2019-11-15, 00:45
Medlem
Silltunnas avatar
Funderar på att skaffa en jycke att ha som familjehund, och har fastnat för Tax. Verkar vara en liten hund med stor personlighet och karaktär. Kan den funka i radhus med två småbarn? Motion och lek kommer den utsättas för dagligen, dock ingen jakt. Den ska vara en familjemedlem och sällskap helt enkelt, är det meningen. Är det stor skillnad på olika ”Taxraser” förresten?
Citera
2019-11-15, 01:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Funderar på att skaffa en jycke att ha som familjehund, och har fastnat för Tax. Verkar vara en liten hund med stor personlighet och karaktär. Kan den funka i radhus med två småbarn? Motion och lek kommer den utsättas för dagligen, dock ingen jakt. Den ska vara en familjemedlem och sällskap helt enkelt, är det meningen. Är det stor skillnad på olika ”Taxraser” förresten?

Jag har inte tax, men jag har samma uppfattning av taxar som du. Dom verkar freaking awesome.

Du kan ju börja med att kolla 101-videon:

https://www.youtube.com/watch?v=V9AvLqD9p4w
Citera
2019-11-15, 01:23
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna

När jag var liten så hade vi en strävhårig tax, vi bodde då även i radhus. Har bara positiva minnen av den, så jag tror du/ni kommer gilla taxens personlighet eftersom den är precis som det du skriver ovan.

Nu sedan ett par år tillbaka så har jag en dvärgschnauzer, det är också en hund jag varmt kan rekommendera. Där snackar vi personlighet! Helt underbar liten jycke som gör mig glad varje dag.
Citera
2019-11-15, 02:22
Medlem
Cloecuds avatar
Min familj hade taxar (Strävhåriga) när jag var liten. Jättetrevliga hundar, men dom kan vara envisa som få och är inte världens mest lättdresserade hundar. Dom har också en stark jaktinstinkt så valpkurser och lydnadsträning är mycket viktiga!!

Annars så är dom glada, smarta och hyfsat lättskötta. Dom går också bra ihop med barn.
Citera
2019-11-15, 06:32
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
När jag var liten så hade vi en strävhårig tax, vi bodde då även i radhus. Har bara positiva minnen av den, så jag tror du/ni kommer gilla taxens personlighet eftersom den är precis som det du skriver ovan.

Nu sedan ett par år tillbaka så har jag en dvärgschnauzer, det är också en hund jag varmt kan rekommendera. Där snackar vi personlighet! Helt underbar liten jycke som gör mig glad varje dag.

Dvärgschnauzer ser ju ut som en farfar.
Citera
2019-11-15, 07:19
Medlem
blindguards avatar
Taxar är väldigt schyssta med barn. Men ha storlek i åtanke, en för liten hund må vara enkel att ta hand om men samtidigt blir det betydligt känsligare. Barn kan ibland vara hårdhänta, och som vuxen är det ju alltid kul att få brottas med hunden ordentligt och kunna ta i.
Citera
2019-11-15, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blindguard
Taxar är väldigt schyssta med barn. Men ha storlek i åtanke, en för liten hund må vara enkel att ta hand om men samtidigt blir det betydligt känsligare. Barn kan ibland vara hårdhänta, och som vuxen är det ju alltid kul att få brottas med hunden ordentligt och kunna ta i.
Lite OT, jag hade en Riesenschnauzer för många år sen. Brukade brottas med honom också, satan vad roligt vi hade.
Efter det hade vi en blandis 50% Tax. Smartaste hunden i stan. JA, jag kan rekommendera Tax, vill ha en själv.
Citera
2019-11-15, 09:07
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Jag kan tycka att en korthårig tax med lagom mycket hull är fantastiskt snygga. Dock är det en jakthund i mina ögon och kräver mycket diciplin och aktivitet utöver "familjen"

Klassiker som apport och sök är väl bara att glömma, det ligger inte riktigt i deras natur, men inom jakten är de ena envisa jävlar på att driva djur. Strunt samma att de är minst i klassen, de krigar sig igenom terrängen
Citera
2019-11-15, 09:50
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxbensgubben

Klassiker som apport och sök är väl bara att glömma, det ligger inte riktigt i deras natur,

Söka tror jag de kan, de är ju spårhundar så att säga.

Edit: TS, om det är utseendet med de korta benen du vill åt skulle ett alternativ kunna vara corgi.

De är vallhundar, så de är lydigare och mindre rymningsbenägna än taxar.

Två nackdelar: Högt inköpspris. De verkar ha en del genetiskt betingade hälsoproblem, dåliga leder, problem med ögon osv.
Senast redigerad av Kennethkvarting 2019-11-15 kl. 09:57. Anledning: Tillägg.
Citera
2019-11-15, 10:38
Medlem
0gKolhydraters avatar
Manligt, nu verkar du inte vara singel så det är väl lugnt om frugan gillar det
Citera
2019-11-15, 11:32
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Söka tror jag de kan, de är ju spårhundar så att säga.

Edit: TS, om det är utseendet med de korta benen du vill åt skulle ett alternativ kunna vara corgi.

De är vallhundar, så de är lydigare och mindre rymningsbenägna än taxar.

Två nackdelar: Högt inköpspris. De verkar ha en del genetiskt betingade hälsoproblem, dåliga leder, problem med ögon osv.

Eller varför inte en västgötaspets? Den är generellt mycket friskare än corgin och har inte dom ryggproblem som taxen kan ha. Överlag en riktigt bra allt-i-allo hund
Citera
2019-11-15, 11:36
Medlem
Min mormor och morfar hade en tax. En argsint badass som jagade och slogs med grävlingar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in