2019-11-19, 10:15
Medlem
BarryHeros avatar
Hej.

Visst får man nypa sig i sin Flashback-arm när man går in på Wikipedia och läser om Parmas spaghettiviking Riccardo Gagliolo där han beskrivs som en "Italian-born Swedish professional footballer who plays as a left back for Serie A club Parma and the Swedish national team" och har en svensk A-landskamp på CV:et. Det har varit en lång resa sedan vi flashbackare hösten 2015 för första gången idogt började propagera för att Erik Hamrén och sedermera Janne Andersson skulle ta ut denna svensk-italienska svärmorsdröm i landslaget. Det krävdes allt från blod och svett till tårar från oss Gagliolo-romantiker för att fasa in honom i laget och att till slut fyra år senare se honom beskrivas som en svensk landslagsspelare på Wikipedia värmer verkligen ens svenska fotbollshjärta.

Med detta sagt måste jag ändå fråga ifall någon mer är lite besviken på hur sagan om Riccardo Gagliolo har utvecklat sig? Hur kommer det sig att Gagliolo inte har tagit några svensklektioner under de senaste fyra åren om han nu besitter en sådan passion för att representera de blågula konungafärgerna? Att en svensk landslagsspelare inte ens kan traggla sig igenom en inför matchen-intervju med svensk television på vårt vackra och anrika köttbulle-, sill-, IKEA-, och ABBA-språk känns som lite av en käftsmäll på alla de svenskar som drömmer eller någon gång har drömt om att en dag representera det svenska landslaget i fotboll och stå och sjunga "Du gamla, du fria" på Sveriges nationalarena i fotboll inför fullsatta läktare och än fler tv-tittare.

Istället får de tiotusentals fotbollsgrabbar som sitter med krossade landslagsdrömmar se en biscotto-ätande Johnny Bravo-karaktär stå och tala knagglig medelhavsengelska iklädd den svenska landslagsdressen. Fotbollsfarsor som hade dött lyckliga om de fått representera det svenska landslaget en enda gång i sina liv tvingas förklara för sina unga fotbollssöner och -döttrar varför denne Riccardo Gagliolo inte ens har bemödat sig med att lära sig grundläggande svenska trots att han har en svensk mor och har haft åtminstone fyra år på sig att snappa upp en respektabel svensk vokabulär innan sin landslagsdebut.

Frågeställningar

1. Är det någon som känner igen sig i mina tankar ovan?

2. Vad tror ni om Riccardo Gagliolos fotbollsframtid? Har han en rimlig chans att etablera sig i ett svenskt landslag?

3. Vad tror ni om hans framtid på klubbnivå? Kommer han att representera en större klubb framöver som t ex Napoli som det har ryktats om?

4. Kommer han att någon gång i sitt fotbollsliv få representera det GIF Sundsvall som han har drömt om sedan han var en liten fotbollsgrabb?

5. Tror ni att vi kommer att få se honom i en svensk landslagstrupp i EM kommande sommar?

Bonusfråga

Bör svenska landslagsspelare obehindrat kunnat uttrycka sig på svenska?
Citera
2019-11-19, 10:17
Medlem
holmiums avatar
Fast det där är ingen svensk, och han platsar givetvis inte inom svensk idrott.
Citera
2019-11-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium

Han är halvsvensk och kommer alltid att vara PUNKT.

För att besvara fyra av dina frågor:
2. Han är en väldigt duktig back som kan spela både mittback och vänsterback. Han hade kunnat spela mittback istället för Granqvist när han sen slutar, men kan också vara reserv på båda positionerna.

3 & 4. Han är ju uppvaktad av Napoli av en anledning. Möjligt att han flyttar till Napoli men vet inte riktigt om han kommer gå till GIF Sundsvall i framtiden, men hade säkert varit kul för både honom och Sundsvall.

5. Jag tycker personligen att han platsar i en svensk EM-Trupp. Han hade det lite svårt i gårdagens match. Men han sprang mycket och fixade några hörnor som kan vara viktigt mot tufft motstånd. Gagliolo är även van vid att möta tufft motstånd i Parma vilket vissa av våra backar inte gör.
Citera
2019-11-19, 11:35
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Han är halvsvensk och kommer alltid att vara PUNKT.

