2019-11-20, 21:52
  #84001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Ny storslam för SD: Rekordhögt förtroende för Åkesson



https://www.di.se/nyheter/ny-storslam-for-sd-rekordhogt-fortroende-for-akesson/

Förtroendet för Annie Lööf rasar



https://www.di.se/nyheter/fortroendet-for-annie-loof-rasar/

Låsta artiklar dock.

Spännande tider! Händer mycket just nu! Och fort verkar det gå
2019-11-20, 22:03
  #84002
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Må så vara, jag kollade att exkludera Sentio (samt Inizio pga ingen nov-mätning) och då borde det räcka med en genomsnittlig swing på 1,5% på Novus och Ipsos = fullt realistiskt att anta att SD faktiskt blir störst redan i november.

Och du får medhåll från http://pollofpolls.se/

Men... Även om det är fullt realistiskt, så är det också tre år till nästa val.
2019-11-20, 22:12
  #84003
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det var väl en trevlig opinionsmätning att fira trådens 84 000 inlägg och 7000 sidor.

Självförtroendet fick sig dock en törn iom valresultatet, dvs jag har svårt att ta in dessa siffror. Men vem vet...
Det är förvånande om ni i ert parti inte ser att det skedde ordentliga opinionsförändringar under själva valrörelsen både 2014 och 2018. Ena gången fick ni kraftig opinionsmedvind. Andra gången skedde raka motsatsen.

Personligen tror jag inte att det berodde på större skicklighet inom SD år 2014 än 2018. Jag tror snarare att det handlat om tur och tillfälligheter.
2019-11-20, 22:36
  #84004
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det är förvånande om ni i ert parti inte ser att det skedde ordentliga opinionsförändringar under själva valrörelsen både 2014 och 2018. Ena gången fick ni kraftig opinionsmedvind. Andra gången skedde raka motsatsen.

Personligen tror jag inte att det berodde på större skicklighet inom SD år 2014 än 2018. Jag tror snarare att det handlat om tur och tillfälligheter.

Jag tror att den vid alla val alltid lika stegrande brunsmetningen hjälpte till som vanligt. Presskåren och motståndarpolitiker var något beskedligare denna gång men fullt tillräckligt för att skrämma bort några procent. Lägg till detta vänsterns påhopp i abortfrågan samt det svenska valsystemets fortsatta och absurda utformning och vips fick sd sin nedgång.
__________________
Senast redigerad av S.Kandal 2019-11-20 kl. 22:49.
2019-11-20, 22:56
  #84005
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Ojojoj grappar, vad trorni om det här?
https://pbs.twimg.com/media/EJ1oRjjXkAUXdja?format=jpg&name=large



Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja det är för bra för att vara sant, MEN att man ökar 3% i en mätning, oavsett hur överskattad, visar på en tydlig positiv trend i opinionen. Vilket bekräftas av resterande undersökningar.
Vet någon varför man inte justerar de överskattade siffrorna från förra valet?

Jag tror man gjorde det, efter valet var de nere på mer likartade siffror som de andra, men nu har de dragit ifrån igen. De känns spretiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Att SD:s förtroende bland Svenskt Näringsliv nu ökar stort, vilka konsekvenser får det för partiets möjligheter att växa bland övre medelklass i Sverige? Det är ju i många sådana områden som SD ligger under rikssnittet fortfarande. Bland annat välbärgade kranskommuner i Storstockholm.

Definitivt kan de växa på Ms bekostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Val.digital har med Sentio vilket inte är det mest tillförlitliga. Svensk väljaropinion kommer i slutet på varje månad och har högre förtroende. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7328102

Men de kommer väl bara att ha 3 institut nu? Som har telefonintervjuer. Det blir för få institut.
2019-11-20, 23:11
  #84006
Bannlyst
Sentio kan ha rätt precis som Sentio och Yougov var de enda som tippade rätt i valet 2014.

