2019-10-21, 00:33
Medlem
Har en rätt stor firmabil som jag är sugen på att fylla med alkohol i Tyskland innan dubbdäcken åker på, vad är riskerna för att firman ska få reda på det? Inte finns det något system som notifierar företag när en av deras bilar lämnar landet, tullen kanske? Den är leasad via autoplan och är tydligt märkt, saknar däremot GPS.
Citera
2019-10-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Har en rätt stor firmabil som jag är sugen på att fylla med alkohol i Tyskland innan dubbdäcken åker på, vad är riskerna för att firman ska få reda på det? Inte finns det något system som notifierar företag när en av deras bilar lämnar landet, tullen kanske? Den är leasad via autoplan och är tydligt märkt, saknar däremot GPS.

Nope, helt lugnt! Finns inga sådana system eller liknande. Dock brukar inte leasingbolagen gilla att deras bilar lämnar landet. Jag åker med min tjänstebil årligen och har gjort de några år.
Citera
2019-11-12, 10:48
Medlem
Click & Collect Calles Tyskland

Är det någon som har erfarenhet av att förbeställa alkoholen på Click&collect hos Calles?

Funkar det smidigt?
Finns allt klart när man kommer och det är bara att last i?
Mycket kö till hämtningen?
Stämmer leveransen med beställningen?
mm mm
Citera
2019-11-12, 13:01
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman
Är det någon som har erfarenhet av att förbeställa alkoholen på Click&collect hos Calles?

Funkar det smidigt?
Finns allt klart när man kommer och det är bara att last i?
Mycket kö till hämtningen?
Stämmer leveransen med beställningen?
mm mm

Brukar förbeställa på Calles i Burg.
Man beställer det man vill ha.
Väljer en upphämtningstid.
Man får orderbekräftelse på mailen.
Du får ett SMS när ordern är färdigplockad. Oftast flera timmar (ibland nån dag) innan din upphämtningstid.

När jag kommer ner brukar jag gå en runda i butiken och köpa lite till. Man har alltid glömt något.
Sen blir det kassan där man får visa sitt beställningsnummer, pass och tulldeklaration.
Man betalar, får ett kvitto och tar sig ut ur butiken och kör runt huset.
Där går man in och visar att man har betalat.
Brukar aldrig vara kö när jag är där vid 10 på förmiddagen.
Sen får man ett turnummer och några minuter senare kör dom ut en pall med du beställt till din bil.

Jag kollar alltid igenom det jag har beställ och ser så det stämmer.
Aldrig varit något plockfel.
Citera
2019-11-12, 18:49
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Brukar förbeställa på Calles i Burg.
Man beställer det man vill ha.
Väljer en upphämtningstid.
Man får orderbekräftelse på mailen.
Du får ett SMS när ordern är färdigplockad. Oftast flera timmar (ibland nån dag) innan din upphämtningstid.

När jag kommer ner brukar jag gå en runda i butiken och köpa lite till. Man har alltid glömt något.
Sen blir det kassan där man får visa sitt beställningsnummer, pass och tulldeklaration.
Man betalar, får ett kvitto och tar sig ut ur butiken och kör runt huset.
Där går man in och visar att man har betalat.
Brukar aldrig vara kö när jag är där vid 10 på förmiddagen.
Sen får man ett turnummer och några minuter senare kör dom ut en pall med du beställt till din bil.

Jag kollar alltid igenom det jag har beställ och ser så det stämmer.
Aldrig varit något plockfel.

Pass och tulldeklaration?
Citera
2019-11-13, 15:08
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Pass och tulldeklaration?

Du måste fylla i en lapp där du säger att du ämnar att ta ölburkarna utanför Tysklands gränser och därmed inte ska betala nån pant. (Tror jag att det är.)
Och du måste visa någon slags identifikation.
Citera
2019-11-13, 19:05
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Du måste fylla i en lapp där du säger att du ämnar att ta ölburkarna utanför Tysklands gränser och därmed inte ska betala nån pant. (Tror jag att det är.)
Det är en exportdeklaration man fyller i för att slippa betala pant på öl och liknande.

Citat:
Och du måste visa någon slags identifikation.
Ja, ibland vil dom titta på ID, men pass är inte nödvändigt det räcker med ett vanligt körkort
Senast redigerad av Sculley 2019-11-13 kl. 19:09.
Citera
2019-12-06, 01:13
Medlem
Hej
Jag och 3 polare funderar på att ta en husvagn ner till tyskland och köpa billig sprit, vad skulle vara den bästa vägen och affären?
Vi bor i Örebro mitt i mellansverige
Citera
2019-12-06, 09:01
Medlem
argbitterman: Ta Rödbyfärjan till Puttgarden och kör sen till Burg där det finns många affärer.
Jag brukar handla sprit på Scanbolaget som brukar var billigast på t ex Jelzin Bag in box.
Citera
2019-12-06, 09:28
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argbitterman
Hej
Jag och 3 polare funderar på att ta en husvagn ner till tyskland och köpa billig sprit, vad skulle vara den bästa vägen och affären?
Vi bor i Örebro mitt i mellansverige
Varför ska ni ha husvagn med? Sova eller lasta? Tänk på att ett valigt släp får ofta lasta mer är en husvagn. Och tullen kan vara på hugget vad gäller överlast.
Citera
2019-12-09, 01:55
Medlem
Tack då vet jag vart vi ska åka, visst finns det möjlighet att köpa en väldigt billig biljett om man åker hem inom 3h?

Jag har sagt fel det är inte en husvagn utan en "crossbuss" (bara lite skillnad hehe) som används för att en av polarnas farsa har den ståendes så vi behöver inte hyra någonting
Citera
2019-12-09, 09:24
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argbitterman
Tack då vet jag vart vi ska åka, visst finns det möjlighet att köpa en väldigt billig biljett om man åker hem inom 3h?

Jag har sagt fel det är inte en husvagn utan en "crossbuss" (bara lite skillnad hehe) som används för att en av polarnas farsa har den ståendes så vi behöver inte hyra någonting

Du får en värdekupong på hemresan om du checkar in senast 3 timmar efter avgång från Rødby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in