2019-11-20, 01:36
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuJintao
Nu har jag sett den. Riktigt bra, den balanserade precis på vad jag pallar med. Gillade miljöerna och att den utspelade sig i dåtid. Mycket dis och dimma och inget splatter och jumpscares, helt perfekt. Det var lite Sleepy Hollow över den. En annan film jag diggar skarpt.

Har du fler spökhistorier på lager?

Mothman profecies, Lake Mungo, Midday Demons och The Others verkar inte finns på netflix tyvärr.

Vad kul att du gillade den.

Kanske inte bara spöken, men ändå något du borde gilla.

Jag tycker att du borde kolla in första säsongen av The Terror (2018). Typ 8-10 avsnitt eller liknande. Den är riktigt bra och passar perfekt in på det du söker. Fina miljöer i arktis, kuslig mystik, riktigt bra skådespelare.
https://www.youtube.com/watch?v=pjq7Gl_hhPY

The Witch (2015). Enligt mig en av de bästa skräckfilmerna som gjorts under 2000-talet. Kanske har du redan sett den? Annars är den given.
https://www.youtube.com/watch?v=iQXmlf3Sefg

Ett lite annorlunda val är A Field in England (2013). Inte för alla, men jag gillar den skarpt. Svartvit med fint foto, skön musik och kuslig stämmning. En skräckfilm på LSD. Den är annorlunda som sagt, men grymt bra. Antigen kommer du älska den eller hata den.
https://www.youtube.com/watch?v=cRRvzjkzu2U
Citera
2019-11-20, 10:23
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Veckans klubba

Det blir en utgåva bland annat på DVD enligt datumet den 9/12 2019.

Detta enligt ovan skrivet, gäller en ny skräckfilm från året 2019 och som har titeln: "Scary Stories to tell in the Dark"

Jag tror den här skräckfilmen kan vara riktigt bra faktiskt, speciellt en skräckhistoria med "The Jangly Man" ... den verkar vara något långt utöver det vanliga inom skräckfilmen's värld, rena rama "The Spiderwalk" likt från "Thé Exorcist" från året 1973, jag har redan förbokat den på DVD och speciellt historien med "The Jangly Man" tror jag väldigt mycket på och ser verkligen fram emot att få titta på denna nya skräckfilmen från 2019, jag vill även rekommendera dig att titta på denna nya skräckfilm när den kommer, jag tror även att du, kommer att gilla "The Jangly Man" skarpt.

Mvh/ @JokerMannen

Ja, jag har förhoppningar om att det ska kunna vara en helt ok film. Jag gillar ju konsten i böckerna och de har gjort bra försök att återskapa varelserna.
Citera
2019-11-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Ja, jag har förhoppningar om att det ska kunna vara en helt ok film. Jag gillar ju konsten i böckerna och de har gjort bra försök att återskapa varelserna.

Hej @Veckans klubba

Jag håller fullständigt med dig i allt som du har skrivit inom ditt tidigare inlägg.

Jag ser verkligen fram emot att få titta på "The Jangly Man's" spiderwalking nedför inomhus-trappan och jag tror att det är taget direkt från "Thé Exorcist" från året 1973 ... precis som "Lisa and the Devil" från året 1973 och dess uppföljare "House of Exorcism" från året 1974, det vill säga, uppföljaren "House of Exorcism" har mycket som togs direkt från "Thé Exorcist" från 1973 med Linda Blair.

"Scary Stories to tell in the dark" från 2019.
Jag tror mest på "The Jangly Man" inom denna nya skräckfilmen.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-20, 11:51
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Veckans klubba

Jag ser verkligen fram emot att få titta på "The Jangly Man's" spiderwalking nedför inomhus-trappan och jag tror att det är taget direkt från "Thé Exorcist" från året 1973 ... precis som "Lisa and the Devil" från året 1973 och dess uppföljare "House of Exorcism" från året 1974, det vill säga, uppföljaren "House of Exorcism" har mycket som togs direkt från "Thé Exorcist" från 1973 med Linda Blair.

Mvh/ @JokerMannen

The house of Exorcism är väl ingen uppföljare till Lisa and the Devil? Den tidigare är en helt onödig re-edit med några nya scener tillagda. Bavas bästa film enligt min mening. Lisa and the Devil dvs...
Citera
2019-11-20, 16:33
Medlem
Hej @Veckans klubba

Jag gör en komplettering till mitt föregående skrivna inlägg gällande skräckfilmen med titeln: "Lisa and the Devil" från året 1973 samt den dåvarande och efterkommande skräckfilmen med titeln: "Thé House of Exorcism" från året 1974.