Men 28,5 procent är överdrivet högt. Enda positiva med en treprocentig sving för SD är att SD helt enkelt vunnit fler röster. Det absolut viktigaste är att SD får 20+ %, går om moderaterna som åtminstone näst största parti och att en eller två av liberalerna och miljöpartiet åker ur.
2019-11-20, 23:42
  #84007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det är förvånande om ni i ert parti inte ser att det skedde ordentliga opinionsförändringar under själva valrörelsen både 2014 och 2018. Ena gången fick ni kraftig opinionsmedvind. Andra gången skedde raka motsatsen.

Personligen tror jag inte att det berodde på större skicklighet inom SD år 2014 än 2018. Jag tror snarare att det handlat om tur och tillfälligheter.

Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Sentio kan ha rätt precis som Sentio och Yougov var de enda som tippade rätt i valet 2014.

Men 28,5 procent är överdrivet högt. Enda positiva med en treprocentig sving för SD är att SD helt enkelt vunnit fler röster. Det absolut viktigaste är att SD får 20+ %, går om moderaterna som åtminstone näst största parti och att en eller två av liberalerna och miljöpartiet åker ur.

Kollade oddsen hos Unibet för SD som största parti vid nästa riksdagsval.(Oberoende ifall det blir ett extra eller ordinarie val.)
Ger 3,25 gånger pengarna, vilket varit samma under minst ca 2 veckor.

https://www.unibet.se/betting/sports/filter/politics/1004966394
2019-11-21, 00:44
  #84008
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kollade oddsen hos Unibet för SD som största parti vid nästa riksdagsval.(Oberoende ifall det blir ett extra eller ordinarie val.)
Ger 3,25 gånger pengarna, vilket varit samma under minst ca 2 veckor.

https://www.unibet.se/betting/sports/filter/politics/1004966394
Och Betway har 1,22 för S och 4,33 för SD.
2019-11-21, 06:32
  #84009
Medlem
Det kom just en något trött Novus där SD ”befäster sin ställning som näst största parti” (hehe) med 21,5. Jaja, får duga.

Socialdemokraterna: 26,0% (+0,2)
Vänsterpartiet: 9,3% (+0,9)
Miljöpartiet: 4,8% (-0,2)
Moderaterna: 18,3% (-1,2)
Liberalerna: 3,4% (-0,3)
Centerpartiet: 7,8% (-0,7)
Kristdemokraterna: 7,1% (+0,1)
Sverigedemokraterna: 21,5% (+1,0)

Övriga: 1,8% (+0,2)

Osäkra: 6,0%

Mätperiod: 21 oktober-17 november 2019

3 619 slumpmässigt utvalda personer bland röstberättigade svenskar har svarat i undersökningen. Undersökningen har genomförts per telefon, SMS och post.

Regeringen: 30,8
JÖKen: 42,0
JÖKen+V: 51,3
SD+M+KD: 46,9

Nu när Novus är ensamma kvar med telefon blir jag lätt fundersam över detta med mörkertal, skameffekt, Bradley, omvänd Bradley, blablabla.

Jag tror inte på ”shy SD” längre. Däremot tror jag att webbpaneler så här mitt i mellanvalsperioder, när väljarna är maximalt maktlösa, inbjuder till aktivism/signalering. Just den där morgonen som mailet om enkäten droppar in har man läst om nån ny skjutning/sprängning/miffouttalande från Löfven, lackar ur och säger ”ska fan jävlar klicka SD nu så ska Löfven fan få veta att han lever!!” och väljer SD. Men om samma person hade blivit uppringd skulle denne mer behärskat svara ”Socialdemokraterna”, inte för att dölja några SD-sympatier utan för att om det faktiskt vore valdagen och man verkligen stod där i båset skulle det bli S trots allt.

Nu har Novus varit ute och cyklar i först ena och sen andra diket båda senaste valen, så jag är skeptisk. Men man bör nog ändå hålla ett öga på deras siffra i en ny värld där alla andra stora kör med hybrid eller bara webb, som nya Demoskop.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-11-21 kl. 06:55.
2019-11-21, 06:45
  #84010
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det kom just en något trött Novus där SD ”befäster sin ställning som näst största parti” (hehe) med 21,5. Jaja, får duga.

