2019-11-13, 12:55
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Antar att ni menar partistyrelsen? Vet inte varför ni tror att den suttit orörd sedan Reinfeldts dagar. Den består för närvarande av:

Partiordförande: Kristersson (duhh)

1:a vice: Elisabeth Svantesson - INTE känd för att stryka PK medhårs.

2:a vice: Anna Tenje - från Växjö, tidigare parhäst med Bo Frank som var den första öppet invandringskritiska rösten inifrån M. Kräver fler o snabbare utvisningar vid brott, har fräst ifrån mot aktivist-jurister som bölar om mänskliga rättigheter med att svara ”det är ingen mänsklig rättighet att våldta någon och sedan få stanna i vårt land”.

Torbjörn Tegnhammar - från Malmö. Har krävt totalt flyktingstopp för Malmö samt att asylsökande ska placeras i mottagningscenter så att de inte kan utnyttja EBO och inte smita efter avslag.

Johan Forssell - har i flera år varit M:s ansikte utåt för strypt invandring och numera hård kriminalpolitik. Knappast en trolig ”manchurian candidate” med hemlig Reinfeldtprogrammering.

Benjamin Dousa - är med på allt som ’vuxna’ M driver om invandring, var således mot gymnasielagen och mot utökad anhöriginvandring. Är även öppen för diskussion om strypt arbetskraftsinvandring. Hans föregångare Törnblom drev på _mot_ omsvängningen till hårdare invandringspolitik.

Andra figurer i styrelsen är t ex Josefin Malmqvist som kräver jämn könsfördelning i kvotflyktingmottagandet och Irene Svenonius som vill dra in på tolkhjälpen i landstingen. Sen finns det enstaka gamla inventarier som Fjellner och Wallmark kvar. Mest otidsenlig känns nog partisekreteraren Strömmer, inte så att han predikar massinvandring halleluja utan mer att han är kvar i en gammal pre-2014-mentalitet där debatten handlade om jobbskatteavdrag och ROT/RUT.

Men hela den här föreställningen om att M leds av en panel av Reinfeldt-lärjungar som slåss för att bevara ”öppna era hjärtan”-linjen för all framtid är väl möjligen ett tecken på att M:s kritiker klamrar sig fast vid en svunnen tid snarare än att M gör det.
Ledarskiktet må heta vad de vill, eller ha vilken stamtavla som helst. Så länge Reinfeldt tillåts spela husgud på Partistämmor och i Almedalen är de rökta. Amputation är det som gäller. Avlägsna en sjuk kroppsdel från partiet som redan lider av politisk kallbrand.
2019-11-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Måste kommit precis, inte sett innan. Men var ju bra att det kommer ut även om rubriken är missledande. Kyrkan kommer fortsätta säljas utan kors.
Konstig produkt. Det är ju inte en neutral byggnad typ sporthall eller stadshus, det är en fucking kyrka. Om man blir kränkt av kristendom vill man väl inte ha en minikyrka i vilket fall? Bisarrt.
2019-11-13, 13:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Ledarskiktet må heta vad de vill, eller ha vilken stamtavla som helst. Så länge Reinfeldt tillåts spela husgud på Partistämmor och i Almedalen är de rökta. Amputation är det som gäller. Avlägsna en sjuk kroppsdel från partiet som redan lider av politisk kallbrand.
Jag håller med om att det är jävligt kass "optics" att släppa fram Reinfeldt på partistämmor & liknande.
Varje gång väljarna påminns om att Reinfeldt överhuvudtaget finns så påverkar det opinionen för M negativt.

Här borde M köra med samma taktik som Stalin gjorde med Trotsky. Jag menar då i första hand retuscheringarna från offentliga bilder & inte ishackan i huvudet, även om jag lämnar den frågan öppen för den nya partistyrelsen.
2019-11-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag håller med om att det är jävligt kass "optics" att släppa fram Reinfeldt på partistämmor & liknande.
Varje gång väljarna påminns om att Reinfeldt överhuvudtaget finns så påverkar det opinionen för M negativt.

Här borde M köra med samma taktik som Stalin gjorde med Trotsky. Jag menar då i första hand retuscheringarna från offentliga bilder & inte ishackan i huvudet, även om jag lämnar den frågan öppen för den nya partistyrelsen.
Icke önskvärda ska det alltid hackas på!

