2019-11-16, 20:17
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag också. Men jag hoppas verkligen att de gjorde det!

Fallet sköttes väldigt illa redan från start, men vi får hoppas att man har kommit till rätta med de rester av bevis som fanns kvar att undersöka och klarlägga.

MGM hade flera dagar på sig att dölja spår.

4 dagar. Helt för sig själv. Är de dessutom två, så har de hunnit med mer "städning".

Jag vet inte alls vad det gäller HD, men såvitt jag har förstått så har hon inte tagits in (som misstänkt) förrän i somras. Med andra ord så har hon aldrig kroppsbesiktigats. Vi har inte läst en rad som pekar på det. Jag har varit lite misstänksam mot hennes från början och det förvånar mig att inte polisen verkar ha varit det?

Deras ivriga cachande kan ha varit ett bra sätt att få prata taktik med varandra, då de säkert fattade att de var avlyssnade hemma och bil. Kanske var inte HD avlyssnad alls. Kanske inte kollad varken digitalt eller på annat sätt.

Men första 4 dygnen hade de helt fritt spelrum mer eller mindre. Och det har de haft det i nästan 1.5 år innan de togs in.
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2019-11-16 kl. 20:23.
Citera
2019-11-16, 20:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag också. Men jag hoppas verkligen att de gjorde det!

Fallet sköttes väldigt illa redan från start, men vi får hoppas att man har kommit till rätta med de rester av bevis som fanns kvar att undersöka och klarlägga.

MGM hade flera dagar på sig att dölja spår.
-
Det är inte en lätt uppgift att dölja spår. Omöjligt utan att det märks. Säger som KSP att har SD på något sätt hanterat kroppen är det osannolikt att han inte lämnat spår. Tanken att SD skulle smygit tillbaka dom 3-4 dygn innan kroppen hittades låter väl riskabelt såtillvida HD inte är GK och att SD av den anledningen varit orädd att städa BP efter henne.

-Han har väl suttit en 3 mån och börjar bli lite mör vid detta laget. Det är väl inte alldeles osannolikt att blåbäret SD redan golat HD och att Åkl bidar sin tid i väntan på att ytterligare prover anländer som gör att det tekniskt går att binda HD vid BP.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-16 kl. 21:13.
Citera
2019-11-16, 20:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
4 dagar. Helt för sig själv. Är de dessutom två, så har de hunnit med mer "städning".

Jag vet inte alls vad det gäller HD, men såvitt jag har förstått så har hon inte tagits in (som misstänkt) förrän i somras. Med andra ord så har hon aldrig kroppsbesiktigats. Vi har inte läst en rad som pekar på det. Jag har varit lite misstänksam mot hennes från början och det förvånar mig att inte polisen verkar ha varit det?

Deras ivriga cachande kan ha varit ett bra sätt att få prata taktik med varandra, då de säkert fattade att de var avlyssnade hemma och bil. Kanske var inte HD avlyssnad alls. Kanske inte kollad varken digitalt eller på annat sätt.

Men första 4 dygnen hade de helt fritt spelrum mer eller mindre. Och det har de haft det i nästan 1.5 år innan de togs in.
Kloka tankar som förklarar det oförklarliga att SD trots dom kraftfulla resurserna inte kunnat bindas vid gärningen. Liiiite nyfiiiiiiken på vad det var som fick honom häktad på sannolika. Misstänker det är tunnt.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-16 kl. 21:04.
Citera
2019-11-16, 22:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Då var de ju i USA.

LW var misstänkt bortförd mot sin vilja.

Självklart hade de full span på SD då.
Citera
2019-11-16, 22:24
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Hej Jokermannen .

Hur är det med de som har de här personligheterna ? Har de fötts med dem ,eller blir de påverkade utav sin uppväxt ?

Om man levt i ett rätt så kärlekslöst liv i sin barndom ,kan man då få en rädsla att bli övergiven ,eller typ bortglömd ,bortsorterad utav någon man vill ha kontakt med ,kanske till och med behöver ha en typ utav makt över ,för att känna sig sedd ,och för att själv känna att man är betydelsefull som person.

Att man helt enkelt har förmågan att påverka en människa att göra som man vill ,så att man inte blir en osynlig liten diffus person ,vilket kan kännas fruktansvärt för en person med den här sorten utav problematik ?

Enda sättet att känna att man faktiskt existerar .....?Att man blir sedd ...Att någon lyssnar på en och bryr sig om vad man tänker och känner ...

Om en sådan person då blir ifrågasatt utav den man vill bli ombrydd av ,då gör det så ont ...ont ..ont ..så man vet inte vad man skall ta sig till .....

(spekulation)

Undrar ?

Är det LW du beskriver?
Citera
2019-11-16, 22:49
Medlem
Absolut inte högre än genomsnittet, snarare i normalspannet. En högintelligent person hade agerat annorlunda i närtid efter att Lena hittades mördad, en högintelligent med adekvat social funktionsnivå hade kunnat kalkylera hur ens eget beteende efter att ens före detta vän/älskarinna hittats mördad kan tolkas av omgivningen - och hade troligen avstått från att posta något alls på internet under åtminstone ett halvår. Oavsett om man vore skyldig eller inte så hade man undvikit att synas alls på internet, och definitivt förstått att det kan feltolkas om man postar glada selfies från sina geocatching-äventyr några dagar efter att nån som varit en nära vän (och i perioder älskarinna) hittats våldsamt mördad i radhuskvarteret där ens egna barn bor.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
SD fjantar sig, agerar pajas med att räcka ut tungan och göra grimaser, är udda vid sociala sammanhang och du har varit en av dem som påstått att han är psykopat.

