2019-11-04, 18:25
Medlem
Mayahems avatar
Trä, plast, metall?

Hur hänger ni upp tvätten?

Allt ska inte hängas på galge. T.ex t-shirts och stickade tröjor för att behålla plaggets form. Stickat ska hellre vädras (på galge) än att tvättas och det ligger mycket sanning i det. Ni djurplågare som använder ull som material bör definitivt ta till er av detta för att öka livslängden.

Valde fem varianter.
https://imgur.com/a/6IG6944

1 och 2 är i princip standard.
Vad används groparna till? Får magont av att använda dem för skjortor och pikéer. Sitter inte axlarna rakt och prydligt så faller plagget.

3. Bredare vingar för ytterkläder, kavajer och skjortor. Jag föredrar dessa för passformen.

4. Använder ni galgar med klämmor?

5. Uppblåsbara. Funderar på att köpa såna men det sticker ju ut vid kanterna?
Citera
2019-11-04, 18:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Trä och plast. Det svåra är ju skjortorna. Man vill att det ska bli perfekt och speciellt kragen ska bli så där fin som det vore nyinköp. Svårt att få till dock och det blir ju ibland att kragen viker sig som ser extremt fult ut.
Citera
2019-11-04, 18:41
Bannlyst
Galgar används bara till skjortor och kavajer för min del. Har man en garderob så ska den användas för att lägga de vikta plaggen på.

Eftersom du är off-topic med att ullplagg är en produkt av djurplågeri så äter du förstås inte kött heller och dricker inte mjölk. Allt annat är hyckleri från din sida.
Citera
2019-11-04, 20:04
Medlem
Endast trägalgar. Köpte en låda när ett regemente la ner, så samtliga tre stiliga kronor.
Citera
2019-11-04, 20:19
Medlem
AndersM79s avatar
Nr 1 är nog inte bra i längden då den verkar väldigt vass mot tyget. (har själv mest sådana, så jag lever inte som jag lär...)

Groparna på nr 2 är för axelband i tunnare toppar/linnen, samt en del plagg med större urringning som har små hankar insydda i ärmarna för just dessa gropar, så de inte faller av hängaren

Nr 3 Verkar bra för ytterkläder, men även för tröjor och skjortor då de breda armarna fördelar vikten jämnare över tyget än nr 1

Nr 4 är för byxor och kjolar, som klämmes fast i midjan. Lite onödig eftersom byxor även kan hängas över pinnen på nr 1 och 3

Nr 5 fördelar vikten ännu mer än nr 3, men håller nog inte lika länge.
Citera
2019-11-04, 23:35
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Trä och plast. Det svåra är ju skjortorna. Man vill att det ska bli perfekt och speciellt kragen ska bli så där fin som det vore nyinköp. Svårt att få till dock och det blir ju ibland att kragen viker sig som ser extremt fult ut.

Ja verkligen. Skjortor är svårt och det är just kragarna (armarna ska vi inte tala om). Jag förespråkar nummer tre med allt som har kragar.

Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Galgar används bara till skjortor och kavajer för min del. Har man en garderob så ska den användas för att lägga de vikta plaggen på.

Eftersom du är off-topic med att ullplagg är en produkt av djurplågeri så äter du förstås inte kött heller och dricker inte mjölk. Allt annat är hyckleri från din sida.

Jag tror att du har rätt och jag har funderat på att göra som dig! Men samtidigt så vill man se den vackra kollektionen.

Du kan ge dig fan på att jag inte gör det. Nästan alla jag känner äter kött så ordet djurplågare används mestadels för humor.
Citera
2019-11-17, 23:17
Medlem
Azciis avatar
Tvåan till skjortor, t-shirts och allt annat som hängs i vår wic. Trean till ytterkläder och kavajer. Fyran till byxor.
Citera
2019-11-17, 23:23
Medlem
NewsFlashss avatar
Trä.

Plagg av ull kan utan problem tvättas men skall inte hängas upp eller dropptorkas utan läggas platt på en handduk.
Citera
2019-11-17, 23:24
Medlem
HuJintaos avatar
Ikeas av trä. Bra och prisvärda.
Citera
2019-11-17, 23:28
Medlem
1. Till skjortor och av utrymmes skäl i garderoben.
2. Till jackor och kostymer. Där man antingen kan hänga halsduken eller byxorna också på den.
3. Tyngre jackor och rockar.
4. Finare byxor, men föredrar att ha dem vikta i garderoben.
5.???
Trägalgar till jackor, oftast de lite tyngre.
Citera
2019-11-21, 11:39
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azcii
Tvåan till skjortor, t-shirts och allt annat som hängs i vår wic. Trean till ytterkläder och kavajer. Fyran till byxor.

En gyllene regel. Du ska ALDRIG hänga stickade tröjor och t-shirts på galge. Vik in dessa plagg på momangen.

För vädring och torkning är det okej.

Citat:
Ursprungligen postat av NewsFlashs
Trä.

Plagg av ull kan utan problem tvättas men skall inte hängas upp eller dropptorkas utan läggas platt på en handduk.

Glöm inte att vädra ullplaggen med jämna mellanrum.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
1. Till skjortor och av utrymmes skäl i garderoben.
2. Till jackor och kostymer. Där man antingen kan hänga halsduken eller byxorna också på den.
3. Tyngre jackor och rockar.
4. Finare byxor, men föredrar att ha dem vikta i garderoben.
5.???
Trägalgar till jackor, oftast de lite tyngre.

Fem ska tydligen användas för hänga tvättade plagg, spex. skjortor men jag tvekar då det sticker ut på ovansidan.

Jag undrar om det är nån som rekommenderar 2 till pikéer, axlarna får fula märken av smalare galgar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in