Socialdemokraterna: 26,0% (+0,2)
Vänsterpartiet: 9,3% (+0,9)
Miljöpartiet: 4,8% (-0,2)
Moderaterna: 18,3% (-1,2)
Liberalerna: 3,4% (-0,3)
Centerpartiet: 7,8% (-0,7)
Kristdemokraterna: 7,1% (+0,1)
Sverigedemokraterna: 21,5% (+1,0)

Övriga: 1,8% (+0,2)

Osäkra: 6,0%

Mätperiod: 21 oktober-17 november 2019

3 619 slumpmässigt utvalda personer bland röstberättigade svenskar har svarat i undersökningen. Undersökningen har genomförts per telefon, SMS och post.

Regeringen: 30,8
JÖKen: 42,0
JÖKen+V: 51,3
SD+M+KD: 46,9


Mätperioden var nästan en månad så till nästa mätning kanske senaste tidens händelser med Löfvens intervju i Agenda med tillhörande mediadrev m.m. får mer genomslag.
2019-11-21, 07:03
  #84011
Medlem
Triangeldramat.

Sentio

SD 28,5

S 22,5

M 16,9

Novus.

SD 21,5

S 26,0

M 18,3

I sin sista mätning inför valet 2018 hade Novus 19,1 procent för SD. Demoskop 17,2 och Sifo 17,0. Resultatet blev 17,53 som bekant. Försök att skapa någon form av konsistens utifrån dessa fakta den som kan. Att det inte stämmer kan alla se.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2019-11-21 kl. 07:15.
2019-11-21, 07:21
  #84012
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det kom just en något trött Novus där SD ”befäster sin ställning som näst största parti” (hehe) med 21,5. Jaja, får duga.

Socialdemokraterna: 26,0% (+0,2)
Vänsterpartiet: 9,3% (+0,9)
Miljöpartiet: 4,8% (-0,2)
Moderaterna: 18,3% (-1,2)
Liberalerna: 3,4% (-0,3)
Centerpartiet: 7,8% (-0,7)
Kristdemokraterna: 7,1% (+0,1)
Sverigedemokraterna: 21,5% (+1,0)

Övriga: 1,8% (+0,2)

Osäkra: 6,0%

Mätperiod: 21 oktober-17 november 2019

3 619 slumpmässigt utvalda personer bland röstberättigade svenskar har svarat i undersökningen. Undersökningen har genomförts per telefon, SMS och post.

Regeringen: 30,8
JÖKen: 42,0
JÖKen+V: 51,3
SD+M+KD: 46,9

Nu när Novus är ensamma kvar med telefon blir jag lätt fundersam över detta med mörkertal, skameffekt, Bradley, omvänd Bradley, blablabla.

Jag tror inte på ”shy SD” längre. Däremot tror jag att webbpaneler så här mitt i mellanvalsperioder, när väljarna är maximalt maktlösa, inbjuder till aktivism/signalering. Just den där morgonen som mailet om enkäten droppar in har man läst om nån ny skjutning/sprängning/miffouttalande från Löfven, lackar ur och säger ”ska fan jävlar klicka SD nu så ska Löfven fan få veta att han lever!!” och väljer SD. Men om samma person hade blivit uppringd skulle denne mer behärskat svara ”Socialdemokraterna”, inte för att dölja några SD-sympatier utan för att om det faktiskt vore valdagen och man verkligen stod där i båset skulle det bli S trots allt.

Nu har Novus varit ute och cyklar i först ena och sen andra diket båda senaste valen, så jag är skeptisk. Men man bör nog ändå hålla ett öga på deras siffra i en ny värld där alla andra stora kör med hybrid eller bara webb, som nya Demoskop.

Håller med dig i din analys, det är enklare att kryssa SD i en webbundersökning som inte betyder något. Men sen när det är valdag och man står och ska plocka lappar är en annan sak, då kanske S faktiskt kan fixa detta. Dom var ju rätt okej förr osv.

46.9% räcker inte tyvärr..

Trist att MP verkar klara sig i de flesta undersökningarna nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in