2019-11-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haveitall
Funderar.. Har man inte rätt att ta tillbaka sitt erkännande i rätten? Det kanske han försöker göra nu. Fast det finns ju massor av bevis så det är väl lönlöst.
Och att säga att allt han sagt är lögn är ju lite... konstigt. Han förstår väl inte allvaret och vill inte ha något straff

Klart att man har. Frågan är bara om någon tror på en ifall man inte har någon bättre förklaring istället.

Många ångrar sig att de har pratat efter ett tag när de har fått fundera på saken och kommit på något smartare.

Jag tror PP:s anhöriga får vänta förgäves för svaret till frågan "varför". Man skulle önskat dem åtminstone det, men det klokaste för deras inre ro vore att strunta i den frågan.
Citera
2019-11-16, 01:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Klart att man har. Frågan är bara om någon tror på en ifall man inte har någon bättre förklaring istället.

Många ångrar sig att de har pratat efter ett tag när de har fått fundera på saken och kommit på något smartare.

Jag tror PP:s anhöriga får vänta förgäves för svaret till frågan "varför". Man skulle önskat dem åtminstone det, men det klokaste för deras inre ro vore att strunta i den frågan.

Det kanske hade varit ännu värre för Ps föräldrar om RPUn skulle ha visat att JL är "frisk".
Citera
2019-11-16, 02:01
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kanske hade varit ännu värre för Ps föräldrar om RPUn skulle ha visat att JL är "frisk".

Om vi ska vara helt korrekta här borde naturligtvis kriterierna för den juridisk termen "allvarlig psykisk störning" vara sådan att en människa som dödar annan människa ska anses vara kandidat. Faktum är att alla individer som åsamkar en annan individ skada befinner sig i ett sinnesförvirrat tillstånd per definition. Det blir dock omöjigt i praktiken.

I realiteten och ur ett neuropsykologiskt perspektiv är själva mordet på PP i sig ett tydligt tecken på att JL inte är mentalt frisk. Men det är ekonomiskt ohållbart för rättsväsendet att resonera på det viset.

Jag skulle rekommendera att PPs föräldrar inte lägger allt för stor vikt vid vad som står i RPUn om den person som mördare deras son. RPUn förhåller sig egentligen enbart kring precis tillräckligt mycket information för att besluta om hur påföljden ska se ut (psykiatrisk tvångsvård / rättspsykiatrisk vård eller fängelse).

Om tingsrättens dom är mord och man i RPUn mot förmodan anser att JL inte uppfyller kriterierna för "allvarlig psykisk störning" resulterar det i att påföljden blir fängelse, det är inte samma sak som att JL är frisk. Hoppas innerligt att varken PPs föräldrar eller JLs föräldrar inte tror JL är frisk oavsett påföljd.

Förutsatt att JL döms till psykiatrisk tvångsvård kan han och kommer han sannolikt erhålla helt nya eller ytterligare diagnoser som bekräftar ytterligare psykiska störningar. Sannolikt blir JL subjekt för separata utredningar efter domen som inte påverkar vilken sorts påföljd (men påverkar dock möjligheten till frigivning) utan fokuserar på diagnostisering för att utröna vilken sorts behandling och medicinering som passar honom bäst.

Vad som sker i tvångsvårdens händer på psykiatrisk avdelning efter domen är egentligen mer relevant för att veta hur det faktiskt står till med JL.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-16 kl. 02:58.
Citera
2019-11-16, 11:19
Medlem
JL lät under rättegången via sin advokat meddela att det han sagt vid förhör och rekonstruktion kan vara lögn. Förjävligt. Det gör ju att Peters föräldrar får ännu fler frågor att ställa sig.

Åklagaren fortsatte försöka få honom att berätta och tog upp att 16-åringen tidigare varit väldigt detaljerad i polisförhören.
– Vad är det som gör att du här vid rättegången inte vill berätta någonting?
Efter en lång tystnad sa advokaten:
– Han har begärt att jag ska säga att han inte vill besvara eller kommentera några frågor. (...) Han har bett mig framföra detta: Att en del av det han uttryckt i förhör, rekonstruktion eller under förundersökningen och även i samtalen med socialtjänst kan vara felaktiga eller lögn.
Senast redigerad av Picasso2 2019-11-16 kl. 11:51. Anledning: Tillägg citat
Citera
2019-11-16, 14:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
JL lät under rättegången via sin advokat meddela att det han sagt vid förhör och rekonstruktion kan vara lögn. Förjävligt. Det gör ju att Peters föräldrar får ännu fler frågor att ställa sig.

Åklagaren fortsatte försöka få honom att berätta och tog upp att 16-åringen tidigare varit väldigt detaljerad i polisförhören.
– Vad är det som gör att du här vid rättegången inte vill berätta någonting?
Efter en lång tystnad sa advokaten:
– Han har begärt att jag ska säga att han inte vill besvara eller kommentera några frågor. (...) Han har bett mig framföra detta: Att en del av det han uttryckt i förhör, rekonstruktion eller under förundersökningen och även i samtalen med socialtjänst kan vara felaktiga eller lögn.

