2019-11-16, 14:21
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Indirekt menar du att Lena också hade personlighetsstörning då eftersom även hon klarade av att inleda och upprätthålla en affär med en gift man vetandes om hans sjuka fru och små barn och trots att hon dessutom var som vigde dem. Gör en helt frisk människa så?
Insinuerar du att LW blev sjukare och dog utav sitt sätt att leva ?
SD var bara gubben i.. karriären, ett redskap... tragiskt
Citera
2019-11-16, 14:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Om SD har den personlighetsstörningen det verkligen tyder på, så finns det bara en person som betyder ALLT i SD´s liv. Han själv.

Alla andra är helt enkelt bara rekvisita, scenografi och framför allt redskap. Även fru, barn, vänner och älskarinnor med, i ett sådant läge.

All forskning tyder på att de som lever nära en psykopat blir hänsynslöst exploaterade. Och runt en psykopat skapas konflikter och ett stort lidande för alla.

Vi kommer dessvärre inte få veta hur det ligger till med den saken, eftersom en stor rättsmedicinsk utredning inte rekommenderades.

Jag har dock min tro att den ojämna kampen mellan SD och LW beror på en sådan personlighetsstörning av någon grad hos SD.
Citera
2019-11-16, 14:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
All forskning tyder på att de som lever nära en psykopat blir hänsynslöst exploaterade. Och runt en psykopat skapas konflikter och ett stort lidande för alla.

Vi kommer dessvärre inte få veta hur det ligger till med den saken, eftersom en stor rättsmedicinsk utredning inte rekommenderades.

Jag har dock min tro att den ojämna kampen mellan SD och LW beror på en sådan personlighetsstörning av någon grad hos SD.

Om de misstänkte att SD var psykopat hade de rekommenderat en stor rättspsykiatrisk undersökming. Inte för psykopatins skull men för att utesluta andra störningar som ibland förekommer tillsammans med psykopati och som inte kan upptäckas med en P7.

En del störningar i kombination med varandra kan nämligen berättiga till vård istället för fängelse om än det är ovanligt.

Det är bara att glömma att SD skulle vara psykopat och/eller narcissist.
Ni vet knappast bättre än psykiatern som gjorde bedömningen att en stor RPU inte behövdes.
Senast redigerad av Rosamund 2019-11-16 kl. 14:42.
Citera
2019-11-16, 14:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om de misstänkte att SD var psykopat hade de rekommenderat en stor rättspsykiatrisk undersökming. Inte för psykopatins skull men för att utesluta andra störningar som ibland förekommer tillsammans med psykopati och som inte kan upptäckas med en P7.

En del störningar i kombination med varandra kan nämligen berättiga till vård istället för fängelse om än det är ovanligt.

Ni vet knappast bättre än psykiatern som gjorde bedömningen att en stor RPU inte behövdes.

Som jag har förstått det handlar det om att se om den misstänkte var påverkad av en psykisk sjukdom som kan ha inverkat på verklighetsuppfattningen vid tidpunkten för dådet. Att den misstänkte inte kan skilja mellan rät eller fel. Det har att göra med att man behöver veta om den dömde behöver rättsmedicinsk vård istället för fängelse vid fällande dom.

Psykopati ingår inte i detta.
Citera
2019-11-16, 14:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som jag har förstått det handlar det om att se om den misstänkte var påverkad av en psykisk sjukdom som kan ha inverkat på verklighetsuppfattningen vid tidpunkten för dådet. Att den misstänkte inte kan skilja mellan rät eller fel. Det har att göra med att man behöver veta om den dömde behöver rättsmedicinsk vård istället för fängelse vid fällande dom.

Psykopati ingår inte i detta.

Inte enbart psykopati som sagt men om det finns fler störningar än bara psykopatin så blir det en annan sak. Googla.
Citera
2019-11-16, 14:55
Medlem
SloppySecondss avatar
Ingen som tänkt hur lik SD är Hans Landa i Inglourious Basterds ?
Tänk er scenen -> Länk: "Au Revoir Shoshanna"
Citera
2019-11-16, 14:55
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Förstår inte vad SD och hans advokat har att tjäna på att vänta vidare hela tiden ,varför inte komma till skott och ta tag i en Rättegång istället på en gång?

Så att det blir avklarat .

Det är åklagaren som bestämmer när en förundersökning är färdig. Försvaret har ingen makt över det.

Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Som häktad så har du väldigt få rättigheter och om du dessutom är häktad med fullständiga restriktioner så är dom ännu mindre,När något nytt dyker upp i utredningen så får SD sin chans att försvara sej när utredarna kallar till ett nytt förhör med honom,och sedan så tror jag att försvararen håller täta kontakter med SD så han delges säkert löpande vad som händer i utredningen

Försvaret har ingen insyn i utredningen mer än det som åklagaren har valt att delge den misstänkte.
Citera
2019-11-16, 15:00
Medlem
Citat:
Indirekt menar du att Lena också hade personlighetsstörning då eftersom även hon klarade av att inleda och upprätthålla en affär med en gift man vetandes om hans sjuka fru och små barn och trots att hon dessutom var som vigde dem. Gör en helt frisk människa så?