Freudian Nightmares:

1: ) "Lisa and the Devil" från 1973.

2: ) "Thé House of Exorcism" från 1974.

Skräckfilmen med titeln: "Thé Exorcist" skapades mellan och i slutet av året 1972 samt 1973.

Skräckfilmen "Thé House of Exorcism" från år 1974, är en så kallad uppföljare till den första skräckfilmen, det vill säga, "Lisa and the Devil" från år 1973, båda skräckfilmerna av Alfredo Leone och Mario Bava, båda filmerna med Elke Sommer och Telly Savalas.

"Lisa and the Devil" 1973, har en tidslängd av 1 timma och 35 minuter.

"Thé House of Exorcism" 1974, har en tidslängd av 1 timma och 32 minuter.

Skräckfilmen "Thé House of Exorcism" har flera additionella scener [tillagda] ur och från den första skräckfilmen "Lisa and the Devil" och var en uppföljare till "Lisa and the Devil.

Explikation till ovan skrivet / ... En så kallad uppföljare, är i detta fallet en skräckfilm som på något sätt berättar vidare på historien från den föregående filmen.

Skräckfilmen "Thé House of Exorcism" från 1974, har hämtat en del ur och från demon- och skräckfilmen "Thé Exorcist" från 1972- till 1973.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-20, 17:22
Medlem
skreks avatar
The Church (1989)

Onda saker begravda under en kyrka väller upp i kyrkan. Räcker så med att beskriva handlingen.

Minns att jag inte riktigt gillade den i tonåren. Och jag gillar den inte riktigt nu heller. Det känns inte som någon har skrivit en story utan som att någon haft en massa lösryckta idéer som skulle kunna passa in i olika typer av skräckfilmer och sen bara hittat på en ramhandling och tryckt in så många av dessa idéer som möjligt.

De olika scenerna i filmen kan därför delas in dels i sådant som passar gore-film, sådant som passar atmosfärisk gotisk skräck, sådant som passar i suggestiv närmast surrealistisk skräck och till och med sådant som passar bäst i en skräckkomedi. Vidare kan de delas in i att de antingen är fullständigt fantastiska (surrealistiska scenen med korset som faller t ex) eller dåliga och ibland rentav urlöjliga (do you have a tummy ache, little girl? och det som händer därefter).

I övrigt bra foto och katastrofalt skådespeleri i många scener. Men omöjlig att bedöma då det pendlar fram och tillbaka hela tiden mellan betyg 5 och betyg 1 på 5-gradig skala. Rolig att titta på i alla fall, det händer saker mest hela tiden.
Citera
2019-11-20, 18:55
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
The Church (1989)

Onda saker begravda under en kyrka väller upp i kyrkan. Räcker så med att beskriva handlingen.

Minns att jag inte riktigt gillade den i tonåren. Och jag gillar den inte riktigt nu heller. Det känns inte som någon har skrivit en story utan som att någon haft en massa lösryckta idéer som skulle kunna passa in i olika typer av skräckfilmer och sen bara hittat på en ramhandling och tryckt in så många av dessa idéer som möjligt.

De olika scenerna i filmen kan därför delas in dels i sådant som passar gore-film, sådant som passar atmosfärisk gotisk skräck, sådant som passar i suggestiv närmast surrealistisk skräck och till och med sådant som passar bäst i en skräckkomedi. Vidare kan de delas in i att de antingen är fullständigt fantastiska (surrealistiska scenen med korset som faller t ex) eller dåliga och ibland rentav urlöjliga (do you have a tummy ache, little girl? och det som händer därefter).

I övrigt bra foto och katastrofalt skådespeleri i många scener. Men omöjlig att bedöma då det pendlar fram och tillbaka hela tiden mellan betyg 5 och betyg 1 på 5-gradig skala. Rolig att titta på i alla fall, det händer saker mest hela tiden.