Han hade väl tidigare sagt att det skulle kunna vara lite spännande att hamna i fängelse men nu när han kanske förstår att det blir psykvård istället så ångrar/ändrar han sej?
Citera
2019-11-16, 14:13
Medlem
Citat:
Han hade väl tidigare sagt att det skulle kunna vara lite spännande att hamna i fängelse men nu när han kanske förstår att det blir psykvård istället så ångrar/ändrar han sej?
Han kan väl inte tro att han skall slippa rättspsyk? Men visst har du en tanke där som kan vara rätt. Han har ju också hänvisat till boken Främlingen, att han kan ha inspirerats där. Jag har nyss läst ut den. Delvis handlar det om huvudpersonens rättegång och hans tankar kring den. Slutet handlar om hans väntan på avrättning gm halshuggning m giljotin. Så den biten kan ha gjort att han var tvungen att döda någon för att få sin nyfikenhet stillad vad gäller rättegång och fängelse. Men det förklarar inte hans fascination för mord och våld i filmklipp.
Citera
2019-11-16, 14:31
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Han kan väl inte tro att han skall slippa rättspsyk? Men visst har du en tanke där som kan vara rätt. Han har ju också hänvisat till boken Främlingen, att han kan ha inspirerats där. Jag har nyss läst ut den. Delvis handlar det om huvudpersonens rättegång och hans tankar kring den. Slutet handlar om hans väntan på avrättning gm halshuggning m giljotin. Så den biten kan ha gjort att han var tvungen att döda någon för att få sin nyfikenhet stillad vad gäller rättegång och fängelse. Men det förklarar inte hans fascination för mord och våld i filmklipp.
I JLs inre värld finns inte den sortens distans som krävs för att ens fråga sig själv om han är sjuk, ännu mindre distansen att avgöra om han är sjuk eller inte. Därför kan hans fantasier kring fängelsevistelsen efter mordet fortsätta:
downloathe - 2019-11-01, 16:12
Depression till följd av skuld efter att ha åsamkat andra lidande är nog en allt för sund respons för JL, sannolikt kommer han aldrig känna skuld för eller inse omfattningen / följderna av hans handligar. Det är eventuellt efter att han förstår hur det drabbar honom själv som en depression slår in. Dvs när han inser att det varken blir fler cykelturer i parken eller några fler sommarbad med skolkamraterna.

Enligt informationen i FUP verkar det som JL utvecklade en sorts nyfikenhet på hur hans vistelse i fängelse skulle bli. Nu när han sannolikt hamnar på en avskild avdelning på rättsspyk, neddrogad med alla sorters mediciner och totalförstörd hjärna som följd är fantasin inte fullt lika romantisk.
Detta är den mest rimliga förklaringen till hans intresse/besatthet av skräckfilm, senare mord och våld i form av filmklipp:
downloathe - 2019-11-06, 15:03
Ja, det är ofattbart och hemskt att läsa om det material han tittat på och JL upplever känslan som njutbar. Jag tror det handlar om ett sätt för honom att försvinna in i sin egen värld där han är uppslukad av en absurd overklighetskänsla i syftet att för honom komma bort från sig själv. En separation mellan jaget och sitt eget psyke eller till och med en total upplösning av jaget. Det har blivit hans drog för att kunna befinna sig helt i nuet.

Jag tror JL även är helt avskuren från hur PP upplever händelserna under kvällen pga att han tvunget måste återskapa den känsla i kroppen som han varit i kontakt med under lång tids exponeringen för våldsamt material. PP blir bara ett objekt bland alla andra objekt, precis som ett av objekten i hans ryggsäck. Ett objekt för att nå fram till det han upplever vara ett njutbart tillstånd - separationen, absurd overklighetskänsla och upplösning av jaget.

Det är hemskt.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-16 kl. 14:58.
Citera
2019-11-16, 14:50
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Det kanske var som en bok eller film för honom? Själv var han manusförfattare, regissör och hade huvudrollen. P fick vara statist eller möjligen ha en liten biroll. Jag tror JL kände njutning och makt.
Citera
2019-11-16, 15:11
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Det kanske var som en bok eller film för honom? Själv var han manusförfattare, regissör och hade huvudrollen. P fick vara statist eller möjligen ha en liten biroll. Jag tror JL kände njutning och makt.

Tror du på fullt allvar att JL ansåg sig vara regissör eller manusförfattare i sitt eget liv?

Det skulle i praktiken innebära att JL var förmögen att bestämma över handlingen själv, han skulle kunna besluta sig för att livet är en romantisk komedi istället för att mörda sin vän Peter.....
Senast redigerad av downloathe 2019-11-16 kl. 15:15.
Citera
2019-11-16, 15:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Tror du på fullt allvar att JL ansåg sig vara regissör eller manusförfattare i sitt eget liv?

Det skulle i praktiken innebära att JL var förmögen att bestämma över handlingen själv, han skulle kunna besluta sig för att livet är en romantisk komedi istället för att mörda sin vän Peter.....

Men att han själv inte skulle vara medveten om det naturligtvis.
Citera
2019-11-16, 15:33
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Men att han själv inte skulle vara medveten om det naturligtvis.

Jag kan sträcka mig till att en halvt fungerande filmliknelse; att hans sjuka och besatta hjärna blev både manusförfattare och regissör över JLs liv och att JL själv (det vi kallar jaget, i detta fall frånvaro av jaget) enbart åkte med på en okontrollerbar resa.

Är det möjligen så du menar?
Senast redigerad av downloathe 2019-11-16 kl. 16:26.
Citera
2019-11-16, 15:44
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Det är eventuellt efter att han förstår hur det drabbar honom själv som en depression slår in. Dvs när han inser att det varken blir fler cykelturer i parken eller några fler sommarbad med skolkamraterna.
Det var just så Breivik reagerade. Enda gången han blev rörd till tårar var när hans ”manifest” visades under rätegången och han insåg att det inte skulle bli förverkligat. ”Buhu – synd om mig! Orättvist!” Empatin är lika utvecklad som hos en 2-åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in