2019-11-16, 16:29
Medlem
Jag tror:
SD har gjort verklighet av HD:s önskan.

Någon nära anhörig har kvittrat (döttrar).

JG har dallrat färdigt och kommit till beslut om att vittna det HAN upplevt och inte SDs planteringar.

SD begär löpande kompletteringar för att vinna tid till att bygga försvar inför slutdelgivningen och kommande åtal till slutförvaringen...

P7:an visar att SD kan dömas till fängelse, men både åkl och adv kan ändå begära en RPU för underlag innan dom ska fällas, eller hur?

Vad i uppväxten på Barometern 3 5 formade den misstänkte till att tro att han är en superhjälte som kan göra vad han vill?
Citera
2019-11-16, 16:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej om psykiatern inte misstänker att han är psykopat varför ska SD undersökas vidare för de andra störningarna som kan förekomma tillsammans med psykopati.

Eftersom psykiatern inte ens misstänker psykopati blir bedömningen självklart att SD inte var allvarligt psykiskt sjuk eller störd under brottet.

Hade psykiatern misstänkt diagnosen psykopati kan du vara säker på att han beställt en stor RPU. Det är ju bara att google eller ringa en psykiatrisk klinik och fråga om du inte tror mig. Jösses.

Psykopati finns inte som en enskild diagnos på det sättet, då det är mer komplext än så. En person som har exempelvis antisocial personlighetsstörning och/eller narcissistisk personlighetsstörning kan genomgå en 7:a och sen ändå inte bli rekommenderad för en rättspsykiatrisk undersökning. 7:an kan visa att det finns inga tecken på att personen hade en allvarlig psykisk störning vid tillfället för brottet.

Med det sagt så kan ju SD vara en "psykopat" ändå. Själva avsaknaden av en rekommendation till rättspsykiatrisk undersökning behöver inte betyda att han saknar dessa störningar som man skulle lite hafsigt kunna "paraplykalla" för att vara psykopat.
Citera
2019-11-16, 16:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Du har inte fattat att vi råder under svensk lag i vårt land? Kan du visa mig vart i Svensk Lag det står detta: " att vigselförrättaren har ett definitivt ansvar att lägga band på sin åtrå till maken hon förättat vigseln?"

LW hade ingen som helst (laglig) skyldighet att låta bli att vara med SD. LW kunde haft relationer till varenda man/kvinna hon förättat vigsel åt. Hon hade ändå inte förtjänat att bli mördad. Allra minst enligt svensk lag.

Även om jag absolut inte försvarar någon som är tillsammans med en gift eller upptagen person, så är det helt enkelt inget brott.

Den enda som brutit mot något är SD, som brutit mot sina äktenskapslöften till HD.

Snälla ni, ta era religiösa grubblerier och ert stenkastande i en religionstråd istället!

Enligt ditt resonemang är ju inte svikna äktenskapslöften något brott heller.

Varför skriver du ändå att SD är den enda som begått brott? Gällde ditt resonemang som vanligt bara Lena?
Citera
2019-11-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du "missade" att vigselförrättaren har ett definitivt ansvar att lägga band på sin åtrå till maken hon förättat vigseln?

Vet du vilken typ av vigsel SD/HD önskade? Kanske en borgerlig? Då SD var ateist?

Kort version

"Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?
(Svar: Ja.)
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?
Jag förklarar er nu för äkta makar."

Den längre

"Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap. Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag: Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
(Paret kan växla ringar.)
Jag förklarar er nu för äkta makar.
När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. (Texten författad av Per Anders Fogelström.) Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap."
Senast redigerad av Remark 2019-11-16 kl. 16:59.
Citera
2019-11-16, 16:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Psykopati finns inte som en enskild diagnos på det sättet, då det är mer komplext än så. En person som har exempelvis antisocial personlighetsstörning och/eller narcissistisk personlighetsstörning kan genomgå en 7:a och sen ändå inte bli rekommenderad för en rättspsykiatrisk undersökning. 7:an kan visa att det finns inga tecken på att personen hade en allvarlig psykisk störning vid tillfället för brottet.

