligen postat av
mrhappyislazy
Hej kära Flashbackare!
Det är första gången jag ber er om hjälp och tackar ödmjukast på förhand för tips och trix.
Min situation - är sådan att jag för första gången på 6-7 år är arbetslös. Jag har knappt sökt ett jobb tidigare trots att jag under den här perioden har jobbat varje år. Jag är 30 år gammal, kan föra mig och är utåtriktad. "Socialt anpassad"
Ena jobbet var en praktikplats på ett stort företag utomlands som jag fick via min fars kontakter - andra jobbet fick jag genom en vän som bjöd med mig på deras företagsfest där VDn erbjöd mig jobb på plats - tredje jobbet fick jag via en vän som var chef och ville att jag skulle börja - fjärde jobbet fick jag mer eller mindre för att min familj äger ett hus i trakterna efter ett telefonsamtal på 10 minuter.
"Branscherna" är B2B försäljning, med dokumenterat goda resultat, samt restaurang (kock, hovmästare och servitör). Ungefär 3 år vardera. Jag har inte hamnat i några större konflikter och kan använda mina före detta chefer som referenser. CVt är någorlunda välfyllt och jag kan redogöra för ett yrkesliv under den här tidsperioden.
Gymnasiebetyg är ungefär hälften VG, hälften MVG. Slutbetyg från 2007. Förutom detta har jag 60 högskolepoäng ifrån Lunds universitet 2009 - kurser inom journalistik och kommunikation.
Nu till frågan - var letar jag jobb? Känslan är att arbetsförmedlingen är fel plats att leta på 2019. Vill helst inte bli anställd via något bemanningsbolag som utnyttjar mig. Jag vill fixa detta på egen hand så tipset "fråga runt i kompiskretsen" är inget jag har användning av. Vill heller inte ha rådet "det är lågkonjuktur, skaffa en utbildning sålänge". Har pillat ihop ett någorlunda ordnat CV men har svårt att hitta ställen att skicka det till.
Jag behöver inkomst från om med början av 2020 så hoppas att jag kan få fatt i en tjänst på en månad.
HJÄLP!
Tror du att folk går frivilligt till bemanningsbolag?
Fixa detta själv? Titta då på annonser som inte går via bemanningsbolag?
Du vill liksom göra det svåraste med bästa möjliga outcome. Är det här en lek eller?
Vem bryr sig om du pluggat med journalistik och kommunikation om du sedan aldrig har arbetat med det och det var 10 år sedan du gick kursen? Och sedan dess varit servitör och säljare. Röd flagga där.
Impulsiv människa som inte vet vad du vill och som kan byta inriktning när som helst..
Varför skulle ett företag vilja investera i dig?
Och att vara socialt anpassad? Kom igen.. Om man kommer med argumentet att man är socialt anpassad så är man med största sannolikhet inte socialt anpassad.