2019-11-17, 21:51
Bannlyst
https://samnytt.se/arbetslosheten-okar-bland-akademiker/

Akademikerarbetslösheten stiger (enligt Samnytt). En sak jag hörde av en kvinna som hade studerat någon slags samhällsflum var att det blev mer och mer vanligt att akademiker skrev renodlade tiggarbev. Tiggarbreven var brev där de tiggde om praktikplats, så att de kunde komma in och lära sig sitt yrke. Skälet var att nästan alla akademikerjobb kräver flera års erfarenhet. Så för att få jobba med det som hade studerat i flera år (och tagit lån för) så var de dessutom tvungna att få böna och be om att jobba gratis.

Jag har aldrig sett någon källa som bekräftar detta och misstänker att det kan vara en myt. Vet någon någonting?

Är tiggarbreven ett bra sätt att hantera en dålig arbetsmarknad? Är det bättre att ta taxilicens alt. bli undersköterska och skaffa sig ett jobb där personal behövs?

Vad säger facket om folk som vill jobba gratis?
Citera
2019-11-17, 22:02
Medlem
Guldläge för arbetsgivare. Folk med akademisk examen som står på kö utanför kontoret och vill jobba gratis.
Citera
2019-11-17, 22:13
Bannlyst
Ekonomer har det nog värst tätt följt av jurister med tanke på att det råder inflation på speciellt ekonomutbildade. Helt sinnes vilka krav arbetsgivare ställer i annonserna och kräver 5 års erfarenhet för ett simpelt ekonomiassistent-jobb.
Citera
2019-11-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg

Akademikerarbetslösheten stiger (enligt Samnytt). En sak jag hörde av en kvinna som hade studerat någon slags samhällsflum var att det blev mer och mer vanligt att akademiker skrev renodlade tiggarbev. Tiggarbreven var brev där de tiggde om praktikplats, så att de kunde komma in och lära sig sitt yrke. Skälet var att nästan alla akademikerjobb kräver flera års erfarenhet. Så för att få jobba med det som hade studerat i flera år (och tagit lån för) så var de dessutom tvungna att få böna och be om att jobba gratis.

Jag har aldrig sett någon källa som bekräftar detta och misstänker att det kan vara en myt. Vet någon någonting?

Är tiggarbreven ett bra sätt att hantera en dålig arbetsmarknad? Är det bättre att ta taxilicens alt. bli undersköterska och skaffa sig ett jobb där personal behövs?

Det är skam..många tagit stora lån för sina utbildningar och de står där utan jobb.
Citera
2019-11-17, 23:48
Medlem
Citat:
En sak jag hörde av en kvinna

/../

Nej, jag har aldrig sett någon sådan källa heller eller ens hört det heller
Citera
2019-11-17, 23:56
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Jag var tvungen att skicka iväg ett sådant i somras, även om jag formulerade det finare än till rent tiggeri. Vad ska man annars göra när det råder inflation på ekonomer liksom? Antingen det eller starta eget och jag hade inte kapital eller kunskap nog för att dra igång en vinstgivande verksamhet.

Jag kämpade dock vidare med mitt jobbsökande och lyckades till slut landa ett relevant arbete som tur är. Har dock bara tillryggalagt två terminer så jag var inte i någon överdriven nöd som dessa färdigutbildade säkert befinner sig i. Jag är således inte det minsta tveksam till dessa brevs existerande. Det är fullt rimligt att använda löneanspråk som konkurrensmedel i en kraftigt konkurrensutsatt arbetsmarknad, man får stå sitt kast så att säga.
Citera
2019-11-18, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Det är fullt rimligt att använda löneanspråk som konkurrensmedel i en kraftigt konkurrensutsatt arbetsmarknad, man får stå sitt kast så att säga.
Om jag var du skulle jag hoppa av utbildningen och satsa på något vettigt. Har du svårt att ta dig in på bättre grejer, testa tekniskt basår eller komvux!

Jag känner inte till din livssituation men spontant så tror jag att du skulle tjäna på det. Skicka gärna PM.
Citera
2019-11-18, 00:24
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Om jag var du skulle jag hoppa av utbildningen och satsa på något vettigt. Har du svårt att ta dig in på bättre grejer, testa tekniskt basår eller komvux!

Jag känner inte till din livssituation men spontant så tror jag att du skulle tjäna på det. Skicka gärna PM.
Nej det har jag inga planer på, ekonomi är något jag faktiskt tycker är intressant så den karriären har jag planerat sedan högstadiet. Jag var medveten om att det skulle vara svårt att ta sig ur startgropen men blev bara lite överraskad över hur svårt det faktiskt var. Jag fick nog söka ett trettiotal jobb, vilket av andras inlägg att döma var väldigt få, innan jag kunde ta över en anställning från någon som inte behagade att dyka upp på jobbet efter två månader i somras. Lite flyt helt enkelt! Jag får även betalt och det första arbetet är det svåraste att få har jag förstått.

Jag är och var medveten om branschens relativt dystra framtid men hellre det än att jobba med något som inte intresserar mig känner jag. Krisar det så kan jag tänka mig att jobba i matbutik eller som personlig assistent. Det verkar faktiskt snäppet roligare än andra yrken och lönen klarar jag mig gott och väl på, även om livsdrömmarna får revideras...
Citera
2019-11-18, 01:48
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:

Stämmer. Flera yrken med akademisk bakgrund söker någon som har flera års yrkeserfarenhet. Tycker väl att arbetsmarknaden är för kräsen, som vill ha gamla skrutt i stället för nya. Men man kan ju ser hur det varit senaste 70 åren, då förstår man ju även att det är den gamla ligan som styr och ställer. Man får kanske vänta 20 år innan vettigare generationer tagit över och kanske har möjlighet att ge chans till nya fräscha tankar istället för att rekrytera en städerska som har 50 år arbetserfarenhet på stället, eller liknande.
Citera
2019-11-18, 03:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Stämmer. Flera yrken med akademisk bakgrund söker någon som har flera års yrkeserfarenhet. Tycker väl att arbetsmarknaden är för kräsen, som vill ha gamla skrutt i stället för nya. Men man kan ju ser hur det varit senaste 70 åren, då förstår man ju även att det är den gamla ligan som styr och ställer. Man får kanske vänta 20 år innan vettigare generationer tagit över och kanske har möjlighet att ge chans till nya fräscha tankar istället för att rekrytera en städerska som har 50 år arbetserfarenhet på stället, eller liknande.
För bara 25 år sedan så ville man ha unga läkare på platser istället för medelålders som sökte jobben. Tror egentligen att en mix är bra på en arbetsplats. Alltså att man avsätter hälften platser till dem över säg 35 år och andra hälften till dem under.
Citera
2019-11-18, 08:05
Medlem
submariners avatar
Hej,

Gäller möjligtvis journalister, litteraturkritiker och akeologer. Det var inte för inte som Kulturprofilen kunde få sådan makt...

De som pluggat till ingenjör, IT eller liknande får riktiga jobb
Citera
2019-11-18, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Guldläge för arbetsgivare. Folk med akademisk examen som står på kö utanför kontoret och vill jobba gratis.

Hemskt..hur kämpa ..hur sätta stopp alla tillsammans...bara organisering
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in