För att besvara fyra av dina frågor:
2. Han är en väldigt duktig back som kan spela både mittback och vänsterback. Han hade kunnat spela mittback istället för Granqvist när han sen slutar, men kan också vara reserv på båda positionerna.

3 & 4. Han är ju uppvaktad av Napoli av en anledning. Möjligt att han flyttar till Napoli men vet inte riktigt om han kommer gå till GIF Sundsvall i framtiden, men hade säkert varit kul för både honom och Sundsvall.

5. Jag tycker personligen att han platsar i en svensk EM-Trupp. Han hade det lite svårt i gårdagens match. Men han sprang mycket och fixade några hörnor som kan vara viktigt mot tufft motstånd. Gagliolo är även van vid att möta tufft motstånd i Parma vilket vissa av våra backar inte gör.

Du börjar med stödja det jag skriver, han är alltså ingen svensk !
Citera
2019-11-19, 11:44
Medlem
Citat:
Du börjar med stödja det jag skriver, han är alltså ingen svensk !

Du skriver det som att han inte alls är svensk vilket han är.
Citera
2019-11-19, 13:11
Medlem
Citat:

Naturligtvis bör han inte tas ut i ett svenskt landslag. Han är italienare. Likaså är stavhopparen Armand Duplantis amerikan och bör inte representera ett svenskt landslag. Punkt slut.
Citera
2019-11-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Naturligtvis bör han inte tas ut i ett svenskt landslag. Han är italienare. Likaså är stavhopparen Armand Duplantis amerikan och bör inte representera ett svenskt landslag. Punkt slut.

Hade han pratat flytande svenska hade ni som anser att han inte borde spela i det svenska landslaget tyckt det var ok. Vilket jag anser är ett dåligt argument. Killen är halvitalienare och halvsvensk och därför får han spelar för det svenska landslaget.

Sen visst finns det nackdelar med att han inte kan svenska så som kommunikation eventuellt kan bli sämre men inte så mycket.

Han är halvsvensk och halvitalienare kan folk få in det i sina huvuden.
Citera
2019-11-19, 14:36
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Vad är det som gör honom till italienare, enligt dig?
Citera
2019-11-19, 15:02
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Precis som jag inte tycker att amerikaner ska vara med i svenska friidrottslandslaget så tycker jag inte att italienare ska vara med i svenska fotbollslandslaget. Även om dom skulle råka ha en svensk mamma.

Slentrianutdelning av svenska pass bara för att en förälder råkar ha ett skulle kunna upphöra. Kanske ett svenskatest för att få det skulle vara nått att införa.
Citera
2019-11-19, 15:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Armand snackar inte heller svenska.
Citera
2019-11-19, 17:43
Medlem
Vanstertrollets avatar
Etniskt sett är Gagliolo mer svensk än vad typ Isak och Sema är även om dom sistnämnda pratar mycket bättre svenska. Etniciteten ska inte underskattas. Gagliolo har fördelen att han kan lära sig svenska medan Isak och Sema aldrig kan bli vita och därmed se ut som riktiga svenskar.

Jag vill också understryka att jag tycker att det är förjävla uselt av svenskar som flyttar utomlands och får barn som växer upp i det landet att inte ge dom det svenska språket från första början. Värna om ert kulturarv jävla förrädare! Om jag skulle flytta till t.ex. England och få barn med en brittiska skulle mitt barn lära sig svenska före engelska. Det skulle jag se till. Uselt av er föräldrar som inte gör detta!
Senast redigerad av Vanstertrollet 2019-11-19 kl. 17:48.
Citera
2019-11-19, 18:33
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Instämmer till 100% !

Det är helt sjukt med alla negrer och andra utlänning som spelar i svenska färger.

I svenska lag spelar svenska spelare, och svensk idrott utövas av svenskar.

Det är ju inte främlingslegionen utan svenska landslaget vi talar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in