2019-11-12, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
”– Min son var inte kriminell, han var ett barn, säger Jaffars pappa.”

Så det var bara en slump att han blev skjuten! Ha!
Farsans logik är ologisk. Han borde kanske i stället säga, "Min son var bara ett barn men rörde sig i kriminella kretsar". Men det är ju inte ovanligt att föräldrar förnekar sina barns mindre smickrande förehavanden.
Citera
2019-11-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/pojkarnas-liv-innan-skotten-vid-pizzerian-han-var-ett-barn/

Alltid lika motbjudande och patetiskt när media låter vänner och anhöriga till avlidna kriminella framföra sina gränslösa hyllningar och absurda skönmålningar.
Vi har ju hört det förr: "Han hade haft det lite struligt, men han var samtidigt världens snällaste kille. Han hade precis bestämt sig för att börja gå till skolan igen, han ville bli läkare och hjälpa människor. Eller bli proffs i Barcelona."

Samtidigt som polisen av olika skäl är förhindrade att ge sin bild av saken. Här borde väl verkligen den s k pressetiken sätta stopp för en onyanserad rapportering?
Citera
2019-11-12, 08:52
Medlem
Sagt om 15-åringen:

Fritidsledare: "Han var som vem som helst. Snäll och hade drömmar."
Anhöriga: "Han ville vara duktig. Han pluggade. Hjälpte till hemma"
Pappan: "Han var inte kriminell."

Samtidigt som polisen säger att han var just kriminell!
Ska vi lita på polisen eller pappa?
Citera
2019-11-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Det är väldigt individuellt hur människor reagerar i sådana situationer.
Har sett människor rasa ihop på gatan helt random utan anledning, trafikolyckor, kvinnor som blir misshandlade av sina pojkvänner, uppenbara överdoser osv. Det är nästan samma visa varje gång. Folk går förbi och vill inte bli inblandade. Men det räcker att man själv ingriper så börjar flera människor hjälpa till direkt. Ingen vill ta tag i taktpinnen helt enkelt. Jag vet att jag hade ingripit om jag såg en person bli skjuten. Hur är däremot svårt att säga. Är skytten borta och jag har tillgång till bil så är det mycket möjligt att jag hade kört personen till akuten, alternativt påbörjat livräddande insatser på plats så gått det går. Håller människan på att förblöda eller HLR behöver göras så är det förmodligen bättre att påbörja på plats och invänta ambulans. Det minsta man kan begära tycker jag är att ringa 112.
Ibland kan man inte hålla på och tänka för mycket på massa omständigheter och risker, ibland måste man bara agera tycker jag.

Det är väl självklart att en normalt funtad hjälper till efter bästa förmåga, individuellt med vad och hur mycket, men åtminstone larma som du säger.
Men som i detta fallet med skjutning i magen, vore det inte bättre om folk på plats gett HLR och försökt stoppa blodförlusten fram tills ambulans anländer, istället för att släpa in han i en bil med blodet forsande?
Samt att ambulanspersonalen då kan förbereda akuten på deras ankomst och vilken specifik hjälp de behöver?
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Alltid lika motbjudande och patetiskt när media låter vänner och anhöriga till avlidna kriminella framföra sina gränslösa hyllningar och absurda skönmålningar.
Vi har ju hört det förr: "Han hade haft det lite struligt, men han var samtidigt världens snällaste kille. Han hade precis bestämt sig för att börja gå till skolan igen, han ville bli läkare och hjälpa människor. Eller bli proffs i Barcelona."

Samtidigt som polisen av olika skäl är förhindrade att ge sin bild av saken. Här borde väl verkligen den s k pressetiken sätta stopp för en onyanserad rapportering?

Ingen här som vet mer om grabbens kriminella aktiviteter?
Citera
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
”– Min son var inte kriminell, han var ett barn, säger Jaffars pappa.”

Så det var bara en slump att han blev skjuten! Ha!
Som om det är en motsättning mellan att vara kriminell och vara barn. Logiken är således att eftersom han var ett barn, så kan han inte vara kriminell.