Noterbart är att Rheinfeldt varje år sitter på parkett i Almedalen när Uffe talar. Som jag upplever det mer som övervakare än som åhörare. M kan aldrig bli rumsrent och trovärdigt om man inte gör sig av med den psykopatiske SD-hataren FR.
2019-11-13, 13:27
Medlem
Citat:

Kanske inte en ishacka men någon form av skarpt avståndstagande från Reinfeldt och hans politik borde göras. Sen gå all in på ett konservativt block med KD och SD och helt bryta banden med Annie Lööfs C.
2019-11-13, 14:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Däremot tror jag inte han blir långvarig eftersom det aldrig vill lyfta. Det duger inte att prestera marginellt bättre än Bo Lundgren. Sannolikt står Svantesson på tur. Men det här snacket om att ledningen ska bytas ut mot folk med obefintliga Reinfeldtkopplingar måste ju alla förstå faller på sin orimlighet. Han var partiledare till 2014. Ska ett 115-årigt parti ledas av folk som gick med senaste fem åren och tillåts smita förbi VIP-kön av folk som väntat decennier på sin tur?

Jag såg moderate kommunalpolitikern Sonnesson på statens TV angående hans reklamfilm. Vilken skillnad. Jag tror inte Kristersson tilltalar någon moderat väljarkategori. Definitivt inte kvinnor, knappast män, inte konservativa då de inte litar på hans åsiktsbyte, inte liberala då han ju "bytt åsikt". Politiker som varit med för länge får det problemet, de har haft för många åsikter genom tiderna och allt finns dokumenterat nuförtiden. Det var också Hillary Clintons problem; folk mindes alla hennes olika åsikter under årtionden. Och i hans fall saknar han dessutom utstrålning.
2019-11-13, 14:32
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Demoskop!

S: 22,7
SD: 24,4

Länk??!
2019-11-13, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Länk??!

Läste fel
2019-11-13, 14:35
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Men paradoxen är ju att om ingen ska tillåtas byta uppfattning så skulle SD ha förblivit ett 1%-parti. SD:s fortsatta tillväxt står och faller med att folk omprövar åsikter. Jag ser inte varför Kristersson ska exkluderas från rätten att byta åsikt mellan sena tonåren och 55 års ålder. Tycker han utvecklade det bra i sin Kvartal-intervju.

Det är inte en rättvis beskrivning/jämförelse. Det är väl ganska få väljare som omprövat sina åsikter om politik SD hela tiden stått för. Det handlade snarare om att många ansåg att SD var "kryptonazister", att man hade högre förväntningar på politikerna samt att problemen inte var lika påtagliga. Jag kan ha fel, men jag tror att 99% av nuvarande SD-väljare hade ungefär samma åsikter om migrationen och lag & ordning som de hade för 20 år sedan.

I det parallella universumet där De fyras Gäng tar över Ny demokrati skulle de troligen få 20-30% redan för 20 år sedan... Men, men...

Kristerssons "omsvängning" är snarare maktteoretisk än ideologisk, men rent praktiskt spelar det nog ingen roll så länge SD är tillräckligt stora/tungan på vågen.

Citat:
Det är alltid vanskligt med omsvängningar. Gå tillbaka några år så var Hanif Bali ensamkommande-aktivist som skämdes över M i Vellinge, Ann Heberlein var medlem i Feministiskt initiativ, och Katerina Janouch hyllade brevbärare som vägrade dela ut SD-valsedlar.
Off-topic, men jag tror faktiskt att de snarare stjälpte än hjälpte. Definitivt i Janouchs fall, sannolikt med Heberlein och 50/50 med Hanif. Hanif kanske har ändå behövts, men jag föredrar Gudmundson och Teodorescu.

Citat:

Jag tror faktiskt att Reinfeldt tyvärr är fortsatt populär bland många väljare inkluderat M:s. Sannolikt mycket mer populär än Kristersson...
2019-11-13, 14:36
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Läste fel

Dra åt helvete! Du höll på att göra min dag..

Inte helt omöjligt att nästa Demoskop visar de siffrorna dock
2019-11-13, 14:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag tror faktiskt att Reinfeldt tyvärr är fortsatt populär bland många väljare inkluderat M:s. Sannolikt mycket mer populär än Kristersson...
Det är möjligt. Men han är sannolikt jävligt impopulär bland de väljare som M försöker vinna tillbaka från SD, samt bland dom som står och tvekar mellan M & SD.
2019-11-13, 15:01
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Det är möjligt. Men han är sannolikt jävligt impopulär bland de väljare som M försöker vinna tillbaka från SD, samt bland dom som står och tvekar mellan M & SD.
Ja, så man bör inte klaga om man vill att SD (och det konservativa "blocket") maximerar sin väljarandel

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in