2019-11-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oenophile
Till er som tycker att man inte ska blanda in hedersfrågan i detta fallet:

Hederstänkandet är generellt väldigt starkt och uttalat bland kurder just (källa: vän som jobbar med hedersförtryck på socialtjänsten i en skånsk kommun).

För en infödd svensk kan det vara svårt att förstå hur mycket heder betyder och hur släktens nätverk breder ut sig, inte bara i Sverige utan över hela världen. Om du som kurdisk kvinna går ut i din trappupgång i Uddevalla med kort kjol tar det inte lång tid innan släkt i mellanöstern och usa har kännedom om detta. Grannar, taxichaufförer, butiksföreståndare, anställda i vården, överallt finns informatörer och kontaktnätet är spritt likt ett spindelnät över världen.

För en familj och släkt i en sådan kultur är familjens heder viktigare än allt. Hedern ska upprätthållas till varje pris. I detta sammanhang betyder det svenska samhället och västerländska lagar och moral ingenting.

Att då mörda en kvinna som är tillsammans med, som kanske ljugit, varit otrogen, gjort slut kan i denna miljö anses helt rätt och något man är skyldig att göra. Hon kan även pga små saker anses ha dragit stor skam över MGM, hela släkten, alla hundratals syskon, kusiner, farbröder, fastrar, mostrar, nästkusiner i hela världen.

Fattiga kurdfamiljer har inga ”fuck off money”. Den enda rikedom de har är hedern och den ska till varje pris skyddas.

På så vis tycker jag hedersproblematiken är mycket relevant här:

1. MGMs familj är kurder
2. MGM är misstänkt för mord på svensk flicka
3. MGMs familj kan således antas backa upp MGM till 100%. För hans och släktens skull är man beredd att ljuga, dölja, förvirra och på alla sätt hjälpa MGM.

Faderns kommentar att han ”lovar” att sonen inte gjort något , ska bedömas i ljuset av ovanstående. Den är enligt min mening inte värd ett öre och jag är hundra på att han är inblandad.
Bara ett aber här, nämligen att Wilma inte är kurd. Varför skulle hedersbegreppet omfatta henne? Hon var inte ingift, hade inga gemensamma barn med den kurdiske pojkvännen. Snöa inte in på hedersmord. Vanlig hederlig svartsjuka har sannolikt tagit livet av fler i Sverige.
Citera
Medlem
ThirdMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Jodå, flera stycken kvinnor och flera flaggor bland annat den svenska.

Ja, jag orkar inte ens gå in att kolla då det inte är relevant hurvida kvinnorna har slöjor eller vilka flaggor det finns på facebook. Det säger absolut ingenting.
Jag känner kurdiska familjer som varit i Sverige flera generationer och som älskar Sverige och absolut inte är speciellt religösa.
Men likt förbannat finns det där hederstänkandet i stor utsträckning och har resulterat i en hel del brott genom åren där dom skyddat varandra till varje pris.

Det som är relevant är huruvida hederskulturen är inom den släkten. Det är så pass vanligt bland kurder oavsett vilket land dom bor i eller kommer ifrån att det vore sjukligt naivt att bara avfärda det.

MEN det kan mycket väl vara så att familjen har anpassat sig väldigt bra i Sverige och tagit avstånd från hederskulturer och klanbeteende. Just därför är det intressant att veta hur det ser ut ang. sånt inom släkten för att kunna avfärda den misstanken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsdetective
Tror att det är så enkelt som att ett bråk har spårat ut, MGM har råkat slå/kasta/strypa offret till döds. MGM får givetvis panik i denna situation och ringer någon för att få hjälp (en bästa vän/bror eller sin far). De bestämmer tillsammans att de ska göra sig av med kroppen, troligtvis kört iväg den långt åt helvete, för att sedan bränna upp offrets tillhörigheter i närområdet för att vilseleda polisen. Tror inte att kroppen kommer att hittas i Uddevalla. Tycker att det är sjukt ologiskt att dumpa en kropp i närområdet? Vet att det brukar vara så, men alltså det mest logiska är ju att köra typ 150 mil norrut för att vinna tid?
Är inne på samma linje. Han ringer någon han litar på, tror hans far ligger nära till hands. Han påstår att hon bara ramlat och fadern vill så klart hjälpa sin oskyldige son.
Hon ligger inte i närheten av pojkvännens bostad, alldeles för lång tid går mellan senast hon sågs tills dess att hon saknas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Followtherainbow
Nej vem sa det ???? Finns väl bil o medhjälp???

