Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Jag hoppas du inser att detta är samma sak som att säga "arbetslöshet har vi hela tiden" när den plötsligt stiger brant..?
Den stiger inte *brant*. Arbetslösheten steg brant i början på 90-talet.
Vi har en
liten avmattning pga handelskrig, minskat byggande osv. Dessutom pågår som bekant en utredning om SCBs siffror ens stämmer. Det skulle inte förvåna mig alls om senaste årets siffror är helt knas.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Visst är det gissningar men det räcker att sticka näsan innanför ett köpcentrum för att se tomma lokaler med papper i fönstren, eller lekhörnor/bilutställning och allt de hittar på.. Detta fanns inte för 3-4 år sedan utan är direkt konsekvens av de som pågår inom den fysiska handeln.
Fast enligt anekdoterna här på sajten skulle sverige legat i ruiner sedan lång tid tillbaka, så jag är lite trött på den sortens anekdoter.
Det finns vanligtvis bättre förklaringar till varför skivbutiker eller filmbutiker lägger ner. Eller varför järnhandeln på hörnan går i konkurs. Vi som är lite äldre vet ju hur det typiska köpcentrumet såg ut "förr i tiden" och rätt mycket av det som skapade liv och puls har helt enkelt flyttat till ehandel eller blivit digitalt på annat sätt.
Förra månaden gick cirka 70 detaljhandelsbolag i konken enligt UC. Det är ungefär där det brukar ligga. Det finns ca 1.000.000 företag i sverige. Knappt 10.000 går i konken varje år. 50.000 nya startas. Det är så siffrorna ser ut i runda slängar.