2019-11-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Annars skulle man ju kunna tänka sig att politiker (i alla fall ibland) arbetar för sina väljares bästa, och inte personlig vinning.

(Jag hör själv hur dumt det låter, men det BORDE inte vara politikerns egen framgång som är viktig, utan att politiken får genomslag. Jag har för mig att någon partiledare sagt något i den stilen.)

Om dessa sd-politiker hade haft egen personlig vinning som främsta drivmedel hade man valt ett annat parti att göra karriär i. Men ditt påstående stämmer ofta väldigt bra i andra partier.
2019-11-12, 12:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Om dessa sd-politiker hade haft egen personlig vinning som främsta drivmedel hade man valt ett annat parti att göra karriär i. Men ditt påstående stämmer ofta väldigt bra i andra partier.

Ja inte är det ett karriärdrag att arbeta i SD sett till samhället i stort. Det börjar väl snart bli det men vi fick ju just se att man inte ens får bli ihop med vilken kvinna som helst för det styrande partiet så det är ännu inte riskfritt att engagera sig för SD. Kanske om SD ingår officiellt regeringsarbete kommer det bli rumsrent att vara SD.
2019-11-12, 13:28
Medlem
Haddock93s avatar
Känns lite som att Demoskop är klar men att de väntar med att släppa nyheten tills det är lite mer nyhetstorka så den inte drunknar bland allt annat kaos.
2019-11-12, 13:59
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Känns lite som att Demoskop är klar men att de väntar med att släppa nyheten tills det är lite mer nyhetstorka så den inte drunknar bland allt annat kaos.

Demoskop kan nog dyka upp framåt fredag. Om det blir på morgonen eller senare under dagen återstår att se. Blir intressant detta, att följa de olika institutens siffror droppa in under sista hälften av november. Kan bli en och annan ordentlig överraskning med allt som nu sker och eskalerar i Sverige.
2019-11-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Demoskop kan nog dyka upp framåt fredag. Om det blir på morgonen eller senare under dagen återstår att se. Blir intressant detta, att följa de olika institutens siffror droppa in under sista hälften av november. Kan bli en och annan ordentlig överraskning med allt som nu sker och eskalerar i Sverige.

Fast för att det skall synas i en opinionsmätning så måste det få smälta lite. Finns ju en stor chans att (SD) blir större än (S) för första gången i en mätning nu i November men frågan är om inte Demoskop kommer för tidigt? Det hade nog varit större chans om den släpptes nästa vecka?

Annars är det bara att hoppas på att det är nästa Novus som får äran av att vara först med nyheten. Genomslagen blir störst om det blir Aktuellt som rapporterar.

Det som blir riktigt kul att se är nästa SCB. Den kommer ju snart och vissrligen hinner ju inte månadens händelser påverka men det bör bli ett rejält lyft där i vilket fall.
2019-11-12, 14:21
Medlem
Man kan spekulera i att L kanske hade stött ett misstroende mot MJ om det hade kommit från Moderaterna, men att det nu var helt otänkbart. I så fall är det i alla fall möjligt att han förlorat och fått avgå.

Men det spelar ingen roll. Det är ändå inte MJ som är problemet utan regeringen som sådan, och inte ens det utan det stora problemet är Centerpartiet och Miljöpartiet. Dessa två partier måste isoleras och aldrig mer tillåtas påverka svensk politik och där är vi snart. Vi behöver bara ett val som bekräftar den nya mandatfördelningen och då är C och MP helt utan inflytande, kanske för evigt.

Ett val kan inte åstadkommas genom misstroendeförklaringar utan det är bara Socialdemokraternas fortsatta ras i opinionen som kan driva fram det. Och redan den här månaden kan dessa visa ett läge som indikerar en nära förestående regeringskris.
2019-11-12, 14:26
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det som blir riktigt kul att se är nästa SCB. Den kommer ju snart och vissrligen hinner ju inte månadens händelser påverka men det bör bli ett rejält lyft där i vilket fall.

Förra året var perioden för SCB:s datasamling 29 oktober till 27 november. Så iaf en liten påverkan lär det nog bli. Först avrättades en nybliven mamma, nu en 15-åring. Sådant borde ge ett väldigt snabbt avtryck i opinionen tror (hoppas?) jag.
2019-11-12, 15:31
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Fast för att det skall synas i en opinionsmätning så måste det få smälta lite. Finns ju en stor chans att (SD) blir större än (S) för första gången i en mätning nu i November men frågan är om inte Demoskop kommer för tidigt? Det hade nog varit större chans om den släpptes nästa vecka?