Med det sagt så kan ju SD vara en "psykopat" ändå. Själva avsaknaden av en rekommendation till rättspsykiatrisk undersökning behöver inte betyda att han saknar dessa störningar som man skulle lite hafsigt kunna "paraplykalla" för att vara psykopat.

Man får förklara väldigt förenklat här särskilt när det är ens tredje svarsinlägg om ämnet till en och samma postare. Som jag skrev gäller det psykopati kombinerat med andra störningar eller det som du kallar komplext.

Jag vidhåller fortfarande att psykiatern skulle beställt en stor RPU om hen gjort bedömningen att det kan finnas psykopati och andra störningar. Det är svårt att utesluta dessa andra störningar på bara ca 1 timme som P7:an brukar ta.
Senast redigerad av Rosamund 2019-11-16 kl. 16:54.
Citera
2019-11-16, 16:52
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Enligt ditt resonemang är ju inte svikna äktenskapslöften något brott heller.

Varför skriver du ändå att SD är den enda som begått brott? Gällde ditt resonemang som vanligt bara Lena?

Inte heller SD har begått något BROTT. När han är otrogen. Även om det är ett bedrövligt uppförande, så är det inget brott. Det var längesen "äktenskapsbrott" var ett brott. Däremot när/om SD stalkat, hotat, misshandlat och mördat någon. Då har han begått brott.

Citat:
Otrohet är inte olagligt i Sverige. Varken makar eller andra parförhållanden kan straffas för att ha varit otrogna. Det kan inte heller bli någon annan form av påföljd i form av skilsmässa, underhållsbidrag eller dylikt.

Hur ska paragrafen tolkas?

Bestämmelsen du hittat är den enda som berör makarnas moraliska ställningstaganden mot varandra. Första meningen i 1 kap. 2 § äktenskapsbalken ska dock tolkas mer som en önskan från lagstiftaren än en tvingande regel. Paragrafen saknar praktisk betydelse och varken domstol eller myndighet kan pröva om makar har visat varandra ”trohet och hänsyn”.

https://lawline.se/answers/ar-otrohet-olagligt

Vi är alltså inne i en tråd i Flashbacks forumsdel, Aktuella BROTT och kriminalfall.

Inte i Familjelivs tråd: "Hur många stenar får jag på mig om jag har sex med grannen jag har gift med en annan granne?".
Citera
2019-11-16, 17:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
-Att inte LW var gift vägs till råge upp med att hon inte bara var pastor utan också den bedragnas vigselförrättare och själasörjare. Det var hos Lena Hanna skulle söka själavård för det djupt orättfärdiga sveket som hennes make SD utsatt henne för.
SD är ateist.
Det finns inget som visar på att HD skulle vara religiös på något sätt.
Varför skulle en vigselförrättare vara själasörjare om ingen av paret är religiös?
Citera
2019-11-16, 17:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du skriver "Hur man kan ens släta över en misstänkt persons del i att det slutade i ett brutalt mord".

Om jag inte missförstår dig helt nu så sätter du alltså likhetstecken mellan misstanke och skuld, dvs. du utgår ifrån att det är SD som är gärningsmannen eftersom det är honom åklagaren misstänker.

Ditt resonemang är otroligt intressant eftersom det kan dölja sig en allvarlig (och högst relevant) tankekullerbytta här. En brist på logik av det slag som man tidigare har kunnat se hos t.ex. just rådmannen Ulla Gustavsson (i slöjdebatten) och hos Göran Lambertz. Det vore kul om du kunde förklara lite hur du tänker här.

Haha, blanda inte in Ulla här tack.

Ja, det kanske var en kullerbytta från min sida, men rättssystemet gör inte sådana slarviga kullerbyttor.