Håller med. Jag hade ganska högt ställda förväntningar innan jag såg den och blev lite besviken faktiskt. Asia Argento är ju tyvärr en usel skådespelerska även om hon har en mindre roll i denna och inte fullt lika usel som ung. The Church är iaf bättre än Soavis efterföljande film The Sect (1991) som är ett riktigt bottennapp.
Citera
2019-11-20, 21:50
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
[...] Ett lite annorlunda val är A Field in England (2013). Inte för alla, men jag gillar den skarpt. Svartvit med fint foto, skön musik och kuslig stämmning. En skräckfilm på LSD. Den är annorlunda som sagt, men grymt bra. Antigen kommer du älska den eller hata den.
https://www.youtube.com/watch?v=cRRvzjkzu2U

Magisk film, Ben Wheatley får gärna göra mer film som denna och Kill List. Men inte än på ett tag för enligt Imdb ska han kanske göra Tomb Raider 2 så, good for him!

https://www.youtube.com/watch?v=kdRx572VVgw

Citat:
Ursprungligen postat av skrek
The Church (1989)

Nu har jag inte sett The Church men efter att ha läst ditt inlägg kom jag helt att tänka på Michael Manns The Keep. Svårbedömt med betyg eftersom den var stundtals så jävla snygg och skön med grym musik av Tangerine Dream. Och introt var så stämningsfullt att jag trodde jag skulle dö när Wehrmacht rullade in i en liten dimmig bergsby i Karpaterna... Men sedan vet jag inte riktigt vad som hände, totalt haveri men ändå underhållande... Tydligen slaktad i efterhand i klipprummet av produktionsbolaget...
Citera
2019-11-20, 21:51
Medlem
chondropythons avatar
Såg precis the roomate från 2011. Hade dåligt betyg (4.8) på imdb men tänkte jag kunde ge den en chans. Absolut inget ni övriga borde se om ni inte gillar sega, händelsefattiga filmer med mediokra skådisar.
Citera
2019-11-21, 04:47
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Nu har jag inte sett The Church men efter att ha läst ditt inlägg kom jag helt att tänka på Michael Manns The Keep. Svårbedömt med betyg eftersom den var stundtals så jävla snygg och skön med grym musik av Tangerine Dream. Och introt var så stämningsfullt att jag trodde jag skulle dö när Wehrmacht rullade in i en liten dimmig bergsby i Karpaterna... Men sedan vet jag inte riktigt vad som hände, totalt haveri men ändå underhållande... Tydligen slaktad i efterhand i klipprummet av produktionsbolaget...
Vad fasen, var det M. Mann som gjorde The Keep. Nu måste jag se om den, har inte sett den sen 80s. Minns bara tyska soldater, grottöppning, bro och "monster" med röda ögon.

Sedan är ju nazi-scenografi/rekvisita ofta ganska snyggt (jaja inte förintelseläger-tjosan osv). Minimalistiskt inredning så där Kubrickish, huggen sten, blygråa fasader och upplysta bunkergångar. Därtill uniformsromantiken som inte går av för hackor. Castle Wolfenstein fuer alle.
Oj, nu börjar det rycka lite i högerarmen ... (Nä, ja runkar med vänstern)
Citera
2019-11-21, 12:34
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chondropython
Såg precis the roomate från 2011. Hade dåligt betyg (4.8) på imdb men tänkte jag kunde ge den en chans. Absolut inget ni övriga borde se om ni inte gillar sega, händelsefattiga filmer med mediokra skådisar.

Jag tror 70% av alla mina osedda filmer kommer att tillhöra den genren, d v s segt och händelsefattigt.
Citera
2019-11-21, 14:30
Medlem
Hej @Veckans klubba

Jag undrar om du har sett Sci-fi- och skräckfilmen med titeln: "Invasion of the Body Snatchers" från året 1956 ?

Själv anser jag att det är en mycket bra klassisk Sci-fi-skräckfilm med bland andra Kevin McCarthy, Dana Wynter och Carolyn Jones med flera. Denna Sci-fi-skräckfilmen handlar en del om ett växthus och dess växter, och då kom jag att tänka på en annan klassisk skräckfilms komedi som också handlar om växter och då speciellt en människoblods-ätande växt vid namn: "Audrey" ... nämligen filmen med titeln: "The Little Shop of Horrors" från året 1960 med bland andra Jack Nicholson, Jonathan Haze och Mel Welles med flera.
Den unga pojken som bland annat arbetar i en blomsteraffär som springpojke ( Seymour Krelborn) äger och sköter om den blodtörstiga växten och som växer sig allt större för varje dag som går, jag undrar om du även har sett denna skräck-komedi-filmen ?

Själv tycker jag att filmen som sådan, är mycket välgjord och faktiskt riktigt mysig och den har några ruggiga scener som är riktigt bra.

Sedan undrar jag över om du har sett den Amerikanska skräck- och slasher-filmer med titeln: "Pumpkinhead" från året 1988 ?
Filmen som sådan, handlar om en människoliknande demon som faktiskt är riktigt kuslig 🎃 🎃 🎃

Mvh/ @JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in