2019-11-15, 22:48
Medlem
Arnstads avatar
Ja som frågan lyder, uttalar du "starta" starrta eller staarta, alltså med lång eller kort vokal? Och vad är att föredra?
Citera
2019-11-15, 22:52
Medlem
Skulle definitivt uttala det med lång vokal.
Citera
2019-11-15, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja som frågan lyder, uttalar du "starta" starrta eller staarta, alltså med lång eller kort vokal? Och vad är att föredra?

Rätt svårt att säga. Det verkar vara inlånat från engelskan men är samtidigt ett verb som fanns redan i urgermanskan: sturtijaną

Troligen kort, faktiskt. Det är kognat med störta.
Citera
2019-11-15, 23:14
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Rätt svårt att säga. Det verkar vara inlånat från engelskan men är samtidigt ett verb som fanns redan i urgermanskan: sturtijaną

Troligen kort, faktiskt. Det är kognat med störta.

Man kanske kan göra som man vill utifrån situation. Starta med kort vokal låter ju piggt och glatt, hurtigt rentav. Med lång vokal och kanske lätt nasalt uttal, är det den lite loje knegaren från Stockholm.
Citera
2019-11-15, 23:17
Medlem
Jag vet inte om det finns någon konsensus kring det. Jag säger oftast med längre, men ibland med kort (t.ex. om jag ropar till någon att starta något, men jag kan även då använda lång vokal).

Edit: Då jag nu såg sista inlägget, så bör jag kanske nämna att jag är stockholmare från arbetarklassen.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2019-11-15 kl. 23:19. Anledning: Edit
Citera
2019-11-15, 23:17
Medlem
makduis avatar
Säger alltid staarta förutom när det gäller att starrta igång tekniska prylar/fordon
Citera
2019-11-15, 23:20
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Säger alltid staarta förutom när det gäller att starrta igång tekniska prylar/fordon

Skulle man kunna tänka sig att det betyder olika saker, alltså med lång eller kort vokal?
Citera
2019-11-15, 23:30
Bannlyst
Citat:
Skulle man kunna tänka sig att det betyder olika saker, alltså med lång eller kort vokal?

Lyss och lär: Michael B Tretow, Den Makalösa Manicken
Citera
2019-11-15, 23:47
Medlem
makduis avatar
Citat:
Nej det gör det egentligen inte... för mig har det bara blivit så och det ligger i familjen. En motor starrtas och ett maratonlopp startas... Vette fan varför.. samma ord samma mening.. vet inte varför man använder båda och vart starrta kommer ifrån.
Citera
2019-11-16, 00:44
Medlem
Start uttalar jag med långt a och därav blir böjningen staaarta.

Ordet startmeny och startpistol har jag nog aldrig hört med kort a.
Citera
2019-11-16, 03:38
Medlem
UgLyBastards avatar
dialektbetingat
Citera
2019-11-16, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Lyss och lär: Michael B Tretow, Den Makalösa Manicken

Skojigt exempel! Han använder minst två olika uttal i låten (långt a i första versen, kort i de följande)!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in