2019-11-22, 08:25
Medlem
Jag funderar på att köpa en tvättmaskin som har ett djup på 45 cm och en separat torktumlare som har ett djup på 46 cm. Det skiljer alltså 1 cm på djupet. Är det möjligt att stappla dessa på varandra trots att torktumlaren är 1 cm större på djupet? Hoppas ni förstår vad jag menar.
Citera
2019-11-22, 08:26
Medlem
flukkes avatar
Ja det går. Benen sitter någon centimeter in.
Om du upplever problem finns det dessutom plattor man kan lägga mellan gör att få lite mer stabilitet.

Lycka till.
Citera
2019-11-22, 08:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Jag funderar på att köpa en tvättmaskin som har ett djup på 45 cm och en separat torktumlare som har ett djup på 46 cm. Det skiljer alltså 1 cm på djupet. Är det möjligt att stappla dessa på varandra trots att torktumlaren är 1 cm större på djupet? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Som ovan så sitter benen en eller några cm in, så det är inga problem.

Du bör dock förankra ihop TM och TT. Finns monteringssatser för sådant.
Citera
2019-11-22, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Ja det går. Benen sitter någon centimeter in.
Om du upplever problem finns det dessutom plattor man kan lägga mellan gör att få lite mer stabilitet.

Lycka till.

Okej, tack så mycket!
Citera
2019-11-22, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Vad menar du med TM och TT? Räcker sådan här:

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/31693/nordic-quality-monteringsram-med-hylla-for-tvattmaskin-torktumlare?&scid=SEM2065157104&utm_source=google_ search&utm_medium=SEM&utm_campaign=google-pla&utm_content=white_goods&gclid=EAIaIQobChMI5_CG kK395QIVx4GyCh3qFg6iEAYYASABEgL7-vD_BwE&gclsrc=aw.ds
Citera
2019-11-22, 09:02
Medlem
Citat:

Rekommenderas starkt. Har haft flickvän som inte gjorde det. Det ledde till att jag fick hjälpa henne att lyfta torktumlaren på plats och sen montera ny duschkabin!

Det är när tvättmaskinen centrifugerar som torktumlaren skakar ner.
Citera
2019-11-22, 09:05
Medlem
Citat:

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/31693/nordic-quality-monteringsram-med-hylla-for-tvattmaskin-torktumlare?&scid=SEM2065157104&utm_source=google_ search&utm_medium=SEM&utm_campaign=google-pla&utm_content=white_goods&gclid=EAIaIQobChMI5_CG kK395QIVx4GyCh3qFg6iEAYYASABEgL7-vD_BwE&gclsrc=aw.ds

Den bör räcka. Se till att den inte kan röra sig varken i sidled eller framåt/bakåt. Bakåt oftast inget problem eftersom det brukar vara en vägg bakom torktumlaren. men är det annat så kan det vara viktigt även bakåt.
Citera
2019-11-22, 09:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

TM = Tvättmaskin
TT = Torktumlare

Den monteringssatsen var överkurs så det räcker. Det finns billiga i andra änden på skalan också:

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/A352025/nordic-quality-kardborrlas-till-tvattmaskin-torktumlare

Viktigt är att satsen passar till din kombination av TM/TT.
Citera
2019-11-22, 09:26
Medlem
Citat:
TM = Tvättmaskin
TT = Torktumlare

Den monteringssatsen var överkurs så det räcker. Det finns billiga i andra änden på skalan också:

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/A352025/nordic-quality-kardborrlas-till-tvattmaskin-torktumlare

Viktigt är att satsen passar till din kombination av TM/TT.

okej tack så mycket för hjälpen!
Citera
2019-11-22, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Den bör räcka. Se till att den inte kan röra sig varken i sidled eller framåt/bakåt. Bakåt oftast inget problem eftersom det brukar vara en vägg bakom torktumlaren. men är det annat så kan det vara viktigt även bakåt.

Ok bra att du upplyser mig om detta. Tack!
Citera
2019-11-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Rekommenderas starkt. Har haft flickvän som inte gjorde det. Det ledde till att jag fick hjälpa henne att lyfta torktumlaren på plats och sen montera ny duschkabin!

Det är när tvättmaskinen centrifugerar som torktumlaren skakar ner.

Okej, jag vill inte riskera att torktumlaren rör på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in