Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Fast för att det skall synas i en opinionsmätning så måste det få smälta lite. Finns ju en stor chans att (SD) blir större än (S) för första gången i en mätning nu i November men frågan är om inte Demoskop kommer för tidigt? Det hade nog varit större chans om den släpptes nästa vecka?
Annars är det bara att hoppas på att det är nästa Novus som får äran av att vara först med nyheten. Genomslagen blir störst om det blir Aktuellt som rapporterar.
Det som blir riktigt kul att se är nästa SCB. Den kommer ju snart och vissrligen hinner ju inte månadens händelser påverka men det bör bli ett rejält lyft där i vilket fall.
Jag gissar torsdag 14/11 för Demoskop, men vi får se.
Vad vi definitivt kan räkna med är att Sifo kommer till helgen, och Sifos mätperioder är rätt så förutsägbara: De börjar mäta första måndagen i månaden och fortsätter till torsdag veckan därpå, och sen släpps resultatet på fredagen. Undantag sker men detta är huvudregeln.
Troliga datum för Sifo denna månad: 4 (mån) till 14 (tor), publicering 15 (fre).
Exakt halva mätperioden ligger alltså före lördagens övningar i Malmö.
Novus har i vanlig ordning evighetslånga (4 veckor) mätperioder som hakar i varandra. Den senaste var 26/9-22/10. Räkna med att nästa blir typ 23/10-19/11 med publicering 21/11. Därmed blir även den c:a 50/50 före/efter Malmö.
Ipsos (där SD bara låg 1 pe efter S i förra), där tror jag på ons 27/11 med mätperiod c:a 17-24/11.
Sentio: Vet ej/slutat bry mig.
Så om vi gör en kalender av detta...
14 nov: Aftonbladet/Demoskop (torsdag fm? gissar vilt)
15 nov: SvD/GP/Sifo (fredag em/kväll)
21 nov: SVT/Novus (SVT nyheter morgonstudion c:a 07 torsdag morgon)
27 nov: DN/Ipsos (onsdag) (20/11 ej omöjligt men mindre sannolikt)
03 dec: SCB PSU 201911 Valresultat om det vore val idag, viktad skattning (tisdag)
10 dec: SCB PSU 201911 Partisympatier (tisdag 1 vecka senare)