Visste du verkligen om att han var så konstig? Det där beteendet är nog motsatsen till en psykopat om jag nu ska generalisera grovt.

Edit
Om han beter sig så och har specialintressen (dyk förr, nu GC) som han går all in för då ska man titta på något inom autism, autismliknande tillstånd och autismspektrum.

Edit 2
Hur är det med hans intelligens?
Lägre eller högre än genomsnittet?

Edit 3
Det här kan förklara varför det inte finns något från hans barndom. Han kanske inte hade vänner eller ens gick i vanlig skola. Vuxna som varit särskolebarn sitter nog inte här och läser och skriver.
Citera
2019-11-16, 22:57
Medlem
Väl uttryckt. Om man nu ska resonera utifrån klandervärdhet rent moraliskt så är SD den fallerande parten.

SD bröt i sin otrohet mot ett avgivet trohetslöfte (mot sin maka).

LW var singel och fri som en fågel - hon bröt således inte mot något avlagt trohetslöfte i sin (eventuellt sexuella) relation med SD.

Citat:
Du har inte fattat att vi råder under svensk lag i vårt land? Kan du visa mig vart i Svensk Lag det står detta: " att vigselförrättaren har ett definitivt ansvar att lägga band på sin åtrå till maken hon förättat vigseln?"

LW hade ingen som helst (laglig) skyldighet att låta bli att vara med SD. LW kunde haft relationer till varenda man/kvinna hon förättat vigsel åt. Hon hade ändå inte förtjänat att bli mördad. Allra minst enligt svensk lag.

Även om jag absolut inte försvarar någon som är tillsammans med en gift eller upptagen person, så är det helt enkelt inget brott.

Den enda som brutit mot något är SD, som brutit mot sina äktenskapslöften till HD.

Snälla ni, ta era religiösa grubblerier och ert stenkastande i en religionstråd istället!
Citera
2019-11-16, 23:43
Medlem
gloriouslifes avatar
Jag tror att vi diskuterar olika saker här.

På Skavlan igår:
Rättsläkaren Dr. Richard Shepherd sa
ungefär: ”Vi kan ju inte rädda den som är
död. Vad vi kan göra är att ta reda på
varför någon har dött för att försöka
hindra att det händer igen.”

Det är vad jag försöker göra.
Det betyder inte att jag tycker att LW
förtjänade att mördas.
Citera
2019-11-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror att vi diskuterar olika saker här.

På Skavlan igår:
Rättsläkaren Dr. Richard Shepherd sa
ungefär: ”Vi kan ju inte rädda den som är
död. Vad vi kan göra är att ta reda på
varför någon har dött för att försöka
hindra att det händer igen.”

Det är vad jag försöker göra.
Det betyder inte att jag tycker att LW
förtjänade att mördas.

Det mest effektiva är givetvis att mördaren döms, i detta fall, enligt Svensk Lag.

Det är INTE vad du försökt göra i denna tråd. Snarast det motsatta.
Senast redigerad av Remark 2019-11-16 kl. 23:53.
Citera
2019-11-16, 23:59
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
-Om man i tanken drar markeringen efter linjen så framgår att förhållandet mellan yttre till inre påverkan att begå ett mord skiftar stort givet dom inblandades personligheter.

(Presumtiv mördare) Inre spärr: 1 ------------------------------------|--------10 Yttre påverkan. (Av brottsoffer)

-En "vanlig" människa behöver max av provokation för att begå gärningen och en psykiskt störd människa kanske endast en obetydlig detalj.

-Att HD och SD utsatts för en stor press av LW är otvetydigt motivet till mordet. Att bortse från det som några sämre tänkande gjort förutsätter att dom trovärdigt kan påvisa att den som begått gärningen är psykiskt störd. Vilket några medlemmar försöker med trots dom misslyckats med det i över i 1,5 år, fortsätter för att dom inbillar sig dom hedrar en mördad mamma om dom vilseför tråden om vad som hänt.

Han beskriver deras relation som ansträngd och konfliktfylld där flera högljudda diskussioner med hot och handgemäng förekom eftersom han var gift och kvinnan ville offentliggöra deras relation för den dåvarande hustrun vilket han dock motsatte sig.”
https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-lena-hotade-att-avsloja-relationen/

--------------------
Precis som Lena Wesström är det misstänkta exparet ostraffade människor som är väl förankrade i lokalsamhället.

– De är inga främmande människor som kommit hit och misstänks för att ha slagit ihjäl någon, utan det är vanliga familjemänniskor som man har sett på stan. Det är många som tar skada från deras sida också, säger Jonas Håård.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/lena-wesstrom-vigde-de-misstankta-mordarna-/

Det enklaste hade väl ändå varit att LW drog sig ur detta när hon insåg och förstod att SD INTE ville att deras gulligullande skulle komma fram .
Att det aldrig skulle bli något seriöst ,så som LW trilskades med att vilja....
Senast redigerad av landbandy 2019-11-17 kl. 00:03.
Citera
2019-11-17, 00:06
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det enklaste hade väl ändå varit att LW drog sig ur detta när hon insåg och förstod att SD INTE ville att deras gulligullande skulle komma fram .
Att det aldrig skulle bli något seriöst ,så som LW trilskades med att vilja....

Det enklaste hade varit att hon låtit
bli honom från början.
Citera
2019-11-17, 00:07
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det enklaste hade varit att hon låtit
bli honom från början.

Jo det hade varit det bästa ,då hade hennes barn haft henne i livet .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in