2019-11-15, 18:29
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med.

Det är ju milsvid skillnad att vara förbannad på någon, känna sig sviken och vara djupt ledsen över sveket och att tycka det är okey att ens make dödat någon.

Man kanske önskar att personen drar dit pepparn växer och bli inte ledsen om h*en snavar över lite motgångar. Kanske kan man kunde säga att jag önskar att h*n inte fanns. För flertalet betyder det inte att man önskar att personen dog, eller att ens man/make skulle döda personen. Det är sådant som man kan säga, utan djupare mening.

Är man själv oskyldig till mordet som ens man har gjort på rivalen, är det nog inte så många som gör tummen upp. Särskilt inte om man ska sitta med på rättegången och se bilder på den sönderslagna kroppen, se de sörjande barnen och föräldrarna och resten av all konsekvenser det för med sig.

Och även om man kanske tänker på de egna barnens och sin egen säkerhet i första hand, så kanske man inte kan känna att man kan älska och respektera en människa någonsin efter att han har gjort något så hemskt?

Vem är han?

Som jag trodde att jag kände.
Det borde vara en befogad fråga.

Håller med dej där,och det är väl nu som HD ser vilka som är hennes sanna vänner
Citera
2019-11-15, 18:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hora–madonna-komplexet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hora–madonna-komplexet

Det kan räcka som motiv.

Madonnan begärde skilsmässa pga
”horan”.

”Horan” skulle straffas.

Om det stämmer att SD haft tidigare
otrohetsaffärer så kan det faktiskt bero på
ett sådant komplex.

PS. Ni behöver inte skjuta budbäraren.
”Idén föreslogs först av Sigmund Freud. Freud fann att vissa män hade svårt att se en och samma kvinna som mål för både romantiska och sexuella begär. Kvinnor delades därför i deras medvetande upp i en falsk dikotomi: älskad eller älskarinna.”

Detta borde LW ha känt till.
Men Freuds idéer måste väl förstås utifrån den viktorianska tid (se spoiler) som han levde i. Det här kanske är teorier som inte är särskilt tillämpliga ett nutida Sverige, förutom möjligen inom vissa kristna kretsar i t.ex. frikyrkostäder som Örebro. SD är väl bekännande ateist?
Senast redigerad av Draifos 2019-11-15 kl. 18:52.
Citera
2019-11-15, 18:53
Medlem
Citat:
Hora–madonna-komplexet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hora–madonna-komplexet

Det kan räcka som motiv.

Madonnan begärde skilsmässa pga
”horan”.

”Horan” skulle straffas.

Om det stämmer att SD haft tidigare
otrohetsaffärer så kan det faktiskt bero på
ett sådant komplex.

PS. Ni behöver inte skjuta budbäraren.
”Idén föreslogs först av Sigmund Freud. Freud fann att vissa män hade svårt att se en och samma kvinna som mål för både romantiska och sexuella begär. Kvinnor delades därför i deras medvetande upp i en falsk dikotomi: älskad eller älskarinna.”

Detta borde LW ha känt till.
Och med din sista mening skuldbelägger du LW som ansvarig till sin egen död.
Hon är INTE ansvarig för en sjuk människas tankar och komplex, det är endast gärningsmannen

Skäms ta mej fan!
Citera
2019-11-15, 18:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Men Freuds idéer måste väl förstås utifrån den viktorianska tid (se spoiler) som han levde i. Det här kanske är teorier som inte är särskilt tillämpliga ett nutida Sverige, förutom möjligen inom vissa kristna kretsar i t.ex. frikyrkostäder som Örebro. SD är väl bekännande ateist?

Vad har Freud med religion att göra?

Vad har psykoanalys med religion att göra?
Citera
2019-11-15, 18:58
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Och med din sista mening skuldbelägger du LW som ansvarig till sin egen död.
Hon är INTE ansvarig för en sjuk människas tankar och komplex, det är endast gärningsmannen

Skäms ta mej fan!

Jag menar att hon borde ha vetat om att
det finns något som kallas Madonna/hora
komplex och insett att SD inte ville
lämna Madonnan för hennes skull.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-11-15 kl. 19:00.
Citera
2019-11-15, 19:04
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandraren13
Du verkar ha bättre koll än mig så det är väl bra om hon inte är livrädd.
Att en som mördat är farlig kan nog knappast förneka. Sen är det ju inte så att denne är farlig för alla.
Spökhistorier hit och spökhistorier dit. Att försvara en person som misstänks har mördat en annan är ganska läskigt det också. Nästan läskigare.i den här tråden finns ganska många såna faktiskt.
Men nu är det jus om sagt också så att ingen är dömd så vi vet inte vem mördaren är om vi ska vara helt ärliga.

Om vi åtgår från att SD är mördaren (vilket jag inte tror) så kan vi nog utgå från att HD vet av vilken anledning mordet skedde och förstår att ingen anledning till rädsla finns.

Spekulativt om paret D,s personligheter.

- Misstänker att HD är en introvert personlighet som har svårt att visa ilska och mot sin psykiska hälsa lagrar det inombords. Blir HD arg tror jag inte hon visar hon det utan det samlas till en molande värk.

- SD är en extrovert personlighet och är enligt mig inte typen som samlar på oförlöst ilska. Blir han arg tror jag han visar det direkt.

Då jag tror att ett komprimerat ursinne visavi Lena var ett måste för den våldsamma gäringen så landar jag i att den starkaste kandidaten till raseriet som ändade LWs liv är HD.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-15 kl. 19:28.
Citera
2019-11-15, 19:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Jag menar bara att eftersom Freuds syn på sexualitet var så pass influerad av kristen dubbelmoral så kanske den motivbild du föreslår inte passar så bra in på just en ateist.
Senast redigerad av Draifos 2019-11-15 kl. 19:17.
Citera
2019-11-15, 19:19
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag menar bara att eftersom Freuds syn på sexualitet var så pass influerad av kristen dubbelmoral så kanske den motivbild du föreslog inte passar så bra in på just en ateist.

Han verkar inte ta sin ateism på allt för
stort allvar. Han älskar ju julen och semlor.
Det är väl mer som att han väljer och
vrakar vad han vill ha och inte vill ha.
Med andra ord: han gör som han vill, som
vanligt.
Citera
2019-11-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om vi åtgår från att SD är mördaren (vilket jag inte tror) så kan vi nog utgå från att HD vet av vilken anledning mordet skedde och förstår att ingen anledning till rädsla finns.

Spekulativt om paret D,s personligheter.

- Misstänker att HD är en introvert personlighet som har svårt att visa ilska och mot sin psykiska hälsa lagrar det inombords. Blir HD arg tror jag inte hon visar hon det utan det samlas till en molande värk.

- SD är en extrovert personlighet och är enligt mig inte typen som samlar på oförlöst ilska. Blir han arg tror jag han visar det direkt.

Då jag tror att ett komprimerat ursinne visavi Lena var ett måste för den våldsamma gäringen så landar jag i att den starkaste kandidaten till våldet som ändade LWs liv är HD.

Ja det här kan nästan sluta hur som helst.
Oavsett så tror jag att det är bra med ett avslut på den här tragiska händelsen där alla verkar känna alla inom familjerna. (???)
Skulle ju vara heltokigt om det i slutändan är HD som är den skyldige och går fri ist för sin man. Tror dock inte att han är helt oskyldig han heller isåfall.
Citera
2019-11-15, 19:29
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Han verkar inte ta sin ateism på allt för
stort allvar. Han älskar ju julen och semlor.
Det är väl mer som att han väljer och
vrakar vad han vill ha och inte vill ha.
Med andra ord: han gör som han vill, som
vanligt.
Gillar han semlor och det vet du hur ?
Citera
2019-11-15, 19:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Vad har Freud med mordet att göra?
Hans gamla teorier är rätt förlegade idag.
Citera
2019-11-15, 19:44
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandraren13
Ja det här kan nästan sluta hur som helst.
Oavsett så tror jag att det är bra med ett avslut på den här tragiska händelsen där alla verkar känna alla inom familjerna. (???)
Skulle ju vara heltokigt om det i slutändan är HD som är den skyldige och går fri ist för sin man. Tror dock inte att han är helt oskyldig han heller isåfall.

SD är garanterat inblandad. Från städare-anstiftare-medhjälpare hela vägen till GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in