Citat:
Din liknelse med Skottland haltar dock rätt duktigt med tanke på att Färöarna valde att stå utanför EU, medan Danmark anslöt sig, och fortfarande befinner sig utanför EU samt har egen rätt att ingå avtal med andra länder.
Intressant att du medvetet valde att ignorera de båda frågorna i mitt tidigare inlägg.
Det hade dock varit av intresse att få veta huruvida du anser att det var dåvarande utrikesministern Martin Lidegaard som tecknade avtal mellan Ryssland och Färöarna samtidigt som EU, inklusive Danmark, införde sanktioner mot just Ryssland 2014.
Minst lika intressant är svaret på frågan om du anser att den danska statsministern Mette Frederiksen styr över Färöarna eller inte.
Nu tror jag att vi båda inser att ett yttrande från Färöarna angående Jerusalem knappast får något större egentligt genomslag i världspolitiken.
Det är inte riktigt lika förvånande som när Sverige valde att erkänna Palestina.
Intressant att du medvetet valde att ignorera de båda frågorna i mitt tidigare inlägg.
Det hade dock varit av intresse att få veta huruvida du anser att det var dåvarande utrikesministern Martin Lidegaard som tecknade avtal mellan Ryssland och Färöarna samtidigt som EU, inklusive Danmark, införde sanktioner mot just Ryssland 2014.
Minst lika intressant är svaret på frågan om du anser att den danska statsministern Mette Frederiksen styr över Färöarna eller inte.
Nu tror jag att vi båda inser att ett yttrande från Färöarna angående Jerusalem knappast får något större egentligt genomslag i världspolitiken.
Det är inte riktigt lika förvånande som när Sverige valde att erkänna Palestina.
Jag tog upp UK som en liknelse med hur danska förhållanden fungerar.
(UK är närmast liknande, men precis som du påpekar, givetvis inte exakt lika).
Åland är ett annat exempel, där ett landskap har stor självbestämmanderätt, men ändå lyder under en annan kronas överhöghet.
Gällande Färöarna, ligger de under danska kronan; utrikes och försvarspolitik sköts av danska kronan. Dvs. en "utrikesminister" från Thorshavn är ingen "riktig" utrikesminister..
På skoj: Har Åland en utrikesminister/ ett utrikesministerium i Mariehamn eller sköts utrikespolitiken från riksregeringen i Helsingfors?