Triangulering och vinkelsumma.
Jag har skrivit om detta tidigare, men plattjordarna har inte svarat alls.
Det förstår jag..
Nu gör jag ett försök till, och om de fakta som jag refererar till här inte får ett
ordentligt bemötande/falsifierande så är det väl bara för mod att stänga tråden.
Alltså:
I en triangel så vet vi att summan av vinklarna är 180 grader.
Inom lantmäteriet har man sedan länge använt sig av denna vetskap när man utfört så kallad
triangulering.
Om man har 3 punkter på bra utsiktsplatser så kan man mäta upp en triangel mellan dessa.
Vinkelsumman stämmer, den är 180 grader.
Och, om man nu jobbar på och mäter upp flera trianglar som "ansluter" till de tidigare uppmätta, så kan man konstatera att vinkelsumman hos dessa enskilda "anslutande " trianglar också är 180 grader.
I ett ytterligare steg kan man så "på skrivbordet" (avståndet mellan de aktuella punkterna är för långt för att dom skall synas direkt) räkna fram större trianglar.
Och; då kan man konstatera
en anomali:
Vinkelsumman i de sammansatta trianglarna är inte 180 grader!
Det finns då bara en känd (och väl förstådd) förklaring till att en vinkelsumma för en triangel
inte är 180 grader, och den förklaringen är att
triangeln ifråga befinner sig på en krökt yta!
På så sätt har man i flera väl dokumenterade projekt med triangulering kunna visa att jorden är krökt.
Man har också kunnat visa att jorden inte är en helt perfekt sfär, utan att den är något tillplattad vid polerna.
Ett välkänt stort trianguleringprojekt är det som brukar kallas "
Struves meridianbåge"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Struves_meridianb%C3%A5ge (men det finns flera liknande).
Den fråga som nu måste ställas (och rimligen besvaras!) till platt-jords-förespråkare är denna:
Vilken förklaring har ni till att vinkelsumman i de sammasatta trianglar som räknas fram i trianguleringsprojekt som Struves inte är 180 grader?
Enligt er är den inte jordytans krökning (som ni ju förnekar), men
vilken är er förklaring?
/T