Citat:
Det intressanta för min del är hur Schneider trodde på istiden så sent som 1978, för att bara ett par år senare byta tecken på temperaturförändringen. Då var Bolin mer konsekvent, i den filmsnutt jag sett (ingen länk tyvärr) så var han övertygad om att vi kunde stoppa den nya istiden genom att bränna mer kol och olja. (Han trodde alltså hela tiden på att koldioxidhalten har stor betydelse för klimatet.) Än mer intressant är att den rådande sanningen på 1970-talet var att temperaturen hade fallit kraftigt i mer än 30 år, ett temperaturfall som sedermera har trollats bort genom "justeringar" av historiska mätdata.Rasool&Schneider är den artikel som alltid dras fram, men den baserades på dels en för låg skattning av CO2:s effekt, vilket påpekades direkt av kollegor, och dels baserades på att svavelutsläppen skulle fortsätta att öka kraftigt, vilket de inte gjorde för att vi införde rening. Om en forskare säger "Om vi gör A inträffar B" och vi inte gör A så kan du inte ta det faktum att B inte inträffar som belägg för att forskaren hade fel.
Vad gäller Bolin får du gärna komma med en länk.
Men för all del, om påståendet är "det fanns forskare som varnade för nu istid på 70-talet" så stämmer det, däremot var de en minoritet och är inte något exempel på det TS efterfrågade.
Vad gäller Bolin får du gärna komma med en länk.
Men för all del, om påståendet är "det fanns forskare som varnade för nu istid på 70-talet" så stämmer det, däremot var de en minoritet och är inte något exempel på det TS efterfrågade.
Och skogsdöden på 1980-talet är inte heller något jag hittat på, det var 100% sanning på den tiden. På samma sätt som att alla trodde att DDT är cancerframkallande. (Nåja, det är det nog fortfarande många som tror.) Hur många vet att WHO sedan 2006 rekommenderar att spraya DDT inomhus för att bekämpa Malaria? Och hur många har läst Tjernobylrapporten (WHO, 2006) som konstaterar att antalet dödsfall som kan knytas till radioaktivt nedfall från olyckan uppgår till nio (9) personer? Just på området miljö (och sedermera klimat) finns det hur mycket dumheter som helst. Isbjörnen är exempelvis inte utrotningshotad utan tvärtom livskraftig. Malaria gynnas inte av ett varmare klimat, Malariamyggan var endemisk i Norrland för 150 år sedan, etc.