Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-11-19, 20:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ville.. återigen...

Varför åkte hon inte då?

Hon trodde inte att hon skulle överleva sommaren i Sverige, ville åka till Grekland - men åkte inte. Stannade hemma och väntade på döden istället .. ungefär som föräldrarna..

Det är svårt att förstå att människor kan bli så indoktrinerade som människor blir när de är förtryckta. Det finns dock mycket forskning idag på ämnet.

Tova åkte inte för hon dog.
Men som jag minns det var hon även rädd att åka. Hon var rädd för hur det skulle bli sen.

Efter det verkade Billys ångest och hjärtklappning försvunnen.
I det rättspsykiatriska utlåtandet står det att Billy sov gott om nätterna och verkade förvånansvärt obekymrad över sin situation. Han trodde också att den rättspsykiatriska bedömningen var till för honom.

Allt fritt ur minnet. Det är flera år sedan jag läste FUP. Läs den! Hur förvirrrad och ensam hon är i det här.

Skulden ska läggas på den som har under åratal svårt kuvat en människa till att bli förvirrad och så rädd att hon ändå åker till honom.

Han skulle ha satts i finkan långt innan det gått så långt.

Det är förskräckligt att fast 3 personer (4 med Tova) har fått till polisen så är hon ändå död.

Du har mage att skylla på Tova och hennes föräldrar!

Det är hos Billy det inte står rätt till.
Ingenstans!

"Du ska 100% dö".
Är det normalt och ok att skriva så?
Ett av många meddelanden. Många var han smart nog att skicka på snapchat, allt för att det inte skulle spåras.

Ska man få strypa och slå andra människor utan att rättsväsendet ingriper?
Eller tycker du att det är föräldrarna som ska åka ut till Billy och ge honom en känga?
Tova låser man in?
Citera
2019-11-19, 20:56
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
GM fick ju sitt straff - men det fick föräldrarna också. Båda två livstid..

Jaså??

GM, Billy kommer snart ut!! Hans livstidsstraff förkortas radikalt.
Citera
2019-11-19, 20:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
GM fick ju sitt straff - men det fick föräldrarna också. Båda två livstid..

Du tycker att det är rätt?
Att föräldrarna fick sitt straff de också?
Citera
2019-11-19, 21:01
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej ditt resonemang är lika idiotiskt som den arabiska/muselmanska hederskulturens syn att kvinnor måste skyla sig för att männen inte ska tända på deras kroppsdela.

Den ende som har ansvar för BOs död är Gm, punkt slut.

Så du menar på allvar att, om man som förälder har en dotter som utsatts för denna vidriga man som hon är rädd för, ska nonchalera att hon är på väg till denna idiot för att umgås??

Samma sak som om du ser en arab som är påtänd och berusad sätter sig bakom ratten i en bil och kör...kör över din dotter...hon dör...han gömmer henne i havet....

Är du ansvarig eller inte????
Citera
2019-11-19, 21:12
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Så du menar på allvar att, om man som förälder har en dotter som utsatts för denna vidriga man som hon är rädd för, ska nonchalera att hon är på väg till denna idiot för att umgås??

Samma sak som om du ser en arab som är påtänd och berusad sätter sig bakom ratten i en bil och kör...kör över din dotter...hon dör...han gömmer henne i havet....

Är du ansvarig eller inte????

Föräldrarna visste inte att Tova skulle hem till den misslyckade aborten,Dom fick besked av Tova att hon skulle på fest hos väninnor den kvällen,och om inte föräldrarna nu är synsk hur i helvete menar du att dom skulle veta att Tova inte åkte till vännerna sina
Citera
2019-11-19, 21:26
Medlem

Som förälder?

Spelar ju ingen som helst roll NÄR Tova ”blev hembjuden”. Hon visste med 100% att hon inte skulle umgås med honom överhuvudtaget. Om man vet att man gör precis tvärtom vad man har kommit överens med sina föräldrar – då sviker man dem.

Och Tova hade redan tidigare åkt fast för lögner. Det är därför föräldrarna skulle inte givit henne chansen att svika dem igen. De skulle ha tagit kontrollen istället.

Du beskriver Tova som en duktig tjej som inte missbrukare och som deltog i simtävlingar etc.

Men hon LJÖG för sina föräldrar. Ljög och umgicks med samhällets botten upp. Och till och med LÅG med en kille utan jobb, utan utbildning, utan framtidsutsikter, utan hjärna – men med missbruksproblematik och våldstendenser.

Ser du inte att ”en helt vanlig tjej” skulle inte ens ha spottat åt Billys håll?

Ändå vill du försäkra mig om hur duktig Tova var och att föräldrarna gjorde helt rätt när de lät henne hållas..

Du vill fokusera på vem som blev dömd. Jag vill fokusera på HUR man skulle ha kunnat agera istället för att undvika katastrofen.