En journalistisk instinkt vore att ta reda på varför, vad var motivet. Var Jaffar och hans kompis målet för skotten eller var de bara på fel plats vid fel tid (och vad var då målet)? Av polisens uttalande att de var kända av polisen, kan man dra slutsatsen att de var målet. Men varför. Knark? Gjorde ”affärer” i annat gängs domäner? Hade de bara bråkat lite med fel kille vars sårade stolthet krävde hämnd?
Citera
2019-11-12, 08:56
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Två yngre kvinnor dödsskjutna nyligen, en av dem hade sin bäbis i famnen, i helgen sköts två barn (nåja, tonåringar), ett av dem dog, igår kväll sköts en pojke återigen i Malmö--
Vad är det för patetiskt gängkrig när bara kvinnor och barn stryker med? De här figurerna har ingen heder. Det är inte exakt Gudfadern och Corleone-typer som krigar där ute.

Någon som är kunnig i gängkrigen på 30-talet i Chicago? Går det att jämföra?
Citera
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Sagt om 15-åringen:

Fritidsledare: "Han var som vem som helst. Snäll och hade drömmar."
Anhöriga: "Han ville vara duktig. Han pluggade. Hjälpte till hemma"
Pappan: "Han var inte kriminell."

Samtidigt som polisen säger att han var just kriminell!
Ska vi lita på polisen eller pappa?

Alltså var han en ögontjänare. Pluggis på dagarna, knarklangare på kvällarna.

Låt hans kalla lik nu vila i piss medans vi andra går vidare med våran vardag och tänker en tanke på att Malmö blivit en bättre stad utan denna skräpmänniska.

Grattis alla malmöbor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashblakk
Jaffar ser inte ut att ha varit guds bästa barn, vad var han för en?
Nån klasskamrat som kan berätta?

Hur många svennar hann han trakasserat livet ur innan han blev knäppt?
Enligt de som fått framträda i media var Jaffar en jättesnäll kille som alltid var glad.
Citera
2019-11-12, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Det finns uppenbarligen kulturella skillnader även i den undre världen. Italiensk mafia, jugoslavisk mafia, rysk mafia, de dödar inte kvinnor och barn vad jag vet. Men dessa? Kaoz bre. Nästan bara kvinnor och barn som dör. Mitt på torget också ska det vara.

Jo minns en kriminalare som pratade i radio om skillnaderna mellan 80-talets MC-gäng, 90-talets juggemaffia och dagens kriminalitet. Ska försöka hitta, men kontentan var att varken mc-gängen eller juggemaffian dödade oskyldiga, de ansträngde sig för att använda så riktat våld som möjligt (alltså inte sprängladdningar) och var öppna med vilka som var deras fiender. En ny tendens idag sa han var att man hittade avrättade människor som frivilligt tagit sig till en enskild plats utan skyddsväst. Dvs nån de litat på hade sagt till dem att möta upp där. Idag säljer man sina vänner för ett tvspel och lite gräs, sa han, eller dödar folk för att de kollat på ens flickvän. Man är inte lojal mot något. Och man har absolut ingen respekt för oskyldiga, varken män kvinnor eller barn. Ingen respekt för livet helt enkelt, vilket enligt honom de flesta i mc-gängen o juggemaffian hade.
Senast redigerad av beyondantares 2019-11-12 kl. 09:11.
Citera
2019-11-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkans
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2019/november/9/09-november-2103-skottlossning-malmo/

Edit Sydis..

https://www.sydsvenskan.se/2019-11-09/tva-personer-skadade-vid-skottlossning-pa-mollan

Akuten skall vara avspärrad nu

De här fenomenen måste slås ner med militär makt, endast krig mot "kartellerna" funkar, man får tala de språk dessa grupper talar.

“There is no avoiding war, it can only be postponed to the advantage of your enemy.”
― Niccolò Machiavelli
Citera
2019-11-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Enligt de som fått framträda i media var Jaffar en jättesnäll kille som alltid var glad.

Han skulle bli affärsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in