2019-11-19, 02:34
Medlem
gloriouslifes avatar
Jag tror att han förklarar bråken som
ledde till anmälningarna med att LW ville
berätta för HD.

När LW mördades så hade HD redan vetat
om förhållandet i ett år.
På så vis kan han hävda att han inte hade
något motiv att mörda henne.
Citera
2019-11-19, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det är vad jag har läst i tråden.

Har du lyckats missa det?

Hennes vän Blessedfruit har bekräftat
förhållandet och att LWs vänner försökte
få henne att lämna det men att hon inte
ville.

Frågan här var om det inte kan ses som
ett avvikande beteende av en
frikyrkopastor att ha en intim relation med
en gift man som hon vigt.
LW/SD hade känt varandra väldigt länge, långt mer än 6 år.

Antar att det du syftar på är att de skulle ha haft en affär under dessa år... eller har jag missuppfattat? Och frågan var då... hur kan du veta det?

Otrohet är som jag ser det inte speciellt avvikande, ganska vanligt förekommande. Däremot anser jag att mord är väldigt avvikande!

Oavsett vad LW var/gjort så var hon först och främst människa med sina fel och brister.
Jag tror inte att hennes kyrkliga bakgrund har med saken att göra (om inte en troende MH är inblandad i mordet) då de inte är ett dugg bättre än oss vanliga dödliga. Tvärtom skulle jag vilja påstå efter att ha följt inlägg i denna tråd.
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-11-19 kl. 06:26.
Citera
2019-11-19, 08:12
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Antar att det du syftar på är att de skulle ha haft en affär under dessa år... eller har jag missuppfattat? Och frågan var då... hur kan du veta det?

Otrohet är som jag ser det inte speciellt avvikande, ganska vanligt förekommande. Däremot anser jag att mord är väldigt avvikande!

Oavsett vad LW var/gjort så var hon först och främst människa med sina fel och brister.
Jag tror inte att hennes kyrkliga bakgrund har med saken att göra (om inte en troende MH är inblandad i mordet) då de inte är ett dugg bättre än oss vanliga dödliga. Tvärtom skulle jag vilja påstå efter att ha följt inlägg i denna tråd.

Otrohet är som jag ser det inte speciellt avvikande, ganska vanligt förekommande. Däremot anser jag att som vigselförrättare låna sig till könskärlek med grannmaken man som pastor vigt är så ovanligt att det är mer avvikande än ett mord.

Ett par saker vill jag påstå är väldigt ovanligt och gör detta tragiska fall särskilt intressant.
1. Att under flera år som troende smyga i säng med grannens man man vigt
2. Att negligera anledningen till mordet som något normalt som alla med fel och brister gör.

Att du inte anser dig ha en själ är intressant men blir OffT så det tar vi i en annan tråd.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-19 kl. 08:21.
Citera
2019-11-19, 08:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Du får gärna visa var det framkommer att otrohet eller mord är mer vanligt förekommande än en pastor som vigt ett par och sedan beslutat sig mot både sin yrkesetik och tro att påbörja en affär med honom.

Det är väldigt avvikande så du hittar nog inga exempel på det men mord finns det gott om och ännu mer otrohet mellan vanliga människor.

Men om du har exempel på fall med frikyrkopastorer som haft affärer med den de vigt och blivit mördade får du gärna dela med dig. 😉
Citera
2019-11-19, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Otrohet är som jag ser det inte speciellt avvikande, ganska vanligt förekommande. Däremot anser jag att som vigselförrättare låna sig till könskärlek med grannmaken man som pastor vigt är så ovanligt att det är mer avvikande än ett mord.

Ett par saker vill jag påstå är väldigt ovanligt och gör detta tragiska fall särskilt intressant.
1. Att under flera år som troende smyga i säng med grannens man man vigt
2. Att negligera anledningen till mordet som något normalt som alla med fel och brister gör.

Att du inte anser dig ha en själ är intressant men blir OffT så det tar vi i en annan tråd.

Om du på riktigt tycker att otrohet, må vara Pastor, Jesus själv eller byggarbetare, är mera avvikande än ett mord i beteende då är du ju helt sjuk i huvudet.
Citera
2019-11-19, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Fast om LW vet att hot om att avslöja deras affär väcker SD:s raseri till den grad att det leder till våld så förstår jag inte varför hon inte slutar med sina hot.