Vi kan inte låsa in alla galningar som inte har ”gjort något”. Men var och en av oss kan skydda sig själv. Och föräldrar kan skydda sina barn. Åtminstone måste man försöka inte bara snacka och hoppas.
Citera
2019-11-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du tycker att det är rätt?
Att föräldrarna fick sitt straff de också?

Rätt? Är du tokig?

Jag försöker väcka er som säger att föräldrarna inte kunde göra ngt. Alternativet är att straffas för livet.

Vad väljer man som förälder (hur trött man sen än månne vara)?
Citera
2019-11-19, 21:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Som förälder?

Spelar ju ingen som helst roll NÄR Tova ”blev hembjuden”. Hon visste med 100% att hon inte skulle umgås med honom överhuvudtaget. Om man vet att man gör precis tvärtom vad man har kommit överens med sina föräldrar – då sviker man dem.

Och Tova hade redan tidigare åkt fast för lögner. Det är därför föräldrarna skulle inte givit henne chansen att svika dem igen. De skulle ha tagit kontrollen istället.

Du beskriver Tova som en duktig tjej som inte missbrukare och som deltog i simtävlingar etc.

Men hon LJÖG för sina föräldrar. Ljög och umgicks med samhällets botten upp. Och till och med LÅG med en kille utan jobb, utan utbildning, utan framtidsutsikter, utan hjärna – men med missbruksproblematik och våldstendenser.

Ser du inte att ”en helt vanlig tjej” skulle inte ens ha spottat åt Billys håll?

Ändå vill du försäkra mig om hur duktig Tova var och att föräldrarna gjorde helt rätt när de lät henne hållas..

Du vill fokusera på vem som blev dömd. Jag vill fokusera på HUR man skulle ha kunnat agera istället för att undvika katastrofen.

Vi kan inte låsa in alla galningar som inte har ”gjort något”. Men var och en av oss kan skydda sig själv. Och föräldrar kan skydda sina barn. Åtminstone måste man försöka inte bara snacka och hoppas.

Ja, jag håller med. Jag har själv barn i samma ålder som T när hon avled, och jag kan ju säga att det är helt otänkbart att de skulle umgås med sådana typer som B. Det finns inte. Överhuvudtaget är det jättekonstigt, att en så ung flicka har bott ihop med en kille i flera år redan (till och med om det skulle ha varit en bra och vettig kille). Händer inte i välordnade och i samhället etablerade familjer.
Senast redigerad av Merwinna 2019-11-19 kl. 21:42.
Citera
2019-11-19, 21:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Som förälder?

Jag tror inte att föräldrarna visste och inte att de förstod.

Och jag tro inte att Tova ljög på det sätt som vi vanligtvis tänker.
Jag tror att hon var kuvad och hjärntvättad.

Har du ens läst FUP?

Jag tror att med det Tovas föräldrar idag vet, hade de agerat annorlunda.
Förstår du inte det?
Citera
2019-11-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Föräldrarna visste inte att Tova skulle hem till den misslyckade aborten,Dom fick besked av Tova att hon skulle på fest hos väninnor den kvällen,och om inte föräldrarna nu är synsk hur i helvete menar du att dom skulle veta att Tova inte åkte till vännerna sina

Mamman skulle ha kunnat skjutsa Tova till den här festen - inte "någonstans i närheten".

Mamman skulle ha kunnat prata med föräldrarna till den som ordnade festen, plus frågat vilka som skulle delta och snackat med deras föräldrar.

Mamman skulle ha kunnat bestämma själv när det var dags att åka hem - inte lämna beslutsfattandet till en ljugande tonåring som inte hade förtjänat att bli trodd genom att visa ändrat beteende.
Citera
2019-11-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte att föräldrarna visste och inte att de förstod.

Och jag tro inte att Tova ljög på det sätt som vi vanligtvis tänker.
Jag tror att hon var kuvad och hjärntvättad.

Har du ens läst FUP?

Jag tror att med det Tovas föräldrar idag vet, hade de agerat annorlunda.
Förstår du inte det?

Tror och tror. Och därtill hoppas..

Det är föräldrarnas ansvar att känna till sina barn liv. Märker man att någon har spårat ur - då tar man till striktare metoder.

Man går inte och lägger sig och hoppas att inget hemskt händer.
Citera
2019-11-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag håller med. Jag har själv barn i samma ålder som T när hon avled, och jag kan ju säga att det är helt otänkbart att de skulle umgås med sådana typer som B. Det finns inte. Överhuvudtaget är det jättekonstigt, att en så ung flicka har bott ihop med en kille i flera år redan (till och med om det skulle ha varit en bra och vettig kille). Händer inte i välordnade och i samhället etablerade familjer.

Exakt. Vad finns det för anledning att låta henne "leka vuxen" när hon inte är det? Hon var ju inte ekonomiskt oberoende. Alltså hade föräldrarna all rätt att bestämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in