2019-11-12, 10:51
Medlem
Milovinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampost
Nu har polisen och politiker alltså skickat mötesinbjudan till flera gäng i Malmö så att de tillsammans ska diskutera gängvåldet.

Är dem helt galna?

1. Dem vet ju vilka personerna är. Istället för att bjuda in dem på möte så bör de hämtas och låsas in.
2. Gängen kommer aldrig samarbeta med varandra. För mycket blod har redan spillts. Självklart vill de sluta med morden men detr svårt att inte hämnas när ens släktingar dött.

De bjöd in gängledare förra året. Då svarade faktiskt 1 av dem att de kunde tänka sig vara med på mötet. Resterande gäng svarade aldrig.

Måste dock nämna detta:
Tidigare har jag tänkt att satsa på skola och fritidsgårdar varit fel approach. Det hjälper dem inte att hålla sig undan gängen.

Men jag pratade med 2 av mins vänner som bott på Ramels Väg hela sina liv, gått i Rosengårdsskolan och levt bland dessa gäng mer eller mindre 24/7. Jag frågade om hur skolorna var och grejen är att barnen/ungdomarna inte har en aning om vad för jobb det finns där ute.

De flesta väljer att bli bagare, sjuksköterska eller jobba inom hotell & restaurang. Detta inkluderar mina vänner. Lärarna lär inte ut någonting i de skolorna. De får inte information om vilka karrirämöjligheter det faktiskt finns och de saknar hjälpen med att bli kompetent inom de yrkena.

Det är få som VILL jobba inom sjukvården eller bageri. Det leder ingenstans. Otroligt dåliga löner och långa arbetspass.

T.ex. när jag förklarade för min vän att IT/webbutveckling är enkelt att lära sig, gott om jobb, bra lön och ofta goda förmåner, flexibilitet (jobba hemifrån), m.m. så hade han ingen aning om detta.

Lärarna i Rosengård suger verkligen och detta leder till att barnen inte lär sig ett skit. Då har de inga andra val än att ta "skitjobben".

Enligt dom båda så har de samma uppfattning gällande grundskolan: eleverna VILL lära sig mer, de VILL plugga. Men när de väl ska börja gymnasiet är de helt vilse.

Då hoppar de flesta av för de inte ser någon framtid inom t.ex bageri, florist, hotellbranschen. De vill göra annat men får verkligen 0 hjälp på traven.

Att IT är helt okänt för vissa förvånade mig verkligen. Det dom borde göra är att ta in fler utbildningar i skolorna och att redan från grundskolan ta upp fler karrirärmöjligheter.

De hade t.ex ingen praktik. Dd har aldrig fått besök på skolan från olika företag. Barnen har ingen aning om vad för branscher det finns.

Jag skulle säga att IT är det bästa att satsa på. Det behövs folk. Ta in kompetenta lärare, lär dem programmera, lär ut webbutvecklinc, SEO, design, AI, allt möjligt. Efter att jag hade pratat om dem kring detta så valde båda 2 (+ en del av deras bekanta, som var med i gäng) söka till olika IT-utbildningar runt om i landet.

Vore jävligt bra om fler bolag från olila branscher flyttade sina kontor till Rosengård.

Expose:a barnen inför fler karriärmöjligheter.
Det kommer inte lösa alla problem men det kommer med stor sannolikhet förbättra situationen.

Blanda svenska barn i skolorna också så att de lär sig umgås med svenskar. Det var 0 svenskar i mina vänners klasser. Absolut 0.

Nu jobbar en av dem som webbutvecklare på en webbyrå, den andra håller på att ta sin master i UI/UX design.

Hade jag inte hjälpt dom och förklarat att det inte är så svårt att få bra jobb inom IT-branschen så hade de antingen haft ett arbete de inte trivs med eller fortfarande varit med i gäng.

Ord från 2 killar uppvuxna på Ramels Väg.

Ok så förra gången polisen bjöd i dessa kriminella slödder så kunde EN tänka sig att närvara.
Alltså man häpnar över polisen metoder. Man använder samma metod och förväntar sig ett annat utfall. Definitionen av idioti enligt Einstein.
Citera
2019-11-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zonca
Den mördade killen heter "JAFFAR". Är en palestinsk flykting som flytt från ett flyktingläger i Halab i Syrien. Vistelsetid ca 2 år i Sverige.
Adress: Gånglåtsvägen 1 Malmö
Nuvarande skola är: Bunkeflostrand skolan. Han blev skickad dit via Fosie socialtjänsten pga personliga förhållanden. Går i klassrum i särskola med speciella pedagoger. Var ganska stokig ungdom i skolan. Skolan hade sorg ceremoni igår. Rektor har även informerat alla eleverna i skolan om händelsen. Läs mer: https://www.sydsvenskan.se/2019-11-11/mordade-15-aringens-rektor-vi-har-haft-elever-och-larare-som

Den överlevande killen heter "Ahmad". Syrisk. Det sägs att det var han som var måltavlan. Jaffar råkade stå nära Ahmad ute (rökte) och blev felträffad i buken under skjutningen. Han smet in i pizzerian och föll på golvet i sin lilla blodpöl. Sägs 1-2 skott rakt in i magen. Han avled på plats pga infarkt efter stor förlust av blodmängd. Ahmad träffades av flera skott. Han ligger i respirator i Lund. Kan vara sten hjärndöd. Vi avvaktar o ser.

