• 1
  • 2
2019-11-20, 11:01
Medlem
Överallt där man kan läsa om OCD, alltså tvångstankar, så handlar det om tvättvång, kolla spisen, att dörrar är låsta, rädsla att skada andra och några till. Alltså inte så många olika sorters teman.

Men kan inte tvångstankar bestå av allt möjligt? Man kan ju bli rädd för massvis med saker och fastna i grubblerier om det. Tex. existensiella tankar som skapar rädsla, eller rädsla för ormar eller vad som helst.

En genomgående grej är ju tänk-om tankar, hitta försäkringar om att det inte är någon fara, tvivla och spinna runt, runt för och känna sig trygg, vilket inte brukar hålla i sig länge och så är man igång igen.

Varför skulle det bara handla om renhet, baciller, spisen, kolla att dörren är låst, rädd att bli sjuk och galen? Typ dessa ganska få teman.

Någon som har något att säga om detta?
Citera
2019-11-20, 11:03
Medlem
Det handlar ju om tvångstankar, inte allmänt GAD
Citera
2019-11-20, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det handlar ju om tvångstankar, inte allmänt GAD

Vad är skillnaden? Om GAD då består av tänk-om tankar och du behöver neutralisera rädslan för diverse saker genom att utföra handlingar eller försöka tänka bort rädslan, du tvivlar och har dig, och detta upptar större delen av din tid?

Den enda skillnaden jag kan se är då att det inte är just de tanketeman som brukar nämnas som OCD.

mvh
Citera
2019-11-20, 11:29
Medlem
Du fattar väl själv skillnaden mellan tvångstankar och allmän ångest
Citera
2019-11-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du fattar väl själv skillnaden mellan tvångstankar och allmän ångest

Men kan inte tvångstankar handla om andra saker än de man jämt hör talas om är min fundering.
Citera
2019-11-20, 17:16
Medlem
Jo, tvångstankar kan handla om vad som helst, det är hur och i vilken grad tankegångarna utspelar sig, samt hur du mår av dem, som avgör om det klassas som OCD. Googla "intrusive thoughts" eller "pure o", om du inte redan känner till de begreppen så kan du läsa om det där.
Citera
2019-11-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saturnisk
Jo, tvångstankar kan handla om vad som helst, det är hur och i vilken grad tankegångarna utspelar sig, samt hur du mår av dem, som avgör om det klassas som OCD. Googla "intrusive thoughts" eller "pure o", om du inte redan känner till de begreppen så kan du läsa om det där.

Tack!
Citera
2019-11-20, 19:59
Medlem
Citat:

Tex. existensiella filosofiska tankar som man upplever som skrämmande då? Tänk om jag är helt ensam och lever i en illusion/dröm och sådana tankar? Och sen resonerar man med sig själv och tänker att så kan det ju inte vara, men tänk om ändå..och så kommer tvivlet och man argumenterar fram och tillbaka. Det hela blir en stark rädsla/ångest som man försöker neutralisera.

Förstår inte varför det jämt bara står om tvättvång, rädsla och orsaka katastrofer och några till grejer.

Måste ju finnas som sagt hur mycket som helst och tvånga över.
Citera
2019-11-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Tex. existensiella filosofiska tankar som man upplever som skrämmande då? Tänk om jag är helt ensam och lever i en illusion/dröm och sådana tankar? Och sen resonerar man med sig själv och tänker att så kan det ju inte vara, men tänk om ändå..och så kommer tvivlet och man argumenterar fram och tillbaka. Det hela blir en stark rädsla/ångest som man försöker neutralisera.

Förstår inte varför det jämt bara står om tvättvång, rädsla och orsaka katastrofer och några till grejer.

Måste ju finnas som sagt hur mycket som helst och tvånga över.

Ja, jag vet att mycket av den information som ges ut angående OCD är ofullständig.

Men om du vill läsa om just den sortens tankebanor som du beskriver i ditt inlägg, så läs på om metakognition och dess samband med tvång istället, finns hur mycket som helst på nätet, åtminstone på engelska.
Citera
2019-11-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ja, jag vet att mycket av den information som ges ut angående OCD är ofullständig.

Men om du vill läsa om just den sortens tankebanor som du beskriver i ditt inlägg, så läs på om metakognition och dess samband med tvång istället, finns hur mycket som helst på nätet, åtminstone på engelska.

Tack! Jobbar du i branschen?
Citera
2019-11-21, 21:50
Medlem
Citat:

Religösa tankar är ytterst vanliga för folk med tvång. Framförallt om du är religös. För föräldrar med OCD är vanligt att få tankar på att skada sina barn etc. Man kan generellt säg att du har tvång om det som är viktigt för dig. Ofta är det om saker som är helt tabu och går helt emot hela din karaktär.

Om du har den här typen av tankar som du beskriver och de ger dig ångest låter det som OCD och du bör söka hjälp. Det är tyvärr inget som går över av sig själv. Dock finns det bra mediciner och KBT behandling hjälper många.
Citera
2019-11-21, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Någon som har något att säga om detta?

Ett substitut för något annat. Kanske allt vi gör är ett substitut för något annat. Nej, det kan inte stämma, en par kvinnobröst är såklart inte substitut för något annat, man kan t.ex. kramas med dem.

Själv skulle jag kunna sitta i timmar och räkna indent-mellanslag när jag skriver programmeringskod, och om jag mår bra av det, vad spelar det för roll?
Senast redigerad av Vitryss 2019-11-21 kl. 23:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in