Citat:
Ursprungligen postat av
SpaceBase
Det är väldigt individuellt hur människor reagerar i sådana situationer.
Har sett människor rasa ihop på gatan helt random utan anledning, trafikolyckor, kvinnor som blir misshandlade av sina pojkvänner, uppenbara överdoser osv. Det är nästan samma visa varje gång. Folk går förbi och vill inte bli inblandade. Men det räcker att man själv ingriper så börjar flera människor hjälpa till direkt. Ingen vill ta tag i taktpinnen helt enkelt. Jag vet att jag hade ingripit om jag såg en person bli skjuten. Hur är däremot svårt att säga. Är skytten borta och jag har tillgång till bil så är det mycket möjligt att jag hade kört personen till akuten, alternativt påbörjat livräddande insatser på plats så gått det går. Håller människan på att förblöda eller HLR behöver göras så är det förmodligen bättre att påbörja på plats och invänta ambulans. Det minsta man kan begära tycker jag är att ringa 112.
Ibland kan man inte hålla på och tänka för mycket på massa omständigheter och risker, ibland måste man bara agera tycker jag.
Det är väl självklart att en normalt funtad hjälper till efter bästa förmåga, individuellt med vad och hur mycket, men åtminstone larma som du säger.
Men som i detta fallet med skjutning i magen, vore det inte bättre om folk på plats gett HLR och försökt stoppa blodförlusten fram tills ambulans anländer, istället för att släpa in han i en bil med blodet forsande?
Samt att ambulanspersonalen då kan förbereda akuten på deras ankomst och vilken specifik hjälp de behöver?