Anledning: Det sägs att det en kärleksdrama som var anledningen till incidenten. Ahmad skall ha trakasserat en arabisk tjej under en lång tid och raggat henne runtom i Malmö. Tjejen fick nog och berättade för sin familj. Jaffar är Ahmads närmaste vän.
Släktingar/syskon/torpeder sökte upp dessa två ynglingar och sköt ner dem på pizzerian.

Möllevångstorget är uppdelat i olika områden mellan knarkgängen. Det är mitt kvarter och det är ditt kvarter. Det säljs droger/vapen/tobak/alkohol aktivt på dessa platser dagligen. Polisen vet om det. Gör inget.

Dessa två ynglingar tillhör en knark mini boss på området. De är typ springpojkar hos honom. De utför små uppdrag typ bränna en bil, lämna/hämta en knarkpåse, köpa cig o diverse saker. De föredrar att cykla runt på Möllan för att undkomma polisens uppmärksamhet. Billigt och snabbt.

Surprise surprise, om detta är sant var han faktiskt ingen ängel alltså. Det var som fan!!
Citera
2019-11-12, 11:01
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Mammor har annars blivit en kraft i kampen mot gängkriminaliteten. I Stockholm har demonstrationer hållits med kvinnor i täten och runt om i landet startas kommunala och ideella Mammaprojekt. I Uppsala och Järva har mammor nattvandrat på stan, mammors berättelser lyfts fram i böcker och reportage, och Mammaupproret i Malmö har även bildat föreningen MUM – Mamma Utopia Malmö, som ska stötta mödrar som behöver hjälp med sina barn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/WbXAn2/tynar-empatin-infor-en-mordad-tonarspojke

Vadå för jävla "kraft"? Det smäller ju mer än nånsin så vad är det det där mammaupproret gjort egentligen? Skickat handhjärtan till varandra i nån Facebook grupp?
Citera
2019-11-12, 11:01
Medlem
Citat:
Den mördade killen heter "JAFFAR". Är en palestinsk flykting som flytt från ett flyktingläger i Halab i Syrien. Vistelsetid ca 2 år i Sverige.
Nuvarande skola är: Bunkeflostrand skolan. Han blev skickad dit via Fosie socialtjänsten pga personliga förhållanden. Går i klassrum i särskola med speciella pedagoger. Var ganska stokig ungdom i skolan. Skolan hade sorg ceremoni igår. Rektor har även informerat alla eleverna i skolan om händelsen. Läs mer: https://www.sydsvenskan.se/2019-11-11/mordade-15-aringens-rektor-vi-har-haft-elever-och-larare-som

Den överlevande killen heter "Ahmad". Syrisk. Det sägs att det var han som var måltavlan. Jaffar råkade stå nära Ahmad ute (rökte) och blev felträffad i buken under skjutningen. Han smet in i pizzerian och föll på golvet i sin lilla blodpöl. Sägs 1-2 skott rakt in i magen. Han avled på plats pga infarkt efter stor förlust av blodmängd. Ahmad träffades av flera skott. Han ligger i respirator i Lund. Kan vara sten hjärndöd. Vi avvaktar o ser.

Anledning: Det sägs att det en kärleksdrama som var anledningen till incidenten. Ahmad skall ha trakasserat en arabisk tjej under en lång tid och raggat henne runtom i Malmö. Tjejen fick nog och berättade för sin familj. Jaffar är Ahmads närmaste vän.
Släktingar/syskon/torpeder sökte upp dessa två ynglingar och sköt ner dem på pizzerian.

Möllevångstorget är uppdelat i olika områden mellan knarkgängen. Det är mitt kvarter och det är ditt kvarter. Det säljs droger/vapen/tobak/alkohol aktivt på dessa platser dagligen. Polisen vet om det. Gör inget.

Dessa två ynglingar tillhör en knark mini boss på området. De är typ springpojkar hos honom. De utför små uppdrag typ bränna en bil, lämna/hämta en knarkpåse, köpa cig o diverse saker.