Annars är det bara att hoppas på att det är nästa Novus som får äran av att vara först med nyheten. Genomslagen blir störst om det blir Aktuellt som rapporterar.

Så kan det säkert vara, Demoskop ligger nog lite för nära tidsmässigt. Å andra sidan började den nuvarande utvecklingen inte helt nyligen utan har pågått ett tag, någon gång borde droppen få bägaren att rinna över även för svensken. Många är trötta, förbannade och likgiltiga (det sistnämnda är aldrig bra, särskilt inte i politiskt hänseende). Själv tillhör jag numera den mer "försiktiga" skaran när det gäller SD i opinionsundersökningar. Inför valet 2018 trodde jag i min enfald att svensken var mer vaken och kommit längre i förståelsen av vad som sker i landet, men luften gick ur ordentligt under valnatten. Min prognos då kan väl möjligen komma att infrias valet 2026 eller 2030... 17,5% var hursomhelst en ordentlig käftsmäll och den kändes ända in i benmärgen, även om Crispy faktiskt hade varnat oss "överoptimister" i ett mörkt och nattsvart inlägg som dessvärre visade sig stämma skrämmande bra med hur valnatten 2018 sedan också utvecklade sig.

Måste säga att jag är tveksam till om SD verkligen går om S i någon opinionsundersökning före jul (Sentio och YouGov borträknade). Skrev i ett tidigare inlägg att det kan ske framåt våren. Tror att SD kommer att ligga några tiondelar eller någon procent bakom S resten av det här året för att sedan smyga förbi framåt februari-mars.
2019-11-12, 16:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Förra året var perioden för SCB:s datasamling 29 oktober till 27 november. Så iaf en liten påverkan lär det nog bli. Först avrättades en nybliven mamma, nu en 15-åring. Sådant borde ge ett väldigt snabbt avtryck i opinionen tror (hoppas?) jag.

Jag tror du har fel där flaskbjörn. Sossen behöver ett långt utdraget missnöje med partiets politik och jag tror att eftergifterna till centern fått fler gammelsossar att surna till.
Sossarna har skalats bort från partiet i olika lager beroende på vilken typ de tillhör. Först stack nog de som var missnöjda med invandringen, sedan de hantverkare som vill ha mer kvar efter skatt och de stack till M. Just nu tror jag det är lite blandad med socialsossar, trygghetssossar men även de som sakta insett att invandringsvansinnet verkligen inte går över av sig själv.

Sannolikt kapar Sd åt sig en aning till men vi får nog vänta till nästa år innan någon av de etablerade instituten redovisar att Sd verkligen är större.
2019-11-12, 16:54
Medlem
Är det inte dags för Sentio och Demoskop nu snart?? Jag har stora förväntningar....
2019-11-12, 17:21
Medlem
Citat:

Jag gissar torsdag 14/11 för Demoskop, men vi får se.

Vad vi definitivt kan räkna med är att Sifo kommer till helgen, och Sifos mätperioder är rätt så förutsägbara: De börjar mäta första måndagen i månaden och fortsätter till torsdag veckan därpå, och sen släpps resultatet på fredagen. Undantag sker men detta är huvudregeln.

Troliga datum för Sifo denna månad: 4 (mån) till 14 (tor), publicering 15 (fre).
Exakt halva mätperioden ligger alltså före lördagens övningar i Malmö.

Novus har i vanlig ordning evighetslånga (4 veckor) mätperioder som hakar i varandra. Den senaste var 26/9-22/10. Räkna med att nästa blir typ 23/10-19/11 med publicering 21/11. Därmed blir även den c:a 50/50 före/efter Malmö.

Ipsos (där SD bara låg 1 pe efter S i förra), där tror jag på ons 27/11 med mätperiod c:a 17-24/11.

Sentio: Vet ej/slutat bry mig.

Så om vi gör en kalender av detta...

14 nov: Aftonbladet/Demoskop (torsdag fm? gissar vilt)
15 nov: SvD/GP/Sifo (fredag em/kväll)
21 nov: SVT/Novus (SVT nyheter morgonstudion c:a 07 torsdag morgon)
27 nov: DN/Ipsos (onsdag) (20/11 ej omöjligt men mindre sannolikt)
03 dec: SCB PSU 201911 Valresultat om det vore val idag, viktad skattning (tisdag)
10 dec: SCB PSU 201911 Partisympatier (tisdag 1 vecka senare)
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-11-12 kl. 17:23.
2019-11-12, 17:49
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Är det inte dags för Sentio och Demoskop nu snart?? Jag har stora förväntningar....

Svarade på Inizio i förra veckan onsdag cirka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in