Det är inte svårare än så. Det här var verkligen inget våld i nära relation fall om den ena parten genom hot och trakasserier provocerade den andra till våldsamt beteende.

Nu vet vi ju inte om det handlar om legitima hot från LW:s sida heller. Det är bara SD:s syn på det hela. Kan mycket väl vara så att LW inte längre ville bära på denna lögn utan lägga korten på bordet och gå vidare. Helst med SD vid den tidpunkten men annars utan.
Citera
2019-11-19, 09:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Nu vet vi ju inte om det handlar om legitima hot från LW:s sida heller. Det är bara SD:s syn på det hela. Kan mycket väl vara så att LW inte längre ville bära på denna lögn utan lägga korten på bordet och gå vidare. Helst med SD vid den tidpunkten men annars utan.

Som älskarinna ska man passa sig för att lägga korten på bordet mot mannens vilja. Det kan vara riskabelt. Man vet ju inte hur han kan reagera. Det bästa är att låta allt vara och gå vidare.

Det är inte lönt att vara rakryggad och ärlig om man riskerar sitt liv för det menar jag. LW borde ju vid det laget vetat att han kunde bli våldsam och farlig.
Citera
2019-11-19, 09:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Om du på riktigt tycker att otrohet, må vara Pastor, Jesus själv eller byggarbetare, är mera avvikande än ett mord i beteende då är du ju helt sjuk i huvudet.

Han menar mer avvikande som i mindre förekommande. Är jag ganska säker på för det var så jag menade iaf.

Självklart finns inget mer sjukt än mord.
Citera
2019-11-19, 09:11
Medlem
Citat:
Som älskarinna ska man passa sig för att lägga korten på bordet mot mannens vilja. Det kan vara riskabelt. Man vet ju inte hur han kan reagera. Det bästa är att låta allt vara och gå vidare.

Det är inte lönt att vara rakryggad och ärlig om man riskerar sitt liv för det menar jag. LW borde ju vid det laget vetat att han kunde bli våldsam och farlig.

Att LW inte var tillräckligt ”rädd” för paret Davidssons är vi nog alla överens om så här i efterhand. Då skulle hon inte ha följt med SD ut ensam i mörkret sent på kvällen (HD tror jag aldrig hon skulle gå ut för vid den här tidpunkten). Varken LW eller parets vänner verkar kunna ha föreställa sig att ett mord skulle bli aktuellt (om någon utav dem nu är skyldig). Kanske inte ens dem själva kunde göra så på förhand.
Citera
2019-11-19, 09:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Att LW inte var tillräckligt ”rädd” för paret Davidssons är vi nog alla överens om så här i efterhand. Då skulle hon inte ha följt med SD ut ensam i mörkret sent på kvällen (HD tror jag aldrig hon skulle gå ut för vid den här tidpunkten). Varken LW eller parets vänner verkar kunna ha föreställa sig att ett mord skulle bli aktuellt (om någon utav dem nu är skyldig). Kanske inte ens dem själva kunde göra så på förhand.

Det var intressant. Jag har funderat tvärtom att det kanske var HD som lockade ut henne. Men du tror alltså att Lena aldrig skulle gått ut med henne? Varför?
Citera
2019-11-19, 09:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Av det som har läckt ut till media den senaste tiden förstår man ju att det är på i huvudsak (enbart?) historiken/motivet som någon av dem eventuellt kommer att åtalas. Men även om det i så fall skulle bli en fällande dom, hur brukar sådana domar stå sig i hovrätten?
Senast redigerad av Draifos 2019-11-19 kl. 09:25.
Citera
2019-11-19, 09:20
Medlem
Citat:
Det var intressant. Jag har funderat tvärtom att det kanske var HD som lockade ut henne. Men du tror alltså att Lena aldrig skulle gått ut med henne? Varför?

Det skulle nog sticka ut lite mera. Så vitt jag vet hade de inte förtroliga samtal på det sättet. Visst skulle hon säga till LW något i stil med att hon vill begrava stridsyxan och gå vidare så är det inte helt omöjligt. Men mindre sannolikt enligt mig. Skulle SD och HD dessutom ha som plan att lura ut LW i någon slags fälla så är det mest naturligt att SD får stå för den biten med tanke på att de tidigare haft en kärleksrelation.

Dessutom finns det ju uppgifter att man hört en man och en kvinna gå och samtala. Nu är de väl inte helt bekräftade dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in