Nej. Helt frisk skallen kan hon inte ha varit. Jag, jag, jag - och mitt kärleksliv. Där har du den sjuka prioriteringslistan i Lenas liv.
Citera
2019-11-16, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Inte enbart psykopati som sagt men om det finns fler störningar än bara psykopatin så blir det en annan sak. Googla.

Som jag minns det har det skrivits i P7:an att han inte led av någon allvarlig psykisk störning vid brottet och inte nu heller.

Från RMV:

"Den som begått brott kan dömas till rättspsykiatrisk vård om personen hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks och har behov av rättspsykiatrisk vård."

"Den som begått brott kan dömas till rättspsykiatrisk vård om personen hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks och har behov av rättspsykiatrisk vård. För att ta reda på det genomförs en rättspsykiatrisk undersökning (RPU). "

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/rattspsykiatrisk-undersokning/

För psykopati kan du inte dömas till rättspsykiatrisk vård. Inte heller behöver du vård för det.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
Tillägg:
Vi har ju redan diskuterat det här:

"Mannen har genomgått en liten sinnesundersökning som visar att han inte har någon allvarlig psykisk störning".

https://www.na.se/logga-in/misstankte-hjarstamordaren-frisk-nog-for-fangelse

Han kan ändock en personlighetsstörning t ex psykopati.
(min fetning)
"Allvarlig psykisk störning är en svensk juridisk term och utgör i Sverige ett nödvändigt kriterium för såväl psykiatrisk tvångsvård som rättspsykiatrisk vård. Det är inte en medicinsk term.

Allvarlig psykisk störning är [1]

psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar
depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk
svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende
De flesta psykiska sjukdomstillstånd, och genomsnittlig till lägre sjukdomsgrad, räknas alltså inte som allvarlig psykisk störning. Personlighetsstörningar klassas inte i sig om en allvarlig psykisk störning, och en person med personlighetsstörning kan därför dömas till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård.[2]"

[...]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allvarlig_psykisk_st%C3%B6rning[/quote]
Senast redigerad av notknapparen 2019-11-16 kl. 15:13. Anledning: Tillägg
Citera
2019-11-16, 15:08
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

Ni vet knappast bättre än psykiatern som gjorde bedömningen under P7:an att det inte behövs mer RPU.

Jag tror väl ditt förtroende som "psykolog", "FBI", "CIA" eller "forskare" redan är förbrukat i denna tråden, så jag tror vi hoppar över dina "professionella" diagnoser numera.

Hur går det med "forskningen" om oss i tråden? Får du verkligen betalt för att sitta på Flashback 24/7 som du påstår? Av skattemedel?

Inte dags att du delger oss lite nu? Och visar oss våra medgivande där vi sagt att vi ställer upp för din "forskning".

Man behöver inte ens vara psykiatriker eller psykolog, för kunna att se att SD har i alla fall sociopatiska och narcisstiska drag. Att det mentala tillståndet sen inte är lika illa som hos till exempel Skara-kannibalen, det fattar nog alla. I fängelset lär han sannolikt inte få många kompisar - möjligtvis om de är rasister och skammördare i så fall.

Men för uppförandet, hoten, våldet och mordet - varken mot LW, LW´s familj eller HD (oavsett om hon också visar sig vara skyldig) - lär han nog inte få speciellt många poäng fängelset. Så det bra att han hamnar där och inte får stå på Rättspsyk och baka bullar och laga Chili med grabbarna.
Citera
2019-11-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är åklagaren som bestämmer när en förundersökning är färdig. Försvaret har ingen makt över det.

Försvaret har ingen insyn i utredningen mer än det som åklagaren har valt att delge den misstänkte.

När den misstänkte har underrättats om skälig misstanke får han eller hon en kontinuerlig rätt till insyn i takt med att förundersökningsmaterial tillförs utredningen. Det talas därför ibland om en ”löpande delgivning” av förundersökningen. Dessutom får åklagaren inte väcka åtal förrän advokaten ger klartecken att hela materialet är genomläst av denne och klienten. Under förutsättning att dessa senare inte begär kompletteringar i förundersökningen.
Citera
2019-11-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
När den misstänkte har underrättats om skälig misstanke får han eller hon en kontinuerlig rätt till insyn i takt med att förundersökningsmaterial tillförs utredningen. Det talas därför ibland om en ”löpande delgivning” av förundersökningen. Dessutom får åklagaren inte väcka åtal förrän advokaten ger klartecken att hela materialet är genomläst av denne och klienten. Under förutsättning att dessa senare inte begär kompletteringar i förundersökningen.
En förundersökning ska göras skyndsamt också och får inte hålla på i all evighet heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in