Men det förutsätter att det är ett länge planlagt mord eller att han har medhjälpare. Ingen annan är gripen. Troligast är väll dråp under gräl om inget annat som självmord eller att hon åkt iväg.
Citera
Medlem
elva9tolvs avatar
Jag fattar att ni vill att det ska va en spännande historia men hedersmord? Lägg av. Vi kan lika gärna prata om cirkushästar.
Senast redigerad av elva9tolv 2019-11-22 kl. 10:58.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Uddevallanissen
Men du släpar inte ett lik på bussen ut i skogen utan att någon ser det?????

Det e väl alltid svårt att hitta någonting när du inte vet vart du ska leta...gissningsvis finns hon i Uddevalla men kan likaväl vara någon angränsande plats
Citera
2019-11-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Behöver absolut inte vara något nytt som dykt upp. Ibland gör dom bara så för att få in mer resurser.

Jo, men man behöver väl ändå någon typ av teknisk bevisföring för att häkta någon på sannolika skäl? Vore ju väldigt märkligt annars
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wrucebayne
Häktad på sannolika skäl nu? Har det kommit fram någonting som åklagaren har på honom? Ingen brottsplats funnen änsålänge vad jag förstått

Nej: inte häktad.
Nej: inget känt.
Nej: ingen klarlagd BP.
Citera
Medlem
monocerotiss avatar
Citat:
Till er som tycker att man inte ska blanda in hedersfrågan i detta fallet:

Hederstänkandet är generellt väldigt starkt och uttalat bland kurder just (källa: vän som jobbar med hedersförtryck på socialtjänsten i en skånsk kommun).

För en infödd svensk kan det vara svårt att förstå hur mycket heder betyder och hur släktens nätverk breder ut sig, inte bara i Sverige utan över hela världen. Om du som kurdisk kvinna går ut i din trappupgång i Uddevalla med kort kjol tar det inte lång tid innan släkt i mellanöstern och usa har kännedom om detta. Grannar, taxichaufförer, butiksföreståndare, anställda i vården, överallt finns informatörer och kontaktnätet är spritt likt ett spindelnät över världen.

För en familj och släkt i en sådan kultur är familjens heder viktigare än allt. Hedern ska upprätthållas till varje pris. I detta sammanhang betyder det svenska samhället och västerländska lagar och moral ingenting.

Att då mörda en kvinna som är tillsammans med, som kanske ljugit, varit otrogen, gjort slut kan i denna miljö anses helt rätt och något man är skyldig att göra. Hon kan även pga små saker anses ha dragit stor skam över MGM, hela släkten, alla hundratals syskon, kusiner, farbröder, fastrar, mostrar, nästkusiner i hela världen.

Fattiga kurdfamiljer har inga ”fuck off money”. Den enda rikedom de har är hedern och den ska till varje pris skyddas.

På så vis tycker jag hedersproblematiken är mycket relevant här:

1. MGMs familj är kurder
2. MGM är misstänkt för mord på svensk flicka
3. MGMs familj kan således antas backa upp MGM till 100%. För hans och släktens skull är man beredd att ljuga, dölja, förvirra och på alla sätt hjälpa MGM.

Faderns kommentar att han ”lovar” att sonen inte gjort något , ska bedömas i ljuset av ovanstående. Den är enligt min mening inte värd ett öre och jag är hundra på att han är inblandad.
Intressant spår som jag själv håller öppet som sannolikt. Vad sjutton gjorde bilen med 4st "mörkhyade" personer i Bulidskogen ovanför den sk Dynamitbacken under Måndagskvällen vid 22 tiden i närheten där dom utbrända skorna etc hittades i ett vägskäl
Citera
2019-11-22, 10:46
Medlem
Någon som ska gå på förhandlingen kl 13:00??
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Att GM skulle ha krävt att Wilma konverterar till islam och sedan mördat henne för att hon vägrat, var kommer dessa uppgifter ifrån, att han krävt detta?

Det förefaller långsökt.

1. Kvinnor behöver inte konvertera.
2. Kurder skiter i Allah, hedern är kulturell
3. Vet vi ens att GM är muslim?
4. Vet vi ens att GM är troende?
5. Vet vi ens att han krävt detta av BO?

Detta är en trådsanning som förmodligen är påhittad.

Det viktigaste för en (muslimsk) kurd är inte att flickvännen är muslim, det är inte ens ett krav inom islam. Det viktigaste är att hon följer familjens ordningsregler, att hon underkuvar sig mannen och beter sig i enlighet med mannens förväntningar. Brister det förtroendet, kan det brista för mannen.

Kurder är ett klanfolk. Den ökända kurdiska "hedern" härrör från svunna tider som inte har någon koppling till islam eller någon annan religion. Därför förekommer hedersmord och dylika familjestrukturer bland kurder oberoende av vilken religion de fötts in i.
Citera
Medlem
Citat:

Bara det redan i sig är skumt. Sen att sonen när han träffade sin pappa också "lovade" att han inte hade gjort henne ngt var ännu skummare.

Inte kanske i deras kultur - men väl i vår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in