2019-11-17, 19:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det intressanta kommer ju när man zoomar in med en lika kraftig zoom på till exempel TT och inte kan urskilja någon välvning. Dvs, ingen lutning på byggnaden. Någon sa att det skulle röra sig om någon decimal i gradtal och det är därför någon lutning ej går att se på TT, men det är vad jag ser på bilderna från Lake Pontchartrain, där snackar vi en ganska påtaglig lutning. En lutning som ej gör sig påmind öht lite högre upp.

Ni lever i en värld av inkonsekventa "bevis" - ser ni inte det så känner jag att ni är lite oärliga.
Jag kan inte se någon lutning på kraftledningsstolparna vid lake Pontchartrain heller. I båda fallen är det effekten av kurvan dvs att avlägsna stolpar och höga hus försvinner bortom horisonten. Stolparna ser inte ut att luta för det är precis som någon sa decimaltal av en grad.
Citera
2019-11-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ja, varför inte? Är begreppet oändlighet verkligen något du aldrig stött på förut?

Finns något som tyder på att världsytan är oändlig?
Citera
2019-11-17, 20:17
Medlem
Citat:
Det intressanta kommer ju när man zoomar in med en lika kraftig zoom på till exempel TT och inte kan urskilja någon välvning. Dvs, ingen lutning på byggnaden. Någon sa att det skulle röra sig om någon decimal i gradtal och det är därför någon lutning ej går att se på TT, men det är vad jag ser på bilderna från Lake Pontchartrain, där snackar vi en ganska påtaglig lutning. En lutning som ej gör sig påmind öht lite högre upp.

Som vanligt fattar du noll av den modell du så desperat försöker falsifiera.

Nej det är inte en "ganska påtaglig lutning". Bron är cirka 4 mil lång vilket betyder att de bortre bropelarna lutar en tusendel av ett varv, dvs 0,36 grader.

Citat:
Ni lever i en värld av inkonsekventa "bevis" - ser ni inte det så känner jag att ni är lite oärliga.

Det finns ingen om helst inkonsekvens. Att du uppfattar dem som inkonsekventa beror på brister hos dig - inte hos bevisen. Vilken mer än väl bevisas av ovan.
Citera
2019-11-17, 20:45
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
En mycket bra sammanfattning av hur en typisk plattjordare upplever verkligheten.

Om du befinner dig 50000km ovanför jorden så ser du - enligt RE-modellen - betydligt längre bort än 80 mil.

Och hur det funkar på en platt jord har jag ingen aning om. Men borde man inte ha slagit i kupolen långt tidigare? Är inte din observation egentligen en falsifiering av hela kupol-prylen?

Gah!

Jag var bakis när jag skrev

31.000 feet såklart
500 miles sikt

200 miles max annars hade kurvaturen på RE blockat
Citera
2019-11-17, 20:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Gah!

31.000 feet såklart
500 miles sikt

Varför använder du de puckade enheterna feet och miles i en svensk text på en svensk sajt? Vet du inte hur man räknar om dem eller?
Senast redigerad av nerdnerd 2019-11-17 kl. 21:35.
Citera
2019-11-17, 20:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Gah!

31.000 feet såklart
500 miles sikt

När du inte ljuger så copypastear du ur dokument du inte förstår. Duktig idiot.
Citera
2019-11-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Finns något som tyder på att världsytan är oändlig?

Vad skulle tyda på att den inte är det, menar du? Jag vet inte, såklart. Men det är ingenting jag kan avfärda bara för att.
Citera
2019-11-17, 21:58
Medlem
Citat:
Som vanligt fattar du noll av den modell du så desperat försöker falsifiera.

Nej det är inte en "ganska påtaglig lutning". Bron är cirka 4 mil lång vilket betyder att de bortre bropelarna lutar en tusendel av ett varv, dvs 0,36 grader.

Det finns ingen om helst inkonsekvens. Att du uppfattar dem som inkonsekventa beror på brister hos dig - inte hos bevisen. Vilken mer än väl bevisas av ovan.

Jag vet vad din matematiskt teoretiska lära säger dig. Bilden ser ut att visa något annat.

Det är fruktansvärt inkonsekvent.
Citera
2019-11-17, 22:22
Medlem
Citat:
Jag vet vad din matematiskt teoretiska lära säger dig. Bilden ser ut att visa något annat.

Det är fruktansvärt inkonsekvent.

Hur kan det vara "inkonsekvent" att att 4 är en tusendel av 4000?
Hur kan det vara "inkonsekvent" att en tusendel av ett varv är 0,360 grader?

Citat:
Bilden ser ut att visa något annat.

Nu ska du får en tuff uppgift som du inte kommer att lyckas med:
Kan du utveckla det på ett för andra begripligt sätt? Kan du på något sätt argumentera för din tes?
Citera
2019-11-17, 22:24
Medlem
Citat:
Vad skulle tyda på att den inte är det, menar du? Jag vet inte, såklart. Men det är ingenting jag kan avfärda bara för att.

Eftersom du inte tror på bilder från rymden så kommer här två fantastiska mänskliga prestationer.

Rutan Voyager flög non-stop runt jorden. Alltså de startade från Edwards AFB i Kalifornien, flög kontant västerut och kom tillbaka till Edwards AFB. Karta

Erden Eruc tog sig runt jorden för hand. Han började i Bodega Bay, Kalifornien och satte näsan västerut och med hjälp av roddbåt, kajak, cykel och sina ben tog han sig framåt. Fem år senare med näsan fortfarande pekande västerut, kom han tillbaka till Bodega Bay, Kalifornien.
Citera
2019-11-17, 22:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Finns det något som tyder på att haven är oändliga? Svara utan att ställa en motfråga.
Citera
2019-11-17, 22:27
Medlem
Citat:
Hur kan det vara "inkonsekvent" att att 4 är en tusendel av 4000?
Hur kan det vara "inkonsekvent" att en tusendel av ett varv är 0,360 grader?

Nu ska du får en tuff uppgift som du inte kommer att lyckas med:
Kan du utveckla det på ett för andra begripligt sätt? Kan du på något sätt argumentera för din tes?

1. Jag pratar inte uteslutande om lutningen av objekt bakom horisonten när jag säger att det är inkonsekvent.

2. Jag jämför bilden vid Lake Pontchartrain och videon på TT. Bilden ser ut att visa en lutning på stolparna längst bort i bild, man ser tydligt hur de "böjer sig" bortom horisonten. TT visar ingen sådan lutning.

Nu får du en tuff uppgift av mig:
Berätta för mig på vilken höjd jorden böjning ska kunna ses vågrätt på horisonten.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-11-17 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in