Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Jag vet inte hur det ser ut vid just vansinnesdåd, men majoritet [av de begångna brotten] och överrepresentation är inte samma sak.
Hypotetiskt tänker vi oss att invandrare (oavsett definition) utgör 20 procent av Sveriges befolkning och svenskar (oavsett definition) utgör 80 procent, men invandrarna står för 45 procent av brotten och svenskar 55 procent. I så fall är invandrare överrepresenterade, men svenskar ligger fortfarande bakom en majoritet av brotten.
Överrepresentation innebär alltså att en grupp representerar en större del än vad dess andel i populationen utgör.
Lite tråkigt att admin rensat bland posterna (utana att säga nått? eller har jag missat det i tråden)
Det finns data för 2013-2017 , invandrare står nu för, om du inkluderar ej folkbokförda och andra generationens, för majoriteten av alla brott, i absoluta tal, din hypotes innehåller felaktig data. Har du belägg för att svenskar ligger bakom majoriten av brott så är du välkommen att dela dem med mig.
Det är med andra ord inget märkligt i att GM har 1-2 utrikesfödda föräldrar, det är det mest sannolika, och nästa "vansinesdåd" (sic) kommer även det sannolikt ha en GM (i fallande skala av sannolikhet), GM har/är , 1-2 utrikesfödda föräldrar, Född i utlandet, 2 inrikes födda föräldrar, turist (ej folkbokförda)
länkar till tråden här på flashback (där rapporten finns med), sen lämnar jag det där (inte min avsikt att ta tråden offtopic, utan bara bemöta rena felaktigheter som ovan)
DGS: Ny rapport: Invandring och brottslighet – ett trettioårsperspektiv
(FB) DGS: Ny rapport: Invandring och brottslighet – ett trettioårsperspektiv