Jag vet inte vad du har för källor, men det du skriver låter ju trovärdigt. Är det sant så är verkligen Malmö väldigt illa ute. Här har vi klaner, hederskultur och droger i en helt livsfarlig blandning.
Det är denna struktur som har lett fram till den situation vi har idag. Extremt svårarbetat för polis och myndigheter då det dessutom finns en tystnadskultur. Ingen talar med polisen, knappt ens anhöriga till brottsoffer. Men Svenska staten fortsätter att pumpa pengar till Malmö som om det skulle hjälpa. Det är snarare att hälla bensin på elden.
Citera
2019-11-12, 11:02
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Alltså, underligt att de småler faktist, fnittrar, väldigt avslappnad. Även om man är en luttra snut/ambulansvårdare så är det kanske inte rätt läge. Hjärtmassagen ser också jävligt kosntigt ut haha. och handen ser definitivt plastig ut, fast svårt att säga. Vrf skulle man fejka ngt sådan, massa vittnen, plus vem är det som opereras då? Tror ej false flag kan anordnas på denna låga nivå utan vid större "attacker" tex 9/11, 7/7 london, isis videos osv...

Minns inte vem som kläckte det ut sig härom året eller för nåt år sedan, om det var sjukhusledningen men i varje fall nån som kan påstås vara i en offentlig ställning, att det _positiva_ med alla skjutningar (denna mentala rökare serverades när det just skett ett antal skjutningar i stan) att Akutmedicin på UMAS blivit duktiga på skottskadade patienter. Se de ler väl åt den positiva möjligheten till lite fältpraktik.

Detta är inte Gray’s Anatomy, min erfarenhet är att ambulanssköterskor och poliser brukar se avtrubbade ut — därmed inte sagt att de gör ett dåligt jobb.
Citera
2019-11-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Det börjar svänga.
” När man drog ihop en manifestation på Stortorget för ett par veckor sedan var det med knallröda hjärtan på plakaten: ”Jag är en mamma och jag säger stopp!” stod det på flygbladen.
Men efter mordet på 15-årige Jaffar på Möllevången i söndags, förändrades plötsligt något. Stämningen i gruppen, som nu har hela 5 500 medlemmar, hårdnade.
”Just nu gillar jag inte tonen i gruppen”, sa hon, ”det hjälper ju ingen att vi sätter igång nån sorts drev och skuldbelägger de här unga offren”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/WbXAn2/tynar-empatin-infor-en-mordad-tonarspojke

Tyvärr ända lösningen är att dessa incidenter skall fördömas från båda hållen så att gängen trycks åt, annars kommer vi inte få någon lösning, ganska vedertagen kunskap. Därför de fyller på med nytt folk hela tiden så att ingen sammanhållning uppnås.

Förövrigt, vilken fantastiskt tung sida Aftonbladet är, proppfull med smäck.
Citera
2019-11-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Tyvärr ända lösningen är att dessa incidenter skall fördömas från båda hållen så att gängen trycks åt...

Tank positivt - ligister dodar varandra, det ar ju bra. Varje dodad ligist spar miljoner av skattepengar. Mera vapen till ligister
Citera
2019-11-12, 11:29
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milovina
Ok så förra gången polisen bjöd i dessa kriminella slödder så kunde EN tänka sig att närvara.
Alltså man häpnar över polisen metoder. Man använder samma metod och förväntar sig ett annat utfall. Definitionen av idioti enligt Einstein.

Tredje gången på ett år man bjuder in tror jag. Uppenbarligen brydde sig ingen.
Citera
2019-11-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Tredje gången på ett år man bjuder in tror jag. Uppenbarligen brydde sig ingen.
Förmodligen för att det slå se ut som att Polisen "gör något". Sedan att det inte kommer ge resultat, spelar ingen roll.
Citera
2019-11-12, 11:41
Medlem
Citat:

Dessa två ynglingar tillhör en knark mini boss på området. De är typ springpojkar hos honom. De utför små uppdrag typ bränna en bil, lämna/hämta en knarkpåse, köpa cig o diverse saker. De föredrar att cykla runt på Möllan för att undkomma polisens uppmärksamhet. Billigt och snabbt.
Tack för att du försöker rensa upp i alla rykten! Finns det någon som kan bekräfta att detta stämmer?
Citera
2019-11-12, 11:46
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Från vad jag har förstått är Ahmeto är kurd från Syrien som också han kom till Sverige typ 2015-16. Kan det finnas ett etniskt skäl som spelar in i det att man ville ha bort honom eller handlar det bara om att han tölpat sig mot arabtjejen?
Citera
2019-11-12, 11:51
Medlem
Gnusmas80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Tror ni att det kan bero på den omfattande Haschtorkan där man vänder sig till att sälja tyngre droger i mer välbärgade områden

Tror inte en haschtorka skapat de där mordet, vill man ha röka så är det 20 min till Köpenhamn med tåg och där finns det gott om röka. Däremot så tror jag att det är så enkelt som att rivaler plockar bort små killarna ur spelet för att varna eller försämra möjligheterna av försäljningen. (Teori bara) andra teorin är att småkillarna kritat massa skit som dom inte kunnat betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in