2019-11-20, 13:00
Medlem
jag tror hon ligger i skogen någonstans
Citera
2019-11-20, 13:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balisfel
HELT fel.
Likhundar lär sig markera likvätskor från människor. För träningen använder man exempelvis klädesplagg som en människa haft på sig vid dödsfallet eller kanske mer troligt filtar eller dylikt som liket virats in i. Behöver inte komma från kriminalfall, kan också komma från valfritt bårhus.

Edit: kläder som en människa haft på sig vid dödsfallet och som sedan suttit kvar tills likvätskorna börjat utsöndras.

Precis. Doftmolekylerna börjar utsöndras ganska fort efter att kroppen dött.

Hör är en intressant artikel om hur likhundar/ kadaverhundar (eng. cadaver dog) tränas på bla s.k ”likfarmar”

https://www.cbc.ca/news/technology/cadaver-dogs-science-training-1.3654993
Citera
2019-11-20, 13:04
Medlem
Såhär tror jag:

Han beskrivs som svartsjuk. Svartsjuka människor är ofta de som är otrogna i förhållanden.
Jag tror att paret grälat. Hon har gick på fest dagen innan, då passade han på att vara otrogen.
Hon kommer på det på något sätt och vill lämna honom, han kan inte acceptera att han gjort fel och dödar henne för att rädda "hedern".

Antingen det eller att paret grälat, hon gått hem till pappan som hon brukar och att han har hedersmördat henne.

Lågoddsare tror jag.
Citera
2019-11-20, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jmhorse
jag tror hon ligger i skogen någonstans

Jag med.
Fan vet om hon inte ligger i skogen vid Bågskyttebanan ändå...…….
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Pojkvännen.
Sambo till och med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror det brukar heta att det normalt tar ca 20 min innan kadaverin börjar avsättas.

Blod i bostaden kan ju ha bevisvärde givetvis, beroende på mängd/placering etc.

30 minuter, om vi skall vara petiga
Citera
Medlem
Om han nu inte har körkort eller tillgång till bil/fixat nån som kört honom (de tror inte jag på)
Kan han möjligtvis ha ett källarförråd?

Tänker lite på Therese Palmqvist där polisen tabbade sig rejält och fokuserade på övervåningen
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2019-11-20 kl. 13:11.
Citera
2019-11-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jurstud13
Som jag förstått det genom att lyssna på crime-poddar m.m. så uppstår sådan liklukt som hundar reagerar på ganska snabbt, och borde egentligen i princip alltid finnas på den plats där person mördats om det söks av i närtid till mordet.

Ja jag tror också det går ganska snabbt, men samtidigt får man ta hänsyn till att molekylerna måste bildas & måste tränga ut ur kroppen. Det tar olika lång tid bl.a beroende på eventuella skador. Är huden hel och opunkterad tar det längre tid än om huden har punkterats. Vad jag förstått så har det hänt att likhundar markerat på platser (under rätt miljöförutsättningar) flera år i efterhand, vissa av dessa molekyler är helt enkelt inte nedbrytbara..
Citera
2019-11-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag med.
Fan vet om hon inte ligger i skogen vid Bågskyttebanan ändå...…….
Jag tror hon är dumpad i den sjö de nu letar vid. Tidsfråga till man hittar henne, under förutsättning att en duktig likhund (som jag verkar ha snöat in mig på nu) sätts in.
Citera
2019-11-20, 13:07
Medlem
Av allt det jag hittills läst, både här och i nyhetsmedia, verkar man utgå från att flickan är död. Till och med familjen ger endast kommentarer som pekar i den riktningen. Vad baserar man detta på? Är det något som jag har missat? Mgm har ju inte gjort något erkännande utan fortsätter hävda sin oskuld och någon kropp har inte hittats. Kan hon vara kvar i livet?
Citera
2019-11-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av of.the.South
Man tränar upp hundarna på avlidna djur då dom avger samma likdoft, inga mänskliga kvarlevor är nödvändiga.

Nix! Det tror jag inte ett dugg på. Då kommer hunden att markera på allt dött, som finns i sökområdet och jag försäkrar att den hunden blir ett psykfall.

Vill man träna en hund att hitta vissa föremålstyper, så måste man begränsa genom att lägga ut just exakt de föremålen de skall söka upp. T ex liksafter el dyl från människa. Det är inte exakt samma vittring från människa, som från ett djur.
Citera
2019-11-20, 13:09
Medlem
monocerotiss avatar
Under Torsdagskvällen gick Ua Rescue ut med en varning om en mörk klädd person på E6 tror det var i södergående riktning. Säg att dom grälat i bilen som står skriven på MGM fader MGM var väldigt svartsjuk.. Hon ber han stanna bilen någonstans vid Torp alt vid Herrestad.. Hon börjar sin vandring på E6an.... Han kommer efter senare stannar till hon åker med, det uppstår gräl igen. Vad som händer sen vet bara GM sen går turen runt Vassbovik, (Hittades en eldplats som var släckt med brandsläckare där) sen mot Bulid där brända skor, läsglasögon hittades. Kläder sprids runt olika områden kring Ua trakten... Eftersom det varit en trevlig Kurd enl många som känner han dock inte mot Vilma där hon misshandlas flera gånger under deras förhållande. Han får grym ångest, personförändringen blir påtaglig utåt, öppnar inte dörren då Vilmas pappa knackar på, svarar kort på samtal... Detta är en av mina teorier. När hände detta? Torsdagskvällen då MGM inte öppnade dörren.
Hon ligger död i bilen? Han ger sig ut senare på natten för att göra dig av med henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in