Jag menar att sno får visa vem han tror kan ha dödat L*ena om han nu ska snacka ner henne på det vis han gör, medan han skriver väldigt överslätande om SD.

Min tanke här är att det överslätande sättet att se på SDs sätt att agera mot sin familj har att göra med att han vill få LW i sämre dager. Inte för att visa på motivet, utan för att svärta ner och lägga skulden på LW i största allmänhet.
Citera
2019-11-16, 17:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Inte heller SD har begått något BROTT. När han är otrogen. Även om det är ett bedrövligt uppförande, så är det inget brott. Det var längesen "äktenskapsbrott" var ett brott. Däremot när/om SD stalkat, hotat, misshandlat och mördat någon. Då har han begått brott.

https://lawline.se/answers/ar-otrohet-olagligt

Vi är alltså inne i en tråd i Flashbacks forumsdel, Aktuella BROTT och kriminalfall.

Inte i Familjelivs tråd: "Hur många stenar får jag på mig om jag har sex med grannen jag har gift med en annan granne?".

Det var du som skrev att det bara var SD som brutit mot något iom äktenskapslöftena. När du innan dess skrivit om att Lena inte brutit mot någonting (lagligt).

Varför inte säga i så fall att både SD och LW inte brutit mot någonting?

Konstigt att du slänger in i smeten att SD brutit mot något moraliskt men inte nämner att även Lena gjort det.
Citera
2019-11-16, 17:14
Medlem
Hej ! ... Nu får ni vara så vänliga att hålla er till detta skrivna som jag kommer att framföra här nedan utan att ställa några frågor till mig, detta sagt med anledning av att jag inte tillåts lämna ut för mycket information i detta fallet.

En person som verkligen har känt SD under många år beskriver vederbörande på följande sätt och enligt ungefärliga citat genom mig,

- "SD är en person som alltid upplevs vara lite udda i sociala sammanhang, inte minst i relationer till kvinnor"

- "SD har svårt med relationer till andra människor"

Personen beskriver SD som en omogen individ som alltid skämtar om fel saker och grimaserar sig ofta och gör sig till inför andra, räcker ofta ut sin tunga och samtidigt grimaserar sig.

Personen beskriver SD som lättkränkt, impulsstyrd och oempatisk samt att SD ofta har svårt att fungera i samspel med andra människor och svårt för att bli motsagd eller kritiserad ... framförallt inte av kvinnor.

Ta er gärna en djupare funderare över varför SD engagerade sig så otroligt starkt inom Geocache-världen och varför vederbörande hela tiden ville vara herre på täppan.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-16, 17:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Man får förklara väldigt förenklat här särskilt när det är ens tredje svarsinlägg om ämnet till en och samma postare. Som jag skrev gäller det psykopati kombinerat med andra störningar eller det som du kallar komplext.

Jag vidhåller fortfarande att psykiatern skulle beställt en stor RPU om hen gjort bedömningen att det kan finnas psykopati och andra störningar. Det är svårt att utesluta dessa andra störningar på bara ca 1 timme som P7:an brukar ta.

Nej, psykiatrikerna utesluter inte psykopati.
De utesluter allvarliga psykiska störningar för tiden för brottet eller i dagsläget. Detta oavsett om det är kombinerat med psykopati eller inte.

Allt handlar om om personen ska vid en eventuell fällande dom i slutänden, få fängelsestraff eller rättspsykiatrisk vård eller kan vara av vård redan i nuläget.
Citera
2019-11-16, 17:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, blanda inte in Ulla här tack.

Ja, det kanske var en kullerbytta från min sida, men rättssystemet gör inte sådana slarviga kullerbyttor.
/.../
Fast om nu din egen fasta övertygelse (din uttalade "starka tro") om att SD är gärningsmannen byggde på en tankekullerbytta, då kan väl Ulla 'Rättssystemet' Gustavsson ha råkat ut för samma sak. Om du kollar på hur hon argumenterade i slöjdebatten så kan du se att det var samma brist på logik där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in