2019-11-13, 17:56
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag hoppas du inser att detta är samma sak som att säga "arbetslöshet har vi hela tiden" när den plötsligt stiger brant..?

Den stiger inte *brant*. Arbetslösheten steg brant i början på 90-talet.

Vi har en liten avmattning pga handelskrig, minskat byggande osv. Dessutom pågår som bekant en utredning om SCBs siffror ens stämmer. Det skulle inte förvåna mig alls om senaste årets siffror är helt knas.

Citat:

Visst är det gissningar men det räcker att sticka näsan innanför ett köpcentrum för att se tomma lokaler med papper i fönstren, eller lekhörnor/bilutställning och allt de hittar på.. Detta fanns inte för 3-4 år sedan utan är direkt konsekvens av de som pågår inom den fysiska handeln.

Fast enligt anekdoterna här på sajten skulle sverige legat i ruiner sedan lång tid tillbaka, så jag är lite trött på den sortens anekdoter.

Det finns vanligtvis bättre förklaringar till varför skivbutiker eller filmbutiker lägger ner. Eller varför järnhandeln på hörnan går i konkurs. Vi som är lite äldre vet ju hur det typiska köpcentrumet såg ut "förr i tiden" och rätt mycket av det som skapade liv och puls har helt enkelt flyttat till ehandel eller blivit digitalt på annat sätt.

Förra månaden gick cirka 70 detaljhandelsbolag i konken enligt UC. Det är ungefär där det brukar ligga. Det finns ca 1.000.000 företag i sverige. Knappt 10.000 går i konken varje år. 50.000 nya startas. Det är så siffrorna ser ut i runda slängar.
Citera
2019-11-13, 18:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete

Vi har en liten avmattning pga handelskrig, minskat byggande osv. Dessutom pågår som bekant en utredning om SCBs siffror ens stämmer. Det skulle inte förvåna mig alls om senaste årets siffror är helt knas.

Fast enligt anekdoterna här på sajten skulle sverige legat i ruiner sedan lång tid tillbaka, så jag är lite trött på den sortens anekdoter.

Det finns vanligtvis bättre förklaringar till varför skivbutiker eller filmbutiker lägger ner. Eller varför järnhandeln på hörnan går i konkurs. Vi som är lite äldre vet ju hur det typiska köpcentrumet såg ut "förr i tiden" och rätt mycket av det som skapade liv och puls har helt enkelt flyttat till ehandel eller blivit digitalt på annat sätt.

Förra månaden gick cirka 70 detaljhandelsbolag i konken enligt UC. Det är ungefär där det brukar ligga. Det finns ca 1.000.000 företag i sverige. Knappt 10.000 går i konken varje år. 50.000 nya startas. Det är så siffrorna ser ut i runda slängar.

Med stiger brant trodde jag du förstod vad jag menade som liknelse, inte att du skulle tolka det bokstavligt som stigande arbetslöshet, även om så också är fallet visserligen...

När konkurserna börjar stiga så har detta historiskt varit en indikator att ge akt på. Menar du alltså att detta inte längre gäller?

Sätter betydligt större tilltro till ekonomen på UC, svensk handels prognoser än dina personliga gissningar dock. Fakta är att det stänger butiker till höger och vänster, inte ens centrala stockholm undkommer fenomenet så du framstår mot bakgrund av detta som lite av en bagad bob...

https://www.svd.se/sa-ser-butiksdoden-ut-pa-riktigt-magin-ar-forlorad

Att du nu skriver "flyttat" säger mig att du snarare vill att folk skall tro att allt är som vanligt? Vad tjänar den inställningen till, kalla en katt för en katt och annalkande lågkonjunktur för en annalkande lågkonjunktur.
Senast redigerad av sucuk 2019-11-13 kl. 18:08.
Citera
2019-11-13, 18:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Att konkurser ökar är en oftast väldigt träffsäker tidig signal om sämre tider, från artikeln som länkades:
Jag ser inte att premien för risk ökar. Jag vill nog se det innan jag intecknar någon nämnvärd nedgång i ekonomin.

Börsen verkar komma fram till samma sak.
Citera
2019-11-13, 18:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag ser inte att premien för risk ökar. Jag vill nog se det innan jag intecknar någon nämnvärd nedgång i ekonomin.

Börsen verkar komma fram till samma sak.

Börsen är iof dopad av att det knappt finns någon annanstans att placera pengar idag med minusränteekonomi så den är knappast en vettig måttstock så som den historiskt varit, stigande konkurser däremot är svårt att förklara bort. Allra helst när företagsledare och ekonomer går ut och varnar.
Citera
2019-11-13, 18:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Börsen är iof dopad av att det knappt finns någon annanstans att placera pengar idag med minusränteekonomi så den är knappast en vettig måttstock så som den historiskt varit, stigande konkurser däremot är svårt att förklara bort. Allra helst när företagsledare och ekonomer går ut och varnar.
Dopad är väl inte rätt ord om det handlar om brist på bättre alternativ.

Aktier innebär också risk för kursfall. De rörelserna är betydligt större än svag avkastning på obligationer. HY ger dessutom inte så låg ränta.

Sedan kan jag peka på perioden Okt-Dec förra året när börsen föll en hel del. Varför gjorde den det om det inte finns bättre alternativ. Det där resonemanget håller inte.
Citera
2019-11-13, 18:56
Medlem
Citat:
Det var bra av politiker att "tvinga" fram vindkraft och solceller. Idag är nämligen vind och solceller bland de billigaste energikällorna helt på egna meriter. Dvs, helt utan subventioner. Det hade troligtvis marknaden såsmåningom fixat också, men det hade tagit längre tid.

Jag har aldrig varit någon kärnkraftmotståndare, tvärtom. Men som det utvecklat sig när vi nu har miljövänliga kraftfulla alternativ så förefaller det rationellt att på sikt fasa ut kärnkraften också. Men sålänge vår kärnkraft är säker tycker jag det är ekonomiskt att använda den. Dock verkar det lite hål i huvudet bygga nya reaktorer.

Kul att du talar om "hål i huvudet" när du själv inte verkar kunna tillägna dig vad jag skriver...

Visst att kommunikation är svårt, men inte ens när jag fattar mig kort och koncist kan du bemöta det relevanta.

Ja, förnyelsebart hade varit enda alternativet även utan elcertifikatsystemet och ja, även om man låtit Barsebäck leva kvar. Skillnaden är att det hade kunna ske efter behov och inte efter politisk styrning.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2019-11-13 kl. 19:04.
Citera
2019-11-13, 22:43
Hartarbetes avatar
Citat:
Med stiger brant trodde jag du förstod vad jag menade som liknelse, inte att du skulle tolka det bokstavligt som stigande arbetslöshet, även om så också är fallet visserligen...

När konkurserna börjar stiga så har detta historiskt varit en indikator att ge akt på. Menar du alltså att detta inte längre gäller?

Antalet konkurser är inte högre nu. Ligger på ungefär samma nivå. Titta på staplarna. Du kanske ska snegla på fakta lite innan du far iväg för mycket.

Kronofogdens sajt:
https://www.tillvaxtanalys.se/statistik/konkurser/konkurser-och-offentliga-ackord/2019-10-15-konkurser-september-2019.html

Tittar du bakåt 2 år så har det snarare minskat.

Citat:
Sätter betydligt större tilltro till ekonomen på UC, svensk handels prognoser än dina personliga gissningar dock.

Vilken gissning syftar du på? Det är väl tvärtom just gissning jag ifrågasatte. Varför inte kolla fakta?

Citat:
Fakta är att det stänger butiker till höger och vänster,

"till höger och vänster" sorterar under "anekdoter" - inte fakta.

Citat:
Att du nu skriver "flyttat" säger mig att du snarare vill att folk skall tro att allt är som vanligt? Vad tjänar den inställningen till, kalla en katt för en katt och annalkande lågkonjunktur för en annalkande lågkonjunktur.

Vet inte vad du menar.
Senast redigerad av Hartarbete 2019-11-13 kl. 22:46.
Citera
2019-11-14, 09:30
Medlem
Citat:
Varför ska jag göra det? Det är väl fritt att spekulera om framtiden som artikelförfattaren verkade göra. Men jag är begränsat intresserad av vad person X spekulerar om, i synnerhet om det går i samma tonart som triljarder användare på den här sajten redan försökt tuta i mig i många år.

Fram till år 3000 kostar pensionerna 3489578348975834758873458 kr, typ.
Ja gissa du vidare, personligen lyssnar jag på experter. Misstänker du är sosse och känner att du till varje pris måste försvara sossarnas nedmontering av välfärden och deras rasering av rättsstaten.
Citera
2019-11-14, 09:33
Medlem
Citat:
Antalet konkurser är inte högre nu. Ligger på ungefär samma nivå. Titta på staplarna. Du kanske ska snegla på fakta lite innan du far iväg för mycket.

Kronofogdens sajt:
https://www.tillvaxtanalys.se/statistik/konkurser/konkurser-och-offentliga-ackord/2019-10-15-konkurser-september-2019.html

Tittar du bakåt 2 år så har det snarare minskat.

Vilken gissning syftar du på? Det är väl tvärtom just gissning jag ifrågasatte. Varför inte kolla fakta?

"till höger och vänster" sorterar under "anekdoter" - inte fakta.

Vet inte vad du menar.
Jo konkurserna ökar
https://www.uc.se/konkursstatistik/
Citera
2019-11-14, 10:27
Medlem
Citat:

Riksbanken
Utländska bedömare
Bankerna
Storägare

Alla säger samma sak = alla kurvor pekar starkt nedåt. Samtliga är eniga om att lågkonjunkturen är inledd.

4000 butiker har försvunnit NETTO från Sverige de senaste åren.
Handelsutbytet är NEGATIVT om man räknar bort den svaga kronan
Tillväxten de kommande åren kommer bli negativt per capita

Sverige tappar i välstånd. Båten hålls flytande för lånade pengar (kommun, privat, regionerna),
Citera
2019-11-14, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja gissa du vidare, personligen lyssnar jag på experter. Misstänker du är sosse och känner att du till varje pris måste försvara sossarnas nedmontering av välfärden och deras rasering av rättsstaten.

VÄÄÄÄÄÄÄÄLFÄRDEN. Stackars Sveriges VÄÄÄÄÄLFÄRD. Oavsett ekonomiskt läge så är våra skattesatser ohållbara i en global ekonomi. Det är helt enkelt dags att sänka skatter och därmed VÄÄÄÄÄÄÄLFÄRDEN och då kommer förlorarna som är beroende av staten vara de som gnäller högst.

Sen att butiker stänger ner beror inte på en dålig ekonomi utan att det inte är kostnadseffektivt i en global ekonomi. Det är helt enkelt en effektivisering som skulle skett oberoende konjunktur.
Citera
2019-11-14, 11:34
Hartarbetes avatar
Citat:
Jo konkurserna ökar
https://www.uc.se/konkursstatistik/

Ja, med 1% senaste året. Eller har du ens läst artikeln du länkande? Du googlade och läste bara rubriken?

Citat:

Jag är inte så värst politiskt intresserad överhuvudtaget, vilket du redan hade vetat om du var lite mer närvarande. Jag tycker att i princip alla partier har en del vettiga synpunkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in