2019-10-27, 18:23
Medlem
När man pratar om Gretzky så tycker jag att man måste ta med i beräkningarna att han spelade med väldigt bra spelare mot väldigt dåliga lag. På den tiden fick väl folk spelade 3th/4th line gå och jobba på tim hortons för att få det att gå runt typ. Man kan inte kolla på malsnitt över ligan då vissa få lag var så mycket bättre än dom andra.
Citera
2019-10-27, 19:53
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Nu räknade ju du dock in i din beräkning vad han gjorde under 27 min och ändrade det till 20 min sedan där du inte tänker på effektiviteten som blir bättre.

Totalproduktion är irrelevant. Det är en del i din beräkning som jag kritiserar.

Hur mycket tror du själv att han skulle ha producerat med 20 min per match?

95%? 90%?
Citera
2019-11-13, 20:43
Medlem
Någon tog upp Salo. Är det bara jag som tycker Salo är sjukt överskattad? Och inte för det 2002 utan i det stora hela. Flaxar och har sig. Den räddade straffen 94 anser jag va ren flax. Slänger sig som en fotbollsmålvakt, hade Karya haft bara lite kyla hade han slagit in den i öppet mål. I Frölunda var han inget bra, även om det var i slutet av hans karriär.

Gretzky överksattad? Jag vet inte, ser hellre Lemieux som underskattad då Gretzky tagit mycket beröm från honom. Enligt mig den bästa någonsin.

Toews måste ändå ses som överskattad, bra defensivt dock.

Bens senaste lista (2018) ger jag inte mycket för, han höjer alltid svenska spelarna till skyarna för lätt
Citera
2019-11-13, 20:48
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Någon tog upp Salo. Är det bara jag som tycker Salo är sjukt överskattad? Och inte för det 2002 utan i det stora hela. Flaxar och har sig. Den räddade straffen 94 anser jag va ren flax. Slänger sig som en fotbollsmålvakt, hade Karya haft bara lite kyla hade han slagit in den i öppet mål. I Frölunda var han inget bra, även om det var i slutet av hans karriär.

Gretzky överksattad? Jag vet inte, ser hellre Lemieux som underskattad då Gretzky tagit mycket beröm från honom. Enligt mig den bästa någonsin.

Toews måste ändå ses som överskattad, bra defensivt dock.

Bens senaste lista (2018) ger jag inte mycket för, han höjer alltid svenska spelarna till skyarna för lätt

Salo var en av de bästa målvakter vi haft, och en av de bästa i världen på sin tid. Tänk på VM 1998 som Sverige gick obesegrade genom. Salo, Sundin och Forsberg var några av stjärnorna i det laget.
Citera
2019-11-13, 20:49
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Jesse Puljujärvi och Patrik Laine spåddes en lysande framtid efter JVM 2016 men hur gick det sen? I deras internationella seniormästerskap gjorde dom inget vidare, åtminstone inte Puljujärvi.
Citera
2019-11-13, 22:25
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Den räddade straffen 94 anser jag va ren flax. Slänger sig som en fotbollsmålvakt, hade Karya haft bara lite kyla hade han slagit in den i öppet mål.

Flax kan jag hålla med om. Han har ju senare berättat att han snubblade på skridskosnöret när han skulle agera.

Så det där med att om Kariya hade haft kyla och slagit in den i öppet mål vet jag inte om jag håller med om.

Hade Salo inte snubblat och behövt improvisera så vet vi inte alls hur det hade gått. Så hans fotbollsräddning var mer av en olyckshändelse.
Citera
2019-11-14, 00:08
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Han har ju senare berättat att han snubblade på skridskosnöret när han skulle agera.
Man måste ha svårt autism om man inte förstår att det var ett skämt.
Citera
2019-11-14, 00:58
Medlem
Tommy Salo var en riktig sopa. Låg alltid och sprattlade på isen. Tyckte aldrig om hur han spelade. Dundertabben mot Vitryssland är väl spiken i kistan och borde placerat honom på läktaren för alltid.

Det var väl en annan målvakt som länge konkurrerade med Salo som om jag minns rätt hette Söderberg (minns inte förnamn) men som blev som oftast ratad och placerad på bänken. Han vart i varje fall mycket bättre än sitt öde. Dessutom stod han nästan alltid upp och kunde därav inte bli lika lätt lurad.
Citera
2019-11-14, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tommy Salo var en riktig sopa. Låg alltid och sprattlade på isen. Tyckte aldrig om hur han spelade. Dundertabben mot Vitryssland är väl spiken i kistan och borde placerat honom på läktaren för alltid.

Det var väl en annan målvakt som länge konkurrerade med Salo som om jag minns rätt hette Söderberg (minns inte förnamn) men som blev som oftast ratad och placerad på bänken. Han vart i varje fall mycket bättre än sitt öde. Dessutom stod han nästan alltid upp och kunde därav inte bli lika lätt lurad.

Salo var överskattad ja, men det berodde på att Sverige skrek efter en bra målvakt och haft dåligt med det innan. Salo hade några säsongen har var riktigt bra och en av de 5 bästa i världen, men de flesta säsonger i NHL var han inte "mer" än en duglig förstamålvakt.

Tommy Söderberg var bra och kunde mycket väl vara i alla fall på samma nivå som Salo många år.
Citera
2019-11-14, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jesse Puljujärvi och Patrik Laine spåddes en lysande framtid efter JVM 2016 men hur gick det sen? I deras internationella seniormästerskap gjorde dom inget vidare, åtminstone inte Puljujärvi.

Laine har 15 poäng på 17 matcher i NHL och är bara 21 år.
Citera
2019-11-14, 06:17
Medlem
Citat:

Haha den är 2 år gammal snart

Skulle idag plocka bort Rakell, Janmark, Backlund, Berglund, Wennberg, M.Johansson, Brodin och Hägg från listan med underskattade svenskar i NHL.,

Steen(historiskt), Arvidsson, H.Lindholm, Hedman, Zetterberg(historiskt), OEL, Klingberg, Gunnarsson, Strålman, Edler och Hjalmarsson(historiskt) får dock vara kvar.
Senast redigerad av 400Ben 2019-11-14 kl. 06:25.
Citera
2019-11-14, 06:30
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Laine har 15 poäng på 17 matcher i NHL och är bara 21 år.

Dessutom spelar han i ett skitlag.

Byfuglien måste ju vara både underskattad och överskattad beroende på dagshumör.

Tom Poti, Ante Kopizar, Milan Lucic, Tommy Salo är överskattade. Kommer säkert på några fler senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in