Citat:
Ingen kan väl tro på den kartan? Är ju bara att se hur avlångt och utdraget Australien är på den kartan och sedan själv mäta upp avstånden vilket du bara behöver en vanlig bil för att göra för att se att den bilden av Australien inte stämmer.Är intresserad av flat earth men det är en grej som jag inte kan greppa såhär långt:
Om ni tittar på en karta över hur en platt jord hade sett ut, t.ex. här. Där ser ni att avståndet mellan Afrikas södra kust och Australien är dubbelt så långt som mellan Sverige och Australien. Men jag har flugit både mellan Sydafrika och Australien och Sverige - Australien. När man flyger från Sverige så tar det ca 18-20 timmar. När man flyger från Sydafrika så tar det endast 9-10 timmar. Hur är detta möjligt?
Det är bara att gå in och titta på direktflyg så ser ni. Använd flightconnections.com/.
Kan någon förklara detta för mig?
Om ni tittar på en karta över hur en platt jord hade sett ut, t.ex. här. Där ser ni att avståndet mellan Afrikas södra kust och Australien är dubbelt så långt som mellan Sverige och Australien. Men jag har flugit både mellan Sydafrika och Australien och Sverige - Australien. När man flyger från Sverige så tar det ca 18-20 timmar. När man flyger från Sydafrika så tar det endast 9-10 timmar. Hur är detta möjligt?
Det är bara att gå in och titta på direktflyg så ser ni. Använd flightconnections.com/.
Kan någon förklara detta för mig?
Sedan skulle det om jorden såg ut som den kartan bli längre och längre runt längs med given breddgrad desto längre söderut men i verkligheten stämmer ju detta bara norr om ekvatorn. På södra halvklotet blir det ju i verkligheten kortare och kortare runt desto längre söder ut man kommer. Studenten kan skrika sig hes om Kabalan best han vill och Dumma sillen kan skrika att ytan ser platt ut best han vill men inget av detta kan ju trumfa faktan om att avståndet är som längst runt vid ekvatorn för att sedan minska.
Detta är bara en av många saker som inte stämmer med FE. En annan sak är avståndet Nordpolen-ekvatorn jämfört med avståndet runt längs med ekvatorn. Avståndet 1000 mil nordpolen-ekvatorn och 4000 mil runt längs med ekvatorn stämmer inte med FE.
Citat:
Gleasons map blir ju knasigare och knasigare jämfört med hur jorden verkligen ser ut desto längre söderut man kommer. Ingen australiensare skulle ju tro att Australien ser ut som på den kartan.
Du anar inte vilka bisarra förklaringar du kommer att få, om inte samtliga plattjordare låtsas de inte har sett ditt inlägg.
Men det får mig att tänka att plattjorderiet är en vanföreställning som i princip endast finns på det norra halvklotet.
De som bor på det södra ser ju lättare att deras upplevda verklighet inte stämmer med den plattjordarna presenterar.
Men det får mig att tänka att plattjorderiet är en vanföreställning som i princip endast finns på det norra halvklotet.
De som bor på det södra ser ju lättare att deras upplevda verklighet inte stämmer med den plattjordarna presenterar.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-11-11 kl. 22:36.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-11-11 kl. 22:36.