2019-11-17, 00:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det mest effektiva är givetvis att mördaren döms, i detta fall, enligt Svensk Lag.

Det är INTE vad du försökt göra i denna tråd. Snarast det motsatta.
Nu hänger jag inte riktigt med här 'Remark'. Användaren 'gloriouslife' har väl ända sedan LW hittades död i maj 2018 drivit samma linje som dig och åklagaren Åsa Hiding här, dvs. att SD skall ha mördat henne. Så på vilket sätt menar du nu plötsligt att din och 'gloriouslifes' uppfattning i något väsentligt avseende skiljer sig åt?
Senast redigerad av Draifos 2019-11-17 kl. 00:30.
Citera
2019-11-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det enklaste hade väl ändå varit att LW drog sig ur detta när hon insåg och förstod att SD INTE ville att deras gulligullande skulle komma fram .
Att det aldrig skulle bli något seriöst ,så som LW trilskades med att vilja....

HUR vet du detta? Kanske var det precis tvärtom? Att SD både 'ville ha kakan och äta den'? Att LW ville att han skulle sluta med sina trakasserier och hånfullheter? Att han skulle be henne om ursäkt kanske? För att han hade utnyttjat henne i syfte att hon skulle tro att det skulle bli de 2 och dessutom angripit henne fysiskt?

Jag kan glasklart se LWs del i att hon blev SDs älskarinna, men dömer henne inte för det. HON är mordoffret.

Det ska bli intressant att läsa FUPen sen och jag hoppas verkligen att LWs vänner kommer vittna om vad LW berättade för dem. Att båda "sidorna" av personerna runt omkring får berätta om vad de VET. Inte om vad de tror.

De kommer i så fall vittna under ed.
Senast redigerad av zilvereko 2019-11-17 kl. 00:43.
Citera
2019-11-17, 02:02
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det enklaste hade väl ändå varit att LW drog sig ur detta när hon insåg och förstod att SD INTE ville att deras gulligullande skulle komma fram .
Att det aldrig skulle bli något seriöst ,så som LW trilskades med att vilja....

Nu vet inte vi vad exakt SD lovade LW och om det nu är sant och ingen trådsanning att SD och LW strulade i 6-7 år och om hon då upptäcker att hon slösat en massa år utan att det leder någon stans,ja,då har jag full förståelse att hon trilskas,Trots allt så är det inte så jävla roligt att kasta bort 6-7 år på något som inte leder till någonting och hon kunde inte heller få tillbaka dom tappade åren men nu när LW är död och begraven så får vi nog aldrig svar på vad som egentligen hände
Citera
2019-11-17, 05:25
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nu vet inte vi vad exakt SD lovade LW och om det nu är sant och ingen trådsanning att SD och LW strulade i 6-7 år och om hon då upptäcker att hon slösat en massa år utan att det leder någon stans,ja,då har jag full förståelse att hon trilskas,Trots allt så är det inte så jävla roligt att kasta bort 6-7 år på något som inte leder till någonting och hon kunde inte heller få tillbaka dom tappade åren men nu när LW är död och begraven så får vi nog aldrig svar på vad som egentligen hände

Det spelar ingen roll vad han lovat henne.
Hon visste att han var en lögnare.
Hon visste att han ljög för HD och döttrarna.
Hon visste att han bröt sina löften till HD.
Varför trodde hon att han inte ljög för
henne eller att hon kunde lita på honom?

Varför hon slösade bort så många år på
ett sådant uppenbart kräk är obegripligt.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-11-17 kl. 05:49.
Citera
2019-11-17, 05:59
Medlem
Citat:

Den som vid det läget hade rätt och all anledning att trilskas var ju HD - ej LW.

HD hade slösat bort en massa år på en man som hade ljugit framför vigselprästen, henne och hela församlingen. Dessa bortkastade år kunde HD inte få tillbaka. HD hade all anledning att tro att deras förhållande "skulle leda någonstans", vara seriöst och respektfull från båda sidorna.

LW däremot visste hela tiden att deras förhållande baserade sig på en massa lögner. Hon smög med förhållandet bakom andras människors ryggar och ljög själv för att inte avslöja sanningen.

Det är LW som borde ha tagit 2 steg tillbaka och inte börjat trilskas.

Trirst om hon blev lurad, men hon lurade ju själv andra människor, som HD, sina barn och gemensamma bekanta/vänner.

Det blir lite märkligt när en lögnare kräver en annan lögnare att "vara ärlig".
Citera
2019-11-17, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
HUR vet du detta? Kanske var det precis tvärtom? Att SD både 'ville ha kakan och äta den'? Att LW ville att han skulle sluta med sina trakasserier och hånfullheter? Att han skulle be henne om ursäkt kanske? För att han hade utnyttjat henne i syfte att hon skulle tro att det skulle bli de 2 och dessutom angripit henne fysiskt?

Jag kan glasklart se LWs del i att hon blev SDs älskarinna, men dömer henne inte för det. HON är mordoffret.

Det ska bli intressant att läsa FUPen sen och jag hoppas verkligen att LWs vänner kommer vittna om vad LW berättade för dem. Att båda "sidorna" av personerna runt omkring får berätta om vad de VET. Inte om vad de tror.

Jag har förstått det. Du fördömer aldrig kvinnans beteende oavsett.

Ingen tvingaede LW att dra ner byxorna i skogen. Hon valde att göra det helt själv. Frivilligt.

Hon skulle ha kunnat välja en helt annan väg. Hon skulle ha kunnat säga till SD att höredu, så fort du har skilt dig då kan vi två bli ett par.

Det skulle OCKSÅ ha varit ett svek gentemot HD, men ändå mer rakryggat än gå bakom ryggen på den kvinnan hon själv hade vigt.

Hon behövde inte bli lurad. Hon hade ett val att syna korten direkt. Men hon valde den klassiska älskarinnavägen, trots att hon visste sig ta en risk.

HD spelade med öppna kort.
Senast redigerad av sno 2019-11-17 kl. 06:08.
Citera
2019-11-17, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror att vi diskuterar olika saker här.

På Skavlan igår:
Rättsläkaren Dr. Richard Shepherd sa
ungefär: ”Vi kan ju inte rädda den som är
död. Vad vi kan göra är att ta reda på
varför någon har dött för att försöka
hindra att det händer igen.

Det är vad jag försöker göra.
Det betyder inte att jag tycker att LW
förtjänade att mördas.

Precis!

Han - Dr Shepherd - säger ju rakt ut att alla i olycksbilen skulle ha klarat sig OM de hade använt bilbälten. INTE ATT: man borde förbjuda papparazzies i syftet att förhindra en massa dödsfall i framtiden..

Det är ett väldigt bra exempel på hur "brottsoffren" SJÄLVA kan påverka sitt öde. Inte genom att förvänta sig någon annan att göra det åt dem utan genom att agera själva för sitt egna bästa.
Senast redigerad av sno 2019-11-17 kl. 06:36.
Citera
2019-11-17, 06:27
Medlem
Citat:
Gulligt av dig att tänka på SDs behov av att ständigt vara i rörelse . Vet ej om de har gym.sal i Häktet. Men annars får han väl köra situps och armhävningar i cellen och springa på stället
Nu var Ditt svar till Landbandy... men trasslar mig in ändå

Jag har för mig att det finns en gymnastiksal i häktet så SD får nog tillfälle att röra på sig.

Tror att det var där SD:s namne (Stefan) tog livet av sig genom hängning i skosnören (hoppas personalen lärt sig nu att inga skosnören får förekomma) för några år sedan.
Denne Stefan tog livet av sin älskarinna (inte nog med det han styckade henne också)!

Denne Stefan jobbade på Örebro Universitet! Kanske var JG arbetskamrat med denne Stefan... och ev är/varit bekant med två mördare (kommer inte ihåg hur länge JG arbetat på universitetet eller hur länge sedan styckmördaren var i farten). Rosamund kanske vet årtalen... bekanta på den arbetsplatsen?
Citera
2019-11-17, 07:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Absolut inte högre än genomsnittet, snarare i normalspannet. En högintelligent person hade agerat annorlunda i närtid efter att Lena hittades mördad, en högintelligent med adekvat social funktionsnivå hade kunnat kalkylera hur ens eget beteende efter att ens före detta vän/älskarinna hittats mördad kan tolkas av omgivningen - och hade troligen avstått från att posta något alls på internet under åtminstone ett halvår. Oavsett om man vore skyldig eller inte så hade man undvikit att synas alls på internet, och definitivt förstått att det kan feltolkas om man postar glada selfies från sina geocatching-äventyr några dagar efter att nån som varit en nära vän (och i perioder älskarinna) hittats våldsamt mördad i radhuskvarteret där ens egna barn bor.

Inom AST finns en grupp som har högre intelligensnivå. De fungerar inte heller socialt.
Det var därför jag undrade för att kunna veta var jag ska placera SD.

Men troligtvis är SD bara normalintelligent som du säger annars hade han haft minst en högskoleutbildning.
Citera
2019-11-17, 08:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror att vi diskuterar olika saker här.

På Skavlan igår:
Rättsläkaren Dr. Richard Shepherd sa
ungefär: ”Vi kan ju inte rädda den som är
död. Vad vi kan göra är att ta reda på
varför någon har dött för att försöka
hindra att det händer igen.”

Det är vad jag försöker göra.
Det betyder inte att jag tycker att LW
förtjänade att mördas.

Vi är flera som förstår exakt vad du menar Gloriouslife.

Att det sedan finns andra som inte förstår eller inte vill förstå eller misstolkar är inte ditt problem.

De behöver professionell hjälp för att de tolkar diksussioner här till att Lena förtjänade att dö. En frisk hjärna gör inte sådana tolkningar.

Det är ingen som någonsin sagt att Lena förtjande att bli mördad ändå tolkas det gång på gång på detta vis. Det är sjukt.
Citera
2019-11-17, 08:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Ifrågasätter du LW:s vänner nu också? Landbandy vet nog bättre än du om inte annat har hen vänner och bekanta som känner Lena. Så landbandy har nog fått höra ett och annat.

Hävdar du att du vet bättre än Landbandy och Lenas vänner för att du läst en tråd på FB? Skäms på dig att du hoppar på och ifrågasätter någon som förlorat sin vän och är i sorg.
Citera
2019-11-17, 08:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Jag håller med om att det är fullt förståeligt att Lena var besviken och frustrerad och trilskades eftersom SD ljugit för henne i 6-7 år.
Vem skulle inte varit förbannad någon sådant? Det är en helt normal mänsklig reaktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in