2019-11-13, 15:57
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hm, jag tänkte nästan tvärtom.
Jag tänker att NFC är analyssvar från prov som ska avgöra om hon varit delaktig i mordet eller inte.
Jag försöker fundera på hur man kan utesluta det och hur man kan avgöra om hon skulle vara skyldig till skyddande av brottsling.

Hur tänker du?

Hej notknapparen jo jag tänker som så att både polis och åklagare har vid det här laget en ganska klar bild på vad som har hänt LW och vilka gärningspersonerna är men den där sista viktiga pusselbiten som binder HD till själva mordet fattas,och personligen så tror jag inte att HD var med på den aktuella platsen där LW mördades,och varför tror jag det, jo om HD i samråd med SD har mördat LW så borde HDs DNA hittats på plats,men däremot så är jag ganska säker på att HD är anstiftare till detta mord,men man ska ha klart för sej att anstiftan till mord är väldigt svårt att bevisa för en åklagare,det krävs i så fall ett direkt erkännande av HD i form av en telefonavlyssning där hon erkänner eller ett direkt erkännande till polisen,därför så tror jag att HDs roll i det här kommer att landa på skyddande av brottsling,hon har säkert hjälpt till med att undanröja bevis som kläder och kniven som SD har använt och hon har säkert också försökt att radera elektroniska spår på dator och telefoner vilket är idag nästan omöjligt att genomföra,polisen kan idag ta fram all raderad data och sms trafik. Men det här är bara något jag tror har hänt
Citera
2019-11-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kollade i några artiklar nu efter någonting om delgivning av material ur FU, men hittade ingenting. Och det där om att slutdelgivning skulle ha påbörjats (dvs. åtal på gång) kan ha varit en sk. 'Remarkare'.

Sedan angående artikeln jag länkade till så blir den väl bara mer och mer aktuell för var dag som går.

Jag tänkte inte på det inlägget när jag skrev.

Varför tror/gissar du det? Och vet du egentligen vad de syftar på? Nu är artikeln låst men jag kan inte minnas att jag läst någon förklaring.
Citera
2019-11-13, 16:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om jag inte missat något alldeles väsentligt så är HD skäligen misstänkt för mordet inte för skyddande av brottsling.

Nej, både och.
" Misstankarna kvarstår – hon är delgiven misstankar om mord alternativt skyddande av brottsling. "

Citat:
Lite mer från AB:

"[...]Under rubriken “Motivbilden” skriver advokaten att “en ansenlig mängd tid och resurser har gått åt av polisutredningen till att belysa NN:s och målsägandens relation”.

Vidare skriver advokaten att 45-åringen “i dag” har en god relation till sin dåvarande fru. “På vilket sätt det skulle gynna NN att ta livet av målsäganden… vilket är essensen i argumentationen från åklagarens sida, är svårt att föreställa sig”, skriver advokaten vidare."
[...]

(min fetning)
"Men advokaten skriver i dokumentet att “det saknas direkt koppling mellan NN och de omedelbara omständigheterna kring gärningen”."

(min fetning)
"[...]– Misstankarna kvarstår – hon är delgiven misstankar om mord alternativt skyddande av brottsling. Men hur vi jobbar i den delen vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding.

Både kvinnan och 45-åringen nekar till brott."
[...]

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-omanskligt-resonemang

Och när jag var inne för att leta efter artikeln snubblade jag över lite andra citat från NA 26/9 vid omhäktningen som var intressanta.

Försvaret motsatte sig att åklagaren behövde mer tid på sig för att bl a säkra digitala spår och för att färdigställa tekniska analyser, vilket försvaret motsatte sig.

Han kämpar alltså in i det sista, och det trots att misstankarna hade stärkts.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Står också att misstankarna har stärkts

Citat:
Intressant är att det behövs mer tid för att säkra digitala spår och för att färdigställa tekniska analyser.

Eller är det "suddandet" som ska utredas?

"Åklagaren har bland annat hänvisat till att mer tid behövs för tekniska analyser ska färdigställas, liksom för att säkra digitala spår. Bland annat.

Det har försvaret motsatt sig. Och därför hölls nya förhandlingar vid Örebro tingsrätt i dag.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-misstankarna-har-starkts-atalstiden-mot-misstankte-45-aringen-forlangs
Citera
2019-11-13, 16:20
Medlem
mormedkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Hej notknapparen jo jag tänker som så att både polis och åklagare har vid det här laget en ganska klar bild på vad som har hänt LW och vilka gärningspersonerna är men den där sista viktiga pusselbiten som binder HD till själva mordet fattas,och personligen så tror jag inte att HD var med på den aktuella platsen där LW mördades,och varför tror jag det, jo om HD i samråd med SD har mördat LW så borde HDs DNA hittats på plats,men däremot så är jag ganska säker på att HD är anstiftare till detta mord,men man ska ha klart för sej att anstiftan till mord är väldigt svårt att bevisa för en åklagare,det krävs i så fall ett direkt erkännande av HD i form av en telefonavlyssning där hon erkänner eller ett direkt erkännande till polisen,därför så tror jag att HDs roll i det här kommer att landa på skyddande av brottsling,hon har säkert hjälpt till med att undanröja bevis som kläder och kniven som SD har använt och hon har säkert också försökt att radera elektroniska spår på dator och telefoner vilket är idag nästan omöjligt att genomföra,polisen kan idag ta fram all raderad data och sms trafik. Men det här är bara något jag tror har hänt

Vill bara inflika; så bra det vore om HD faktiskt försökt att undanröja elektroniskas bevis då det isåfall går att bevisa! Värre om hon lyckats röja vapen, kläder, blod mm. De digitala spåren ligger liksom alltid kvar *om hon är skyldig så håller jag mina tummar för att rättsväsendet ska kunna bevisa detta*
Citera
2019-11-13, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det ska bli mycket intressant att se vad allt landar i denna nästan osannolika historia.

Jo, det låter sant, att det måste vara väldigt svårt att bevisa anstiftan.
Jag velar mycket i min tro om HDs roll i det hela.

Det känns rimligt att tro att HD minst måste ha funderat och varit misstänksam mot SD. Inte osannolikt att hon kan ha hållit tyst om något hon sett, hört, förstått. Kanske har hon varit tvungen att hjälpa till att gömma något, tvätta något eller göra sig av med något.

Absolut kan hon känt att hon starkt ogillade LW, kanske t o m önskat att hon "försvann".
Mindre säker på (vad jag tror) om hon skulle ha menat det på riktigt.

Om hon deltagit mer aktivt, tror jag att hon har blivit "uppviglad" av SD under en längre tid, så att hon mer eller mindre blivit manipulerad.

Jag har väldigt svårt att få dom två tillsammans i samråd ha utfört det hela.
Att de sedan ska ha båda två verkat helt normala, fortsätta med sina liv och geocahandet, det verkar absurt.
Citera
2019-11-13, 16:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormedkoll
Vill bara inflika; så bra det vore om HD faktiskt försökt att undanröja elektroniskas bevis då det isåfall går att bevisa! Värre om hon lyckats röja vapen, kläder, blod mm. De digitala spåren ligger liksom alltid kvar *om hon är skyldig så håller jag mina tummar för att rättsväsendet ska kunna bevisa detta*

Det skulle kunna vara så att SD bett henne fixa med geologgarna eftersom han själv verkat mecka med sådant. Det måste ju passa ihop med henne och andra också.

Vilket det förmodligen kommer att gå att visa att det blir mycket osynk.
Citera
2019-11-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Nu fick svar från tingsrätten, ett svar som åklagaren skickat till tingsrätten igår.
Svar på föreläggande i mål B2705-18
I väntan på bla slutlig redovisning från NFC pågår förundersökningen alltjämt mot HD.
Besked om när beslut avseende misstankarna kan komma kan i dagsläget inte lämnas.
Åsa Hiding

Det är därför hon förbereder sig bl a med att radera foton på Geosidan.
Citera
2019-11-13, 17:01
Medlem
Citat:

Kniven? Vad vet du om att en kniv har använts vid mordet?
Citera
2019-11-13, 17:23
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kniven? Vad vet du om att en kniv har använts vid mordet?

Nej jag vet inte alls om en kniv var mordvapnet,jag utgår bara från att det var en kniv inblandad eftersom en kniv finns i varje hem och är lätt att bära med sej till ett möte. ett vapen däremot är ganska svårt att skaffa fram ( jag får för mej att SD och HD saknar dom kontakterna som krävs för att köpa ett vapen ) och sen tycker jag att något vittne borde ha reagerat om ett vapen skulle ha avlossats,att han skulle ha hittat ett tillhygge på plats låter för mej osannolikt,nej jag personligen tror att detta mord var planerat
Citera
2019-11-13, 17:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kollade i några artiklar nu efter någonting om delgivning av material ur FU, men hittade ingenting. Och det där om att slutdelgivning skulle ha påbörjats (dvs. åtal på gång) kan ha varit en sk. 'Remarkare'.

Sedan angående artikeln jag länkade till så blir den väl bara mer och mer aktuell för var dag som går.

Man måste skilja på delgivning och det som heter slutdelgivning. Eftersom försvaret begärt analyssvar av någonting så tyder det på att åklagaren har kommit en bit med delgivning av det material som finns i FU, till försvaret.

Om jag får gissa, så blir det inget åtal förrän nästa år. Åklagaren måste ju lösa HD-pusslet också dessutom.
Citera
2019-11-13, 17:32
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Det finns ju iofs annan bevisning än telefonavlyssning som kan visa på att HD har anstiftat till mordet på LW. Men vi får se vart det landar så småningom.
Citera
2019-11-13, 17:36
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nej jag vet inte alls om en kniv var mordvapnet,jag utgår bara från att det var en kniv inblandad eftersom en kniv finns i varje hem och är lätt att bära med sej till ett möte. ett vapen däremot är ganska svårt att skaffa fram ( jag får för mej att SD och HD saknar dom kontakterna som krävs för att köpa ett vapen ) och sen tycker jag att något vittne borde ha reagerat om ett vapen skulle ha avlossats,att han skulle ha hittat ett tillhygge på plats låter för mej osannolikt,nej jag personligen tror att detta mord var planerat

Tillhygge, vapen, mm. är inte ett måste för att ta livet av en person. Varför tror du att något sådant använts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in