• 2
  • 3
2019-11-16, 19:44
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Car Michael, så klart!

Taube är en tråkig jävla prettogubbe, som tog sig själv på allt för stort allvar.

Bellmans epistlar är fulla av humor, och ibland allvar och djup sorg. Tidlösa! Helt underbara personporträtt som Bellman har ritat upp också. Vem skulle inte vilja resa tillbaka i tiden och festa med Bellman, Mollberg, Movitz och Ulla Winblad!?

Bellman - Taube

4 - 0

Citera
2019-11-19, 16:19
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Bellman är givetvis överlägsen, och spelar i en division för sig själv - dock är Taube riktigt skön också...

Det tycker jag också. Men de båda herrarna levde trots allt i skilda epoker, jag tycker det är onödigt att försöka rangordna dem. Vi behöver dem båda, de tillhör båda vårt kulturarv.

Nu i november är det hundra år sedan Taubes första vissamling Sju sjömansvisor och Byssan lull kom ut. Vetenskapsradion Historia uppmärksammade årsdagen för ett par veckor sedan.

När Evert Taube slog igenom

https://sverigesradio.se/avsnitt/1385778

Jag har kollat lite i Finlands Nationalbiblioteks digitaliserade tidningsarkiv, men inte hittat några recensioner av debutboken i blaskorna från 1919 eller 1920. Men just i november 1919 kom Evert på besök till Finland som en del av Cabaret Chat Noir. Se annons överst på denna sida från den 4 november 1919. Och i den här tidningen från samma dag rekommenderas showen av signaturen -y-. Hr Evert Taube sjöng sjömansvisor till luta och hr Kai Rau höll publiken i spänning genom sin tankeläsning.
Senast redigerad av Ördög 2019-11-19 kl. 16:43.
Citera
2019-11-28, 09:24
Moderator
Popesizes avatar
Kan inte jämföra de bägge.
Bellmans beskrivningar av Stockholm under 1700-talet är ju helt fantastiska. Allt från det uppsnappade pratet i folkmyllret som utgör första delen av Stolta stad, till de målande beskrivningarna av staden i Ack vad för en usel koja och Skyarna tjockna Med de epistlarna, så kan man måla tavlor med texterna som motiv (Vilket även Peter Dahl har gjort)
Bellman lyckades också få till dialoger och samtal i sina sånger, utan att det låter alltför konstlat. Trots rim och vers. Epistel 31 är ett bra exempel på detta.

Taube gjorde kanske mer, för oss, realistiska visor. Där Bellman upphöjde "skiten" (fyllona och hororna är hans socitet) så får vi ta del av den hos Taube. Det är en tuff verklighet för sjömännen. Lyssna på texten till Eldarevalsen.
Men likaså är det är äventyr i Sydamerika och på oceanerna för karaktärer som Fritiof Andersson, som kan få vilken dagdrömmare som helst att vilja mönstra på ett skepp. Och som någon tidigare nämnde. Den frihet som omgärdar Så länge skutan kan gå är klockren.

Taube kanske dock är något mer lyrisk ibland, än vad Bellman var.

Men kort sagt -De går inte att jämföra. Men bägge är fantastiska på sina sätt.
För tillfället lyssnar jag nog mer på Taube, men snart faller jag nog in i en Bellmanperiod igen.
Citera
2020-02-11, 17:24
Medlem
freeriderXIIs avatar
Frågan är vem som är störst utanför Sveriges gränser?

Finns argentinare på YouTube som känner till Taubes tango Fritiof och Carmencita, och Bellman är tolkad av så väl norrmän som tyskar och britter.

Här tre argentinska Youtube-inlägg om Taubes klassiska tango Fritiof och Carmencita.

Citat:
Från YouTube

Carmen Villamajor
för 5 år sedan
Jag älskar denna tango, men det många svenskar inte vet är att "Sambonrombon" inte är en by, utan en del av "Brandsen Partido" i "Provincia de Buenos Aires" (Samboronbon är egentligen bara en en bukt av Atlanten om man skall vara noga). Taube var alltså inte i en speciell by när han friade till Carmen, så hon var förmodligen en dotter till någon av dem som ägde land i området. En fin tango blev det iallafall, och den spelas även ibland även i Argentina!

Citat:
Från YouTube

Marcos Arg
för 2 år sedan
Lenge leve Sverige and Argentina !! I love you Sweden and thanks Evert for this song !

Citat:
Från Youtube

Diego Núñez
för 3 år sedan
Mycket välkomna till Argentina och mycket välkomna till byn Samborombón ute på smaragdgröna Pampas! Ni kan kolla min hemsida på svenska och på norska på www punkt argtour punkt com tack!

Citera
2020-02-17, 12:36
Medlem
freeriderXIIs avatar
Tur att Bellman bodde i Stockholm för det är ju en vacker stad som ger inspiration till dikt men det hade också varit kul om Bellman rest lite mer och skrivit om andra delar av Sverige eller till och med världen som Taube gjorde. Men att resa på 1700-talet var ju inte lika lätt och mer krävande.
Senast redigerad av freeriderXII 2020-02-17 kl. 12:56.
Citera
2020-12-30, 22:50
Medlem
freeriderXIIs avatar
Kul att de körde lite Bellman och Taube på Nobelfesten 2019 något jag länge efterfrågat här på Flashback.
Citera
2021-12-27, 03:27
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vad tycker ni om dokumentärserien i tre delar om Taube på SVT Play Evert,Evert,Evert?
Senast redigerad av freeriderXII 2021-12-27 kl. 03:42.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in