Citat:
Ursprungligen postat av
Sebastiano
Jag har läst på flera håll utan att hitta något underlag på stt nu när vi slopar värnskatten kommer dessa 300.000 som betalar denna skatt istället jobba så mycket mer att det kommer höja skatteunderlaget gentemot hur det sett ut när vi haft värnskatten på plats.
För mig låter det helt efterblivet då dem som tjänar så mycket att dem betalar Värnskatt inte he timlön utan redan får betalt per månad eller år.
Ska dem ta ett extrajobb menar ni?
Om det istället är den undre delen av de som betalar Värnskatt som eventuellt ska kunna jobba mer, varför inte bara höja skiktgtänsen så vi fortfarande får smeten av de fetaste vdarna och riksdagsledamöterna?
Eller ha ett undantag på de som arbetar här på uppdrag utomlands ifrån, så vi fortsätter konkurrera om de högsta kompetenserna?
Hur kan vi slopa värnskatten och samtisigt höja skatten på plastkassar för att täcka igen det hålet på 6 miljarder som skapas?
Klart att folk (i vissa fall) jobbar mer om de slipper värnskatten, och "bara" behöver betala 55% i stället för 60% skatt på lönen. Men jag tror inte detta är så att säga helt "självfinansierande".
Är själv övertygad om att värnskatten (som infördes under 1990-talets finanskris, skulle vara en tillfällig "rättviseskatt" som skulle avskaffas när 90-talets finanskris var över) är fel, och borde avskaffats för många många år sedan. Men den avskaffades försent, och alldeles galet nu i början på en lågkonjunktur. (Borde avskaffats under högkonjunktur, kanske runt 15 år sedan).
Men, nä, tror inte den direkt är självfinansierande, men till viss del. Men den är diminutiv.
(Själv undviker/undvek jag värnskatten genom laglig och kreativ bokföring, kanske kan ta ut mer lön nu..)
Sverige skänker bort cirka 50.000.000.000 (femtio miljarder, fick jag nollorna rätt?) kronor årligen till diverse u-länder. Totalt bortkastade pengar, går antagligen till skurkstater och skurkar.
Värnskatten var väl runt sex ynka miljarder. Varför debatteras inte dessa bortkastade femtio miljarder oftare? Exempelvis.