2019-11-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Hur är krocksäkerheten med plåt som inte verkar ge med sig?
Det är en väldigt bra fråga. Moderna bilar har så få kanter som möjligt för att minimera skadorna på gångtrafikanter och cyklister.

Man övergav raka kanter på 1940-talet när man lärde sig forma plåten som man ville ha den. Kanske ett svar på Teslas produktionsproblem med sneda karosser? Lättare att tillverka raka linjer även om konstruktionen blir sämre.
Citera
2019-11-22, 14:22
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Jag och frugan var uppe och kollade på releasen.
När bägge rutorna sprack så var jag helt säker på att de skulle köra in den riktiga bilen.
Satan så ful den var!
Men nu börjar börjar jag gilla den lite mer. Absolut inte pga utseendet men det verkar som att den skall vara väldigt tålig och praktisk. Priset verkar ju inte heller vara illa.
En rostfri bil är ju något man har drömt om.
Väntar på att se mer detaljerade bilder inifrån och förvaringslösningar.

Jag hade missuppfattat att den skulle börja säljas i december men såg nu att det var först i slutet av 2021. Fan värre än när Microsoft lanserade telefoner ett halvår efter visning.

Jag ska personligen betala dig 1000 kr om det är möjligt att få en sån här pickup levererad innan 2022. Bokmärk gärna det här inlägget och återkom då, för jag står vid mitt ord.
Citera
2019-11-22, 14:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag älskar den. Endast funktionalitet och noll estetik, kommer antagligen aldrig att gå sönder. Bra pris för en bil som kan göra så mycket och överleva i en krigszon. Lär ju sälja bra i Rosengård. Att den dessutom kommer få folk att säga wtf vartän man kör är bara bonus, och jag är säker på att den ger mer ligg än om du kör en BMW.

Ja, flaket heter ju bed på engelska så det är bäddat och klart.

Björn Nyland tycker till:
https://www.youtube.com/watch?v=w4iumK95q9E

Konkurrenter:
Rivian:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rivian
Bollinger:
https://bollingermotors.com/
Citera
2019-11-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är en väldigt bra fråga. Moderna bilar har så få kanter som möjligt för att minimera skadorna på gångtrafikanter och cyklister.

Man övergav raka kanter på 1940-talet när man lärde sig forma plåten som man ville ha den. Kanske ett svar på Teslas produktionsproblem med sneda karosser? Lättare att tillverka raka linjer även om konstruktionen blir sämre.
Problemet är att rostfritt stål är ett helvete att forma och är sprött jämfört med vanligt svartstål. Sedan kan man inte jämföra kraften av en slägga med en krock. Plåten kommer ge sig.
Citera
2019-11-22, 15:00
Medlem
DeepThroat007s avatar
Råkade att se releasen på YT.

Måste vara ett skämt!

Fick mig närmast att tänka på kult-rullen "DEATH RACE 2000" från år 1975.

Bildesign är i första hand till för att skapa ett ha-begär: Vem vill ha en bli som ser ut som gammal science-fiction-design?
Citera
2019-11-22, 15:16
Medlem
Angående det krossade "okrossbara" glaset. Vad säger ni om argumentet att det är önskvärt för föraren och passagerare att kunna krossa glaset inifrån vid olycka?
Citera
2019-11-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Angående det krossade "okrossbara" glaset. Vad säger ni om argumentet att det är önskvärt för föraren och passagerare att kunna krossa glaset inifrån vid olycka?

Laminerat glas har funnits som tillval på t ex Volvo i många år utan att det varit ett problem för "svärjevännerna". Men nu jäklar. Livsfarligt ju.
Citera
2019-11-22, 15:43
Medlem
Om ni vill förstå tankarna bakom designen:

https://www.motortrend.com/news/tesla-cybertruck-electric-pickup-engineering-manufacturing/?fbclid=IwAR0-0UoK2SiPtfIQrNWKcjgEZSxS-2VKjysvEmtm-Q5qfvwW0Hb0QjEf6S0

Det är tydligen en rad smarta idéer som lett till exakt det där utseendet. Det har inte skett av en slump. Den blir billigare, starkare, enklare...

Vem som ska köpa? Ja, vem som helst som har behov och/eller vill ha den. Den värsta varianten med plaid-drivlinan kommer få en räckvidd på över 80 mil och 0-100 på ~3 sekunder. Det är helt sinnessjukt för en bil som "bara" kommer kosta 800-850 tusen. (Den billigaste borde börja runt 500 tusen).

Med tanke på att taket kan dras för och låsas så är den ju fullt möjlig att ha som praktisk familjebil också. Blir sjukt sugen på att köpa en faktiskt, även om jag blev chockad när jag såg den på bild först. Spela roll om den är ful och kantig. Den är ju skitcool!
Citera
2019-11-22, 15:45
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Vem kan tänkas köra det här åbäket i Sverige?
Om man är miljömupp och kör "väldigt, väldigt tunga stenar" så är den nog given i garaget på Värmdö.
Troligen kommer alltså biståndsminister Isabella Lövin med familj att ställa sig i kö direkt för en slik skapelse.

Skämt åsido, så kommer man nog att vänja sig vid utseendet och uppskatta det man tyckte var fult och avvikande vid första anblicken. Det har väl gått så med den där bilen som kom för tio år sedan med en hög bisarr front. Den blev ingen hit, men man reagerar inte längre på åbäket.

Att Teslan skulle bli vanlig på landsbygden i den amerikanska mellanvästern, som är pickupens naturliga habitat, är väl mer tveksamt. De har ju lite svårt t o m för japanska bilar där, så el ses nog som lite knapsu. Och med en elbil går det ju inte att praktisera "rolling coal".
Senast redigerad av Grisbrottaren 2019-11-22 kl. 15:50.
Citera
2019-11-22, 15:45
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Bilen är inspirerad av Blade Runner och James Bond. Elon har sagt det själv.
Citera
2019-11-22, 15:53
Medlem
Kanske inget man pendlar 10 mil till jobbet med varje dag eller viner några designtävlingar med men samtidigt kan det säkert vara en otroligt praktiskt bil.

Tänk er stora lantbruk, gårdar eller större arbetsplatser typ gruvor osv.

En rejäl bil som kan dra mycket och där man kan slänga in saker där bak. Samtidigt har du 230-voltsuttag i bilen (och med tanke på hur stort batteri du har så lär du kunna ladda din laptop, mobil, kolla på tv osv) i dagar utan att behöva ladda bilen.

Ladda bilen kan du göra hemma med solceller.

Leva off-grid lär ju bli väldigt smidigt då du inte behöver bränsle utan kan skapa den själv via solceller - samtidigt får du en stor powerbank som du kan driva hela huset på natten.

Smart av Tesla att göra en pickup. Pickup är den vanligaste bilen i USA och de som är mest emot elbilar är pickup-körandes rednecks. Nu finns det helt plötsligt ett alternativ som verkar billigt. Mycket större batteri än Model S och lägre pris.
Citera
2019-11-22, 15:54
Medlem
Standard.s avatar
Vad tror ni? Är detta bara starten på billigare el-bilar från Tesla? Kommer aldrig som köpt 1-miljonsersbilarna ha gjort ett fatalt ekonomiskt misstag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in