2019-11-18, 16:06
Medlem
Reidjis avatar
En god vän ringde mig nyss som är på Arlanda. Han hade tydligen försökt köpa en flaska glögg i Taxfree för att ta med sig det till Tyskland. När han visat biljetten i kassan så hade expediten sagt blank nej och att det fick han inte göra. Han frågade då varför, och till svars av expediten var att:

Jag citerar,

"Svenska staten har monopol på glögg, och att det inte var alkoholen isig."

Kan någon förklara vad som pågår här ? Glögg är ett kryddat vin. Vad är så speciellt med det inom EU.
Citera
2019-11-18, 16:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
En god vän ringde mig nyss som är på Arlanda. Han hade tydligen försökt köpa en flaska glögg i Taxfree för att ta med sig det till Tyskland. När han visat biljetten i kassan så hade expediten sagt blank nej och att det fick han inte göra. Han frågade då varför, och till svars av expediten var att:

Jag citerar,

Kan någon förklara vad som pågår här ? Glögg är ett kryddat vin. Vad är så speciellt med det inom EU.
Inte sant. Dom har sin snarlika Glühwein i Tyskland.
Citera
2019-11-18, 16:08
Medlem
Mockens avatar
Det finns ingen taxfree inom EU. Skulle han resa till Usa eller Ryssland t ex hade det varit okej
Citera
2019-11-18, 16:10
Bannlyst
Kan du inte använda Google eller vad är det frågan om? Nej, du får inte ta med dig alkohol inom EU, endast om du reser till en destination utanför EU.
Citera
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Jag citerar,

Det har ingenting med glöggen i sig att göra, det har att göra med att du inte får köpa alkohol i taxfreen om du reser inom EU:

Citat:
Varför får jag inte köpa alkohol när jag reser till ett EU land?
Enligt reglerna i Sverige är det tyvärr förbjudet

/https://stockholm.shopdutyfree.com/sv/faq
Citera
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Det finns ingen taxfree inom EU. Skulle han resa till Usa eller Ryssland t ex hade det varit okej

Nej, men man kan fortfarande köpa sprit i "Taxfree" för att ta med sig det inom EU. Men här hade han blivit nekad att köpa just glögg till Tyskland.
Citera
2019-11-18, 16:14
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det har ingenting med glöggen i sig att göra, det har att göra med att du inte får köpa alkohol i taxfreen om du reser inom EU:

Okej, så du får inte köpa någon alkohol alls i Taxfree om du reser inom EU. Har aldrig tänkt på det. Då man oftast köper hem till Sverige från andra EU-länder
Citera
2019-11-18, 16:16
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Nej, men man kan fortfarande köpa sprit i "Taxfree" för att ta med sig det inom EU. Men här hade han blivit nekad att köpa just glögg till Tyskland.

Nej. Det är inte tillåtet att köpa taxfree alkohol på en flygplats för att ta med sig till ett annat EU-land
Citera
2019-11-18, 16:18
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Kan du inte använda Google eller vad är det frågan om? Nej, du får inte ta med dig alkohol inom EU, endast om du reser till en destination utanför EU.

Inte? Det går alldeles utmärkt att handla i Tysklands Taxfree och ta med sig sprit till Sverige.
Citera
2019-11-18, 16:20
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Inte? Det går alldeles utmärkt att handla i Tysklands Taxfree och ta med sig sprit till Sverige.
Och det går alldeles utmärkt att handla i taxfreen på Kastrup vid bagagebanden och ta med hem till Sverige.
Citera
Medlem
Mockens avatar
Citat:

Nej det går inte. Samma regler där.
Om man vill ha med sig alkohol från ett EU-land köper man en flaska på stan, utanför flygplatsen och checkar in det i bagaget.
Senast redigerad av Mocken 2019-11-18 kl. 16:23.
Citera
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Nej. Det är inte tillåtet att köpa taxfree alkohol på en flygplats för att ta med sig till ett annat EU-land

Nähe? Men jag köpte två helrör jäger i Düsseldorf taxefree och tog med till Sverige för 2 veckor sedan....Detta måste vara ett efterblivet svenskt påhitt i